نرخ سود بانکی افزایش یافت/ جزییات تصمیم مهم دولت درباره سود بانکی

نرخ سود بانکی افزایش یافت/ جزییات تصمیم مهم دولت درباره سود بانکی

نرخ سود تسهیلات بانکی ۲۳ درصد و نرخ سود سپرده‌های بانکی سه ساله ۲۲.۵ درصد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسئولان بانک مرکزی امروز در جلسه‌ای با مدیران بانک‌های دولتی و خصوصی درباره تغییر نرخ سود بانکی تصمیم گیری کردند.

بر اساس این گزارش بانک مرکزی امروز میزبان مدیران عامل بانکهای دولتی و خصوصی به منظور هماهنگی برای ابلاغ و اجرای مصوبه مهم تغییر نرخ سود بانکی بود و در این جلسه سود سپرده‌ها حداکثر ۲۲.۵ درصد و نرخ سود تسهیلات ۲۳ درصد شد.

در این‌جلسه که عصر امروز به ریاست رییس کل بانک مرکزی برگزار شده بود تصویب شد که نرخ سود بانکی با نرخ‌های جدید در سیستم بانکی اعمال شود.

برهمین اساس، نرخ سود تسهیلات بانکی ۲۳ درصد و نرخ سود سپرده‌های بانکی سه ساله ۲۲.۵ درصد شد.

پیش از این، محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی درباره تصمیم این بانک برای تغییر نرخ سود بانکی گفته بود: شورای پول و اعتبار برای افزایش نرخ سود سپرده بانکی مصوبه دارد که به زودی اجرایی خواهد شد.

پیش از این و طبق اخرین مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های بانکی ۱۸ درصد بود که البته با توافق ضمنی بانک مرکزی و بانک‌ها در ماه های اخیر این نرخ به ۲۰ درصد رسیده بود.

طبق بخشنامه بانک مرکزی به شبکه بانکی، در سنوات اخیر، برخی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی با توسل به روش‌ها و شیوه‌هایی خاص و نامتعارف، از نرخ‌های سود تسهیلات و نرخ‌های سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار ‌تخطی کرده‌اند.

همان‌گونه که پیش از این به دفعات تأکید شده است، تداوم چنین اقدامات مخرب و ناسالم، موجب خواهد شد سیاست‌گذاری‌های پولی در کشور مخدوش شده و دستیابی به اهداف مورد نظر بانک مرکزی با موانع جدی روبه‌رو شود. علاوه بر این، چنین اقداماتی سبب بالا رفتن هزینه تمام شده پول در مؤسسات اعتباری شده و تهدیدی برای ثبات و سلامت مؤسسات اعتباری محسوب می‌شود.

در این بخشنامه آمده است: «پیرو بخشنامه‌ شماره ۱۲۶۶۴۲‌/۹۹ مورخ ۱۳۹۹/۴/۲۸ موضوع ابلاغ مصوبه یکهزار و دویست و نود و هفتمین جلسه مورخ ۱۳۹۹/۴/۲۴ شورای محترم پول و اعتبار درخصوص سقف نرخ‌های‌ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار، بدین‌وسیله مصوبه یکهزار و سیصد و پنجاهمین جلسه شورای پول و اعتبار در خصوص نرخ‌های سود تسهیلات و سود علی‌الحساب انواع سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار را به شرح زیر تعیین شد:

الف) سقف نرخ سود علی‌الحساب سالانه سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار:

۱- سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی: ۵ درصد

۲- سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه سه ماهه: ۱۲ درصد

۳- سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه شش ماهه: ۱۷ درصد

۴- سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید یک سال: ۲۰.۵ درصد

۵- سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید دو سال: ۲۱.۵ درصد

۶- سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید سه سال: ۲۲.۵ درصد

۲۲۳۲۲۵

پست بعدی

تروریست‌های حرم شاهچراغ از این کشور بودند+ عکس

س ژانویه 31 , 2023
کد خبر: 594473 | ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ ۰۴:۲۰:۰۰ اعتمادآنلاین | نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای امنیت نوشت: در حمله به حرم شاهچراغ چند نفر از تروریست‌ها و عوامل حامی آنها دارای گذرنامه آذربایجانی بودند! چگونگی حمله تروریستی به حرم شاهچراغ از زبان مردم لزوم حفظ جان امام زمان(عج) از ترور حضور برخی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000