با افزایش قیمت دلار، قیمت دارو هم گران می‌شود؟

اعتمادآنلاین |

همایون سامه یح نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متاسفانه عدم اجرای مناسب برنامه حذف ارز ترجیحی از صنعت دارو باعث کمبود دارویی در حوزه های مختلف در ماه های اخیر شده است؛ زیرا وقتی وزارت بهداشت این برنامه را اجرا کرد، باید برنامه ریزی لازم را برای تخصیص بودجه کافی به شرکت های دارویی و بیمه های پایه انجام می داد، ولی این کار انجام نشد و وزارت بهداشت سایر جنبه های اجرای طرح دارویار را نیز در نظر نگرفت و به همین دلیل، اکنون با کمبود شدید دارو مواجه هستیم.

به گزارش ایلنا، وی افزود: حذف ناگهانی ارز ترجیحی توسط دولت صرفا باعث کمبود دارو نشده است، بلکه مشکلات دیگری را نیز در حوزه گرانی کالاهای اساسی پدید آورده و افزایش مبلغ یارانه نقدی نتوانسته است، این مشکلات را جبران کند. همچنین در هفته های اخیر، دولت در کنترل بازار ارز ناکام بوده و اکنون شاهد گرانی شدید دلار هستیم که باعث تشدید روند افزایش قیمت بسیاری از کالاهای ضروری از جمله دارو خواهد شد.

وی عنوان کرد: متاسفانه برخی افراد به صنعت دارو فقط به عنوان منبعی برای درآمدزایی خود نگاه می کنند، این در حالی است که تولید و توزیع کافی دارو به جان مردم بستگی دارد. بنابراین حتما نهادهای نظارتی باید با هر شرکتی که به احتکار دارو پرداخته یا بدون توجیه منطقی، تولید دارو را با وجود در اختیار داشتن مواد اولیه کاهش داده است، برخورد کنند.

سامه یح با تاکید بر این که علاوه بر انواع آنتی بیوتیک، در بسیاری از داروهای دیگر نیز با کمبود شدید مواجه هستیم، گفت: متاسفانه در شرایط حاضر بسیاری از داروهای ضروری مورد نیاز مردم یا در داروخانه ها پیدا نمی شود یا به شدت کمیاب است؛ به طور مثال، در گذشته شرکت های دارویی برای توزیع دارویی مثل «کوآموکسی کلاو» به داروخانه تخفیف می دادند، اما اکنون متصدیان داروخانه ها می گویند که حتی این داروی ساده نیز به ندرت در داروخانه ها پیدا می شود و مردم برای تهیه آن فقط باید به داروخانه های منتخب مراجعه کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: این روزها بسیاری از داروهای اعصاب و روان، بخش زیادی از داروهای مورد نیاز بیماران خاص و بسیاری از فرآورده تزریقی و استنشاقی در داروخانه های عادی پیدا نمی شود و مردم ناچارند که برای تهیه این داروها حتما به داروخانه های مرجع یعنی همان داروخانه های دولتی خاص مراجعه کنند. بنابراین این طور نیست که مساله کمبود دارو فقط به برخی انواع آنتی بیوتیک یا سرم محدود باشد و متاسفانه اکنون بسیاری از داروهای ساده و پرکاربرد نیز کمیاب شده اند.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی برای افزایش تولید دارو با حمایت از تولیدکنندگان سالم توسط وزارت بهداشت و همزمان برخورد با شرکت های احتکارکننده دارو توسط قوه قضاییه و البته واردات عاجل داروهایی که شدیدا مورد نیاز مردم هستند، از جمله راهکارهای جبران کمبودهای کنونی در حوزه دارو محسوب می شود که با توجه به کمبودهای اساسی این روزهای بازار دارویی کشور، باید سریعا توسط مسئولان امر پیگیری شود.

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

پست بعدی

شرط شروع دوباره کنسرت‌ها چیست؟

ی دسامبر 25 , 2022
مهر نوشت: یکی از پژوهشگران و منتقدان حوزه موسیقی درباره دعوت اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهالی موسیقی برای از سرگیری فعالیت‌ها، به طرح نکاتی پرداخت. علیرضا امینی پژوهشگر و منتقد موسیقی که طی سال‌های اخیر پژوهش‌ها و آلبوم‌های مختلفی را در حوزه موسیقی اصیل ایرانی منتشر کرده […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000