چطور بفهمیم تنگی کانال نخاعی داریم ؟!

چطور بفهمیم تنگی کانال نخاعی داریم ؟!

امروز ستون فقرات یکی از مهمترین و اساسی ترین عضو های بدن محسوب می شود و نگهداری و سلامت آن مهم ترین نکاتی است که باید به آن دقت کنیم.

اگر از سلامت ستون فقرات غفلت کنیم خطرات جبران ناپذیری برای ما ایجاد می کند. ستون فقرات ستون محکم بدن ما است و یکی از وظایف آن محافظت از نخاع است. ساختار ستون فقرات شبیه لوله‌ای است که از مهره های روی هم ساخته شده است و به عنوان چارچوبی برای استخوان‌ها، رباط‌ها و عضلات دیگر عمل می‌کند. در واقع ستون فقرات، همانند زنجیر به هم متصل هستند. هر روز ستون فقرات ما در معرض انواع مختلفی از عوامل بارگذاری بیش از حد دیسک های بین مهره ای قرار می گیرد و خود را با بیماری های مختلف – عمدتاً درد – نشان می دهد.

عوامل زیادی بر سلامت ستون فقرات تأثیر می‌گذارند، به عنوان مثال: نوع کار انجام شده (نشستن، ایستادن ، خم شدن یا بلند کردن وزنه)، آسیب‌های گذشته، عدم فعالیت بدنی، رژیم غذایی نامناسب یا استعدادهای ژنتیکی. صرف نظر از اینکه چه چیزی وضعیت تکیه گاه های استخوانی ما را بدتر می کند، لازم به یادآوری است که می توان مانع از تغییرات دژنراتیو با اقدامات پیشگیرانه شد.

درد یک سیگنال مهم است

درد در ستون فقرات و همچنین سیگنال های دیگر مانند بی حسی یا ضعف حرکات اندام ها، اطلاعات مفیدی را در اختیار ما قرار می دهد که برخی از فرآیندهای پاتولوژیک ممکن است در ستون فقرات در حال ایجاد باشد. در کشورهای توسعه یافته اقتصادی، قسمت های کمری و گردنی بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند که ناشی از برآمدگی دیسک بین مهره ای به سمت بافت عصبی است که باعث فشرده شدن آن می شود. به همین دلیل ارزش دارد نسبت به سیگنال هایی که ستون فقرات برای ما ارسال می کند، حساس باشیم و سعی کنیم از تغییرات تخریبی گسترده ای که منجر به عوارض جبران ناپذیری میشود، جلوگیری کنیم. برای درمان ستون فقرات قبل از بدتر شدن و تشدید درد ها بهتر است به یک پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

آشنایی با علایم تنگی کانال نخاع : درد در ناحیه گردن یا پشت، بی حسی یا گزگز در پا یا ساق پا

برخی از افراد از بدو تولد دارای کانال نخاعی باریک هستند، اما در اکثریت قریب به اتفاق، تنگی کانال نخاعی علت ثانویه دارد.

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی اغلب سالمندان را تحت تاثیر قرار می دهد و اکثریت تنگی کانال نخاع در سالمندان منجربه عمل جراحی میشود و علت این امر را میتوانیم به درمان نادرست، دیر اقدام کردن برای درمان، توصیه نکردن به اقدامات پیشگیرانه، عدم تحرک و… بدانیم.

در برخی افراد، به دلیل استعدادهای فردی، روند تخریب ستون فقرات سریعتر از سایرین است. این افراد همچنین در معرض خطر بیشتری برای تنگی کانال نخاعی خواهند بود. درمان تنگی کانال نخاعی امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی بسیار ساده تر از گذشته است. شما با جراحی تنگی کانال نخاعی میتوانید به راحتی درمان شوید و همچنین به کمک اقدامات پیشگیرانه همچون فیزیوتراپی و ورزش های صحیح از این بیماری جلوگیری کنید.

مشکل در راه رفتن – علامت اصلی تنگی کانال نخاعی است. در پزشکی به این علامت لنگش نوروژنیک می گویند. بیمار توانایی حرکت آزادانه را از دست می دهد. بیمار پس از راه رفتن احساس ضعف در ناحیه پا میکند و باید حتما استراحت بکند. این یکی از علایم رایج بیماران تنگی کانال نخاعی است.
هم توموگرافی کامپیوتری و هم تصویربرداری رزونانس مغناطیسی در تشخیص تنگی استفاده می شود. فقط این آزمایش ها می توانند میزان تنگی کانال نخاعی را نشان دهند و مشخص کنند که آیا مشکل فرد دچار تنگی کانال نخاع است یا خیر. در واقع این روش ها قطعی ترین روش تشخیص تنگی کانال نخاعی است. پس از ارزیابی کامل وضعیت ستون فقرات، پزشک موثرترین روش درمانی را به بیمار پیشنهاد می کند.

دیسک کمر یکی دیگر از رایج ترین عارضه های ستون فقرات است و اغلب ایرانیان دچار این عارضه هستند. اگر دیسک کمر دارید و دیسک کمرتان اذیتتان میکند بهتر است هر چه سریعتر برای درمان دیسک کمر خود به یک جراح متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید تا بعد از دیدن ام ار ای، دیسک کمرتان را تشخیص دهد.

چطور بفهمیم تنگی کانال نخاعی داریم ؟!

درمان تنگی کانال نخاعی خفیف

اگر علایم تنگی نخاع بسیار خفیف باشد و مانع از عملکرد روزانه بیمار نشود، تمرینات بدنی (جنبشی تراپی) و برخی درمان‌های طب فیزیکی واقعاً می‌تواند کمک کند، یعنی تا حدودی باعث افزایش راحتی بیمار و بهبود عملکرد روزانه او شود. با این حال بهتر است پس از درد در ناحیه پشت و بروز علایم تنگی کانال نخاعی هر چه سریعتر به یک جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنیم.

اغلب، شامل برداشتن ساختارهایی است که مجرای کانال نخاعی را باریک می‌کنند و کاشت ایمپلنت‌های مخصوص برای سفت کردن یک بخش مشخص از ستون فقرات را شامل می‌شود.

درد در ناحیه کمر– علل، درمان

به طور خلاصه، تنگی باریک شدن مجرای کانال نخاعی است، یعنی مکانی که ساختارهای عصبی در آن قرار دارند. فرد مبتلا به تنگی نمی تواند آزادانه حرکت کند و از کمردرد شکایت دارد. تغییرات دژنراتیو عناصر مختلف ستون فقرات و اسپوندیلولیستزیس مسئول تنگی است. درمان محافظه کارانه (علامتی) به ندرت باعث بهبود طولانی مدت می شود، به همین دلیل است که جراحی اغلب ضروری است.

آیا به دلیل مشکلات کمر نمی توانید حتی کوچکترین مسافت را طی کنید؟ این علامت ممکن است نشان دهنده تنگی کانال باشد.

چطور بفهمیم تنگی کانال نخاعی داریم ؟!

دکتر رضا سنجری، یکی از بهترین متخصص مغز و أعصاب در جردن تهران هستند که از خدمات ایشان میتوانیم به درمان دیسک کمر،‌درمان تنگی کانال نخاع درمان و جراحی سندرم تونل کارپال اشاره کنیم. برای دریافت نوبت آنلاین کافیست با منشی مطب به شماره ۰۹۳۶۲۷۳۹۶۷۶ در تماس باشید.

پست بعدی

تصاویر | تشییع پیکر شهرام عبدلی با حضور چهره‌های مطرح سینما و تلویزیون

ش فوریه 25 , 2023
تشییع پیکر شهرام عبدلی بازیگر سینما و تلویزیون با حضور جمعی از هنرمندان و خادمان حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد. منبع: خبرگزاری صدا و سیما

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000