شغل کمک پرستاری چیست و میزان حقوق آن چقدر است؟

یکی از شغل‌هایی که نام آن همیشه در کنار شغل پرستاری مطرح می‌شود، کمک پرستاری است که برخی، آن را معادل بهیاری می‌دانند. اما بسیاری از افراد، اطلاعات چندانی درباره این شغل و نحوه استخدام کمک پرستار ندارند.

به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به معرفی شغل کمک پرستاری، فرصت‌های شغلی موجود، مهارت‌های موردنیاز، وظایف و مسئولیت‌های کمک پرستاران، شرایط استخدام و میزان حقوق این افراد صحبت کنیم. پس اگر شما هم علاقه‌مندید اطلاعات بیشتری درباره این شغل پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مقاله را از دست ندهید.

شغل کمک پرستاری در یک نگاه

یک کمک پرستار به‌عنوان عضوی از کادر پرستاری شناخته می‌شود که زیر نظر پرستاران و بهیاران، به برخی از امور اولیه و غیرتخصصی بیماران رسیدگی می‌کند. به‌عنوان نمونه می‌توان به کارهایی مانند جابه‌جایی بیمار، آماده‌سازی تخت و برانکارد، انجام امور نظافتی بیمار و گرفتن علائم حیاتی اشاره کرد. از جمله فرصت‌های شغلی موجود برای کمک پرستاران می‌توان به استخدام کمک پرستار در بهزیستی، بیمارستان‌ها، اورژانس‌ها و مراکز بهداشتی درمانی اشاره کرد.

وظایف و مسئولیت‌های یک کمک پرستار

یک کمک پرستار دارای وظایف و مسئولیت‌های متعددی است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین وظایف این شغل اشاره خواهیم کرد:

  • کنترل و نظارت بر نیازهای بیمار و گزارش هرگونه مشکل به سایر کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و درمانی
  • کمک به بیماران برای رفع نیازهای روزانه مانند غذا خوردن، حمام کردن، لباس پوشیدن و دستشویی رفتن
  • اطمینان از راحتی بیمار با انجام کارهایی همچون تعویض ملحفه و قراردادن وسایل موردنیاز در نزدیکی بیمار
  • جابه‌جایی بیماران در تخت برای راحتی بیشتر و انجام کارهای شخصی
  • کمک به بیماران برای جابه‌جایی از تخت به صندلی یا ویلچر
  • کمک به بلندکردن بیماران از روی تخت خود به تخت معاینه، جراحی یا برانکاردها
  • اندازه‌گیری علائم حیاتی از جمله فشارخون، سطح اکسیژن و دما
  • توضیح و تفسیر روش‌ها و آزمایش‌های پزشکی برای بیماران و خانواده‌های آنها
  • تعویض پانسمان ساده و ریختن قطره‌های چشم، گوش و بینی

چگونه می‌توانیم یک کمک پرستار شویم؟

روش‌های مختلفی برای کمک پرستار شدن و استخدام کمک پرستار وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها دو روش شرکت در دوره های آموزشی کمک پرستاری و تحصیل در رشته دانشگاهی بهیاری است. در ادامه درباره هر یک از این دو روش، بیشتر توضیح خواهیم داد.

شرکت در دوره کمک پرستاری

اگر تمایل دارید بدون کنکور دانشگاه به فعالیت در این حوزه بپردازید، می‌توانید از طریق شرکت در دوره کمک پرستاری وارد بازار کار شوید.

این دوره که از دوره‌های مهارتی زیرمجموعه پرستاری به شمار می‌رود، توسط گروه‌ها و سازمان‌هایی همچون وزارت بهداشت، جهاد دانشگاهی، بسیج جامعه پزشکی و تعاونی کارکنان نظام سلامت کشور برگزار می‌شود.

افرادی که دارای مدرک دیپلم هستند، می‌توانند در این دوره‌ها که شامل آموزش‌های نظری، عملی و بالینی است، شرکت کنند و بعد از گذراندن این دوره یک‌ساله و دریافت گواهی‌نامه پایان دوره، مشغول به کار شوند.

تحصیل در رشته بهیاری

یکی دیگر از راه‌هایی که از طریق آن می‌توان کمک پرستار شد، شرکت در کنکور سراسری و قبولی در این آزمون است. در این صورت باید در هنگام انتخاب رشته دانشگاه سراسری، رشته بهیاری را انتخاب کرد.

درصورتی‌که در رشته بهیاری، رتبه قبولی را کسب کنید و این رشته را در دانشگاه بگذرانید، می‌توانید پس از تحصیل، مسئولیت‌های بیشتری را بر عهده بگیرید. پس از فارغ‌التحصیلی، باید مهارت‌های بالینی و عملی شما مورد ارزیابی قرار بگیرد و از طریق شرکت در آزمون ویژه این شغل، گواهینامه بهیاری را دریافت کنید.

پس از طی‌کردن این مراحل می‌توانید در سازمان‌هایی همچون بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها که به استخدام کمک پرستار نیاز دارند، مشغول به کار شوید.

