اعلام دو آمار متفاوت از ساختمان های ناایمن تهران

اعلام دو آمار متفاوت از ساختمان های ناایمن تهران

بررسی‌ها حاکیست که میان لیست تهیه شده از سوی سازمان آتش‌نشانی تهران و لیست تهیه شده از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران در مورد ساختمان‌های ناایمن، ۱۵ هزار و ۸۷۱ مورد تفاوت وجود دارد.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ طی روزهای اخیر در محافل مدیران شهری اظهار نظرات و صحبت‌های مختلفی در خصوص انتشار و یا عدم انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن در شهر تهران صورت گرفت.

این ماجرا که با وعده ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در ششمین سالگرد حادثه پلاسکو به پایتخت‌نشینان برای اعلام اسامی ساختمان‌های پرخطر شهر تهران در روز شنبه (اول بهمن ماه) آغاز شد، واکنش علیرضا زاکانی، شهردار تهران را به‌همراه داشت.

پاسخ منفی شهردار تهران برای انتشار اسامی ساختمان‌های ناایمن

شهردار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه شهرداری این لیست را منتشر نخواهد کرد، گفت: مجموعه شهرداری تهران وظیفه انتشار اسامی ساختمان‌های ناایمن را ندارد و اعلام اسامی ساختمان‌های ناایمن با مراجع قضائی است.

پاسخ صریح و قاطع زاکانی برای عدم انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن، واکنش برخی از اعضای شورای شهر تهران را دربرداشت؛ تا جایی که شب گذشته نامه رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران به مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران که در آن خواستار ارائه لیست ساختمان‌های ناایمن به شورای شهر تهران شده بود، منتشر شد و مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در همین زمینه از مهلت یک هفته‌ای شورای شهر به سازمان آتش‌نشانی برای پایش مجدد ساختمان‌های ناایمن خبر داد.

موافقت شورای شهر برای اعلام اسامی ساختمان‌های ناایمن

صحبت‌ها در خصوص انتشار و یا عدم انتشار اسامی ساختمان‌های ناایمن، صد و بیست و سومین جلسه شورای شهر تهران را نیز بی‌نصیب نگذاشت؛ چرا که مهدی چمران در خصوص این موضوع گفت: این ۱۲۹ ساختمان ناایمن را تنها آتش نشانی از لحاظ حریق بررسی کرده است، ما موافقیم که لیست اعلام شود و دادستانی نیز در همین راستا اخطار داده و پلاکارد مقابل درب این ساختمان‌ها نصب شده است.

اعلام دو آمار متفاوت از ساختمان های ناایمن تهران

وی اظهار کرد: آنچه اهمیت دارد تیم تخصصی سازمان مدیریت بحران شهرداری است که اعلام می‌کنند ساختمان‌ها پایدار هستند یا خیر؟ شورا نباید لیستی را منتشر کند و اگر قرار باشد لیستی ارائه شود شهرداری انجام خواهد داد که قطعاً نیاز به بررسی‌هایی دارد که پس از آن اعلام می‌شود.

لیست موسوم به ۱۲۹ ساختمان ناایمن صرفاً بر اساس شاخص‌های آتش‌نشانی است

نکته‌ای که در جریان دعوای انتشار و یا عدم انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن نادیده گرفته شد، این است که لیست ۱۲۹ ساختمان ناایمن در شهر تهران که در حال حاضر و بر اساس اعلام مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران به ۱۱۹ مورد کاهش یافته است، صرفاً بر اساس شاخص‌های سازمان آتش‌نشانی تهیه شده و اگر شاخص‌های دیگر در نظر گرفته شود، تعداد ساختمان‌های ناایمن بیش از این حرف‌ها خواهد بود.

دادن آدرس اشتباه به افکار عمومی در خصوص تعداد ساختمان‌های ناایمن

امواج رسانه‌ای روزهای اخیر در خصوص ساختمان‌های ناایمن این‌گونه به افکار عمومی القا کرد که ساختمان‌های ناایمن صرفاً مشتمل بر لیست مورد ادعا است؛ در حالی که بررسی‌ها حاکی از این است که این لیست صرفاً بر اساس ارزیابی‌های آتش‌نشانی تهیه شده است.

شاخص‌های آتش‌نشانی برای ناایمن تلقی شدن ساختمان‌ها چیست؟

پیگیری‌های خبرنگار مهر حاکی از این است که لیست ۱۲۹ موردی ساختمان‌های ناایمن که اکنون به ۱۱۹ مورد کاهش یافته، بر اساس شاخص‌هایی هم‌چون کاربری، جمعیت ساکن و متغیر، قدمت، تعداد طبقات، وسعت، سیستم اطفا حریق و پله‌های اضطراری تهیه شده؛ این در حالی است که برای تعیین ایمن بودن یا ناایمن بودن یک ساختمان، شاخص‌ها و پارامترهای دیگری نیز وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد؛ لذا اگر قرار بر انتشار لیستی از ساختمان‌های ناایمن شهر تهران باشد، انتظار است لیستی منتشر شود که شامل تمامی ساختمان‌های ناایمن شهر تهران بر اساس همه پارامترها و شاخص‌ها باشد.

اعلام دو آمار متفاوت از ساختمان های ناایمن تهران

آمار قابل تأمل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران در خصوص تعداد ساختمان‌های ناایمن

در حالی که صحبت‌ها در خصوص ساختمان‌های ناایمن معطوف به لیست تهیه شده از سوی سازمان آتش‌نشانی تهران است، علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران از وجود ۱۶ هزار ساختمان ناایمن در پایتخت خبر داده است که در خصوص برخی از ساختمان‌های بلندمرتبه همچون متروپل هر لحظه امکان ریزش آن‌ها وجود دارد.

وجود تفاوت فاحش میان دو لیست از ساختمان‌های ناایمن شهر تهران

بررسی‌ها نشان می‌دهد که میان لیست تهیه شده از سوی سازمان آتش‌نشانی تهران و لیست تهیه شده از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران در مورد ساختمان‌های ناایمن، ۱۵ هزار و ۸۷۱ مورد تفاوت وجود دارد؛ بر همین اساس می‌توان نتیجه گرفت که اتکا بر لیست تهیه شده از سوی سازمان آتش‌نشانی تهران که صرفاً بر اساس پارامترهای ارزیابی این سازمان تهیه شده، به‌نوعی خودفریبی در مورد تعداد ساختمان‌های ناایمن در شهر تهران است؛ لذا به‌نظر می‌رسد که مدیریت شهری پیش از اعلام اسامی ساختمان‌های ناایمن، در ابتدای امر باید تعداد ساختمان‌های ناایمن را با در نظر گرفتن تمامی پارامترها احصا کند.

کد خبر 5689244

پست بعدی

ایرانیان 5 سال بیشتر باید کار کنند/آیا افزایش سن بازنشستگی دربودجه صحت دارد؟

ی ژانویه 22 , 2023
ایسنا نوشت :یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزایش سن بازنشستگی و توجه به معیشت مردم را از نقاط قوت لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ قلمداد کرد. سید محمد رضا میرتاج‌الدینی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ بیان کرد: در لایحه بودجه سال آتی اعتبارات دستگاه‌ها […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000