موضع ضدفیلتر قالیباف با انتقاد از وزیر ارتباطات، شفاف‌تر شد/ اختلاف جدی در اردوگاه اصولگرایان بر سر فیلترینگ

موضع ضدفیلتر قالیباف با انتقاد از وزیر ارتباطات، شفاف‌تر شد/ اختلاف جدی در اردوگاه اصولگرایان بر سر فیلترینگ

قرن نو نوشت: صحن علنی امروز مجلس شاهد انتقاد صریح قالیباف از فیلترینگ بود چنانچه که رئیس مجلس خطاب به وزیر ارتباطات گفت:« انتقال از یک پلتفرم خارجی به داخلی به صورت دستوری امکان پذیر نیست.»

صحن امروز مجلس به محل جدال مخالفان و موافقان اینترنت و فیلترینگ تبدیل شده بود. در روزی که وزیر ارتباطات دولت رئیسی به صحن علنی رفته بود تا به سوال نمایندگان پاسخ بدهد و از رکوردشکنی یک پیام رسان ایرانی حرف زد، محمد باقر قالیباف به طور ضمنی از فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ انتقاد کرد.

وزیر رئیسی جنجال به راه انداخت، قالیباف انتقاد کرد

حضور امروز عیسی زارع پور، در ساختمان هرمی شکل بهارستان حسابی جنجالی شد تا علاوه بر انتقاد رسانه ها و فضای مجازی فیلتر شده، رئیس مجلس هم زبان به کنایه و انتقاد بگشاید.

زارع پور، وزیر ارتباطات با اشاره به حضور مردم در پلفترم های داخلی گفت:« هر روز افراد جامعه در حال پیوستن به پلتفرم‌های داخلی هستند، به گونه‌ای که در یک روز شاهد پیوستن ۱۷ میلیون کاربر به پلتفرم داخلی بوده‌ایم و برای اولین بار است که ترافیک تولید داخل بیش از دو برابر شده است.»

محمد باقر قالیباف هم که این روزها مخالفتش با فیلترینگ به یکی از مهم ترین موضوعات رسانه ‌ای تبدیل شده است، در واکنش به اظهارات زارع پور گفت:« انتقال از یک پلتفرم خارجی به داخلی به صورت دستوری امکان پذیر نیست. این اقدام باید به صورت یک کوچ توأم با تسهیل گری صورت بگیرد. به نوعی که انگیزه لازم برای این انتقال فراهم شود.»

محمدرضا صباغیان هم در تذکری با اشاره به طرح سوال از وزیر ارتباطات گفت:« در جریان صحبت وزیر ارتباطات چندین نفر با من تماس داشتند که مدام مکالمه تلفنی ما قطع می شد؛ وزیر ارتباطات اعصاب مردم را خرد می کنید حداقل مکالمه تلفنی را از مردم نگیرید.»

اما، این ها همه حاشیه های وزیر ارتباطات در بهارستان نبود. او در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان یک ادعای تکراری گفت:« برنامه ما گسترش شبکه اینترنت خانگی از طریق فیبر نوری است که همان طور که در پرسش دوستان بود در حال حاضر در جایگاه های پایین در دنیا هستیم که این عقب ماندن یک سری دلایل ده ساله دارد اما الان نمی خواهم در این باره چیزی بگویم. ولی در حال حاضر ۲ میلیون انشعاب خانگی فیبر نوری داریم که ما در همین مدت کوتاه آن را محقق کرده ایم و انشالله در پایان سال به ۴ میلیون خواهد رسید. در پایان سال ۱۴۰۲ انشالله ۷ میلیون انشعاب و در پایان سال ۱۴۰۳ هم ۸ میلیون انشعاب جدید محقق می شود تا به عدد ۲۰ میلیون انشعاب وعده داده شده برسیم.»

این درحالی است که بنابر گزارش خبرآنلاین، مجموع اعداد گفته شده توسط آقای وزیر ۱۹ میلیون می شود اما چندی قبل معاون مخابرات در این باره گفته بود:« آقای وزیر یا نمی داند ۲۰ میلیون چیست یا نمی داند که فیبر نوری چیست؟»

تندروها به دنبال یک طرح ضد اینترنت دیگر؟

اما، فارغ از جدال پینگ پنگی زارع پور و قالیباف بر سر فیلترینگ، گویی تندروهای مجلس خواب های جدیدی را برای اینترنت و قطع کامل آن دیده اند. به گونه‌ای که در چند روز گذشته، روزنامه شرق به نقل از یک منبع آگاه خبر از طرح جدید پارلمان نشین ها برای اینترنت داد. این منبع آگاه گفته بود:« هر آنچه که برای محدودسازی اینترنت مد نظر تندروهای مجلس بوده، عملا رخ داده و اکنون تندروها به دنبال جرم‌انگاری فعالیت در فضای مجازی هستند.»

چنانچه که مرتضی آقاتهرانی، نماینده مردم تهران هم در گفتگویی با ایلنا، با اشاره به مخالفت برخی سیاستمداران با فیلترینگ گفته بود:« ببینید وقتی که بحث تنظیم مقررات در مجلس مطرح شد برای همین بود یعنی نظر مجلس این بود که ما کاری کنیم که سکوهای برنامه‌های فضای مجازی دست خودمان باشد نه دست بیرونی‌ها، آمریکا، صهیونیست‌ها و اروپایی‌ها، ولی خیلی‌ها نگذاشتند. وقتی که این کار انجام نشد، زمانی که شما به یکباره واتس‌اپ، یا اینستاگرام و تلگرام را می‌بندید، اگر در داخل هم چیزی نداشته باشید که جایگزین آن‌ها شود، خب مشکل به وجود می‌آید، این فهمیدنش خیلی سخت نیست.»

وی همچنان تاکید کرد:« الان هم دیر نشده است، باید وزارت ارتباطات نسبت به تقویت فضای مجازی داخل که خودکفا و ملی است، اقدامات لازم را انجام دهد. این هم برای امروز و الان نیست این را از دیرباز حضرت آقا گفتند و خواستند اما متاسفانه کمتر به این حوزه توجه شده است. من این را می‌گذارم به حساب اینکه بعضی‌ها یک مقدار دیرفهم‌اند.» بنابراین، قرار است تا چند ماه آینده هم شاهد ادامه محدودیت‌های فعلی باشیم و هم برای آنچه باب میل تندروهای اصولگرا نیست به مجرمان بالقوه تبدیل شویم.

جدال بر سر فیلترینگ

به نظر می رسد جدال در بدنه اصولگرایان بر سر فیلترینگ یا عدم فیلترینگ این روزها بالا گرفته است. آنچنان که قالیباف نیز این روزها علنا وارد گود اظهارنظر شده است و برخلاف گذشته که اطرافیانش از ضرورت رفع فیلتر شبکه های اجتماعی چون اینستاگرام و واتس آپ صحبت می کردند خود او این روزها فضا را برای بیان نظراتش فراهم تر دیده و به صف مخالفان فیلترینگ پیوسته است.

باید دید نفوذ قالیباف در مجلس چقدر قدرت وتو کردن طرح های رنگارنگ تندروها برای محدود کردن فضای مجازی را خواهد داشت.

بیشتر بخوانید :

۲۱۲۲۰

پست بعدی

در ناآرامی های اخیر تمام جبهه کفر در برابر جمهوری اسلامی صف آرایی کردند

س نوامبر 15 , 2022
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در ناآرامی های اخیر تمام جبهه کفر از جمله کشورهای استعمارگر و گروهک‌های ضