مردم، اسیر دستان خودرو سازها / ماجرای گرانی خودرو چیست؟

انتشار خبر دریافت مجوز فروش خودرو با پنج درصد زیر قیمت حاشیه بازار، عملی نشدن وعده‌های دولت برای واردات خودروی کارکرده و افزایش قیمت دلار موجب شده بازار خودرو روزهای پرتلاطمی را تجربه کند و شاهد افزایش قیمت‌ها در این بازار باشیم.

اگر در ماه‌های گذشته، رکود خبر اول بازار خودرو بود حالا اخبار گرانی خودرو جای رکود را گرفته است.
گرانی خودرو

بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد قیمت پژو۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ طی روزهای گذشته به ۵۶۰ میلیون تومان رسیده است، این خودرو از ابتدای دی‌ماه تاکنون ۳۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

پژو پارس ELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲ هم در روزهای گذشته از مرز ۷۰۰ میلیون تومان عبور کرده و به قیمت ۷۰۵ میلیون تومان رسید تا افزایش قیمتی ۴۵ میلیون تومانی را تجربه کرده باشد.

در بازار خودروهای مونتاژی نیز شاهد افزایش قیمت بودیم و به عنوان نمونه، هایما 8S که از جدیدترین خودروهای مونتاژی ایران خودرو به شمار می‌رود ۱۱۰ میلیون تومان گران‌تر شده و با یک میلیارد و ۷۸۵ میلیون تومان معامله می‌شود.

به گفته کارشناسان بازار خودرو، اگرچه افزایش نرخ دلار آزاد تا نزدیکی کانال ۵۲ هزار تومان از عوامل تأثیرگذار روی قیمت خودرو بوده است اما این همه ماجرا نیست

از سویی انتشار خبر دریافت مجوز فروش خودرو با پنج درصد زیر قیمت حاشیه بازار و همچنین نزدیک شدن به نوروز و عملی نشدن وعده‌های دولت برای واردات خودرو کارکرده در افزایش قیمت خودرو موثر بوده‌اند.

عدم تحقق وعده واردات خودرو در حالی است که قرار بود تا بهار امسال حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شود اما رقم تحقق یافته کمتر از ۱۰ هزار دستگاه بوده است.

با وجود تاکید دولتی‌ها بر واردات خودرو، همچنان تخصیص ارز چالش اصلی واردات خودرو است و احتمالا در روند واردات خودرو به ویژه برای خودروهای کارکرده تغییر محسوسی شکل نخواهد گرفت.

‌از طرف دیگر عرضه خودرو توسط خودروسازان نیز طی ماه‌های اخیر چندان رضایت بخش نبوده است و متقاضیان مدام از تاخیر در تحویل خودروها، ارسال نشدن فراخوان واریز وجه، افزایش قیمت خودروها، تبدیل‌های اجباری و عدم ارسال به موقع فراخوان تکمیل وجه و غیره گلایه مندند.

به عنوان مثال تابستان و پاییز امسال مشتریان پژو پارس از تاخیر در تحویل این خودرو توسط ایران خودرو گلایه مند بودند. اکنون نیز مشتریان همین خودرو با موعد تحویل زمستان اعلام کرده اند که خودروساز تاکنون فراخوان واریز وجوه مشتریان را ارسال نکرده است و در خصوص زمان ارسال فراخوان برای این مشتریان نیز هیچ اطلاع‌رسانی انجام نمی‌دهد.

امروز نیز وزیر ضمن برای چندمین بار در ماه‌های گذشته وعده داد که واردات خودروهای دستِ دوم به زودی انجام می‌شود.

وعده‌ای که به نظر نمی‌رسد بتواند بار دیگر بار بازار خودرو را بخواباند، مگر با اجرایی شدن و ورود خودروهای کارکرده به کشور طی هفته‌های آینده که امری بعید به نظر می‌رسد.

پست بعدی

پسر مارادونا: پدرم را کُشتند

ی ژانویه 14 , 2024
دیگو مارادونا مارادونا در 25 نوامبر 2020 در 60 سالگی بر اثر مشکل حاد ریوی که ناشی از نارسایی مزمن قلبی بود، درگذشت. بارها از چگونگی مرگ مارادونا صحبت شد و عده‌ای اعتقاد داشتند که قصور پزشکی علت این موضوع بوده است. جونیور مارادونا در این باره گفت: تحقیقات پیرامون […]
مارادونا

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000