حقوق کمک پرستار در سال 1401

میزان حقوق دریافتی کمک پرستار نسبت به حقوق پرستاری پایین‌تر بوده و به عوامل مختلفی همچون محیط کار، ساعت کاری، اضافه کار و روزانه یا شبانه بودن شیفت کاری بستگی دارد. به همین دلیل حقوق افراد بسته به عوامل گفته شده متفاوت خواهد بود و نمی‌توان میزان درآمد یکسانی برای افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، در نظر گرفت.

به‌عنوان نمونه، کمک پرستارهایی که در بیمارستان‌ها و یا مراکز درمانی کار می‌کنند حقوق ثابتی دارند و بسته به تعداد شیفت‌های کاری و اضافه کار می‌توانند افزایش حقوق نیز داشته باشند. اما معمولا افرادی که در مراکز خصوصی مشغول به فعالیت هستند و شیفت‌های کاری مختلفی ندارند، تنها حقوقی ثابت دریافت می‌کنند.

الزامات و مهارت‌های موردنیاز کمک پرستار

همان‌طور که گفته شد، یک کمک پرستار وظایف متعددی را برعهده دارد. به همین دلیل این فرد برای انجام وظایف ذکر شده، به مهارت‌های مختلفی نیازمند است تا بتواند برای آگهی‌های استخدام کمک پرستار، رزومه خود را ارسال کند.

در ادامه به چند نمونه از مهم‌ترین مهارت‌های موردنیاز یک کمک پرستار اشاره خواهیم کرد:

  • مهارت کار تیمی
  • توانایی بلندکردن و جابه‌جایی بیماران
  • داشتن سابقه کاری در گروه شغلی مشابه
  • توجه به جزئیات
  • انعطاف‌پذیری در وظایف و برنامه‌های کاری
  • گذراندن دوره مرتبط با کمک پرستاری
  • داشتن همدلی و شفقت
  • داشتن اخلاق حرفه‌ای
  • آشنایی با اصطلاحات پزشکی
  • توانایی سازگاری با شرایط مختلف و مدیریت بحران
  • مهارت‌های ارتباطی پیشرفته

شرایط استخدام کمک پرستار

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، افرادی که فارغ‌التحصیل رشته دانشگاهی بهیاری هستند و یا دوره کمک پرستاری را در مراکز معتبری همچون جهاد دانشگاهی و وزارت بهداشت گذرانده‌اند، در صورت داشتن گواهی‌نامه معتبر، می‌توانند مراحل استخدام در یکی از موقعیت‌های شغلی این رشته را طی کرده و مشغول به کار شوند.

در سال‌های اخیر، بسیاری از مراکز بهداشتی و درمانی با کمبود نیروی پرستار و کمک پرستار روبه‌رو شده‌اند، به همین دلیل سازمان‌هایی مانند وزارت بهداشت و سازمان هلال‌احمر از طریق برگزاری آزمون و مصاحبه، به جذب نیروی متخصص در این حوزه می‌پردازند.

از جمله سازمان‌هایی که نیازمند جذب کمک پرستار هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیمارستان‌ها
  • درمانگاه‌ها
  • خانه سالمندان
  • مراکز توان‌بخشی
  • مراکز خصوصی آموزشی و درمانی
  • مراقبت از سالمندان و بیماران در منزل

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به معرفی شغل کمک پرستاری پرداخته و درباره وظایف و مسئولیت‌های این شغل، مهارت‌های موردنیاز، روش‌های مختلف کمک پرستار شدن، میزان حقوق این شغل و شرایط استخدام کمک پرستار صحبت کردیم.

کمک پرستار به برخی از امور اولیه و غیرتخصصی بیماران مانند جابه‌جایی بیمار، آماده‌سازی تخت و برانکارد و اندازه‌گیری علایم حیاتی بیمار می‌پردازد. با تحصیل در رشته بهیاری و یا گذراندن دوره کمک پرستاری در سازمان‌های معتبری همچون وزارت بهداشت و جهاد دانشگاهی، می‌توان کمک پرستار شد و در مراکز مختلف بهداشتی و درمانی مانند بیمارستان‌ها، اورژانس‌ها، مراکز توان‌بخشی و خانه سالمندان به فعالیت پرداخت.

پست بعدی

 معاون امنتی وزیر کشور: فضاسازی‌ها علیه محاکمه اغتشاشگران، ذره‌ای در اراده مسئولان قضایی تاثیر ندارد / این مسیر با قاطعیت ادامه پیدا خواهد ک

ش دسامبر 10 , 2022
انتخاب نوشت: میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه اکنون برخی با جنگ روانی و فضاسازی‌های رسانه‌ای خود می خواهند دستگاه قضا را وادار به عقب نشینی در برابر اغتشاشگران کنند، تصریح کرد: این موضوع امکان‌پذیر نیست و این مسیر با قاطعیت ادامه پیدا خواهد کرد. معاون […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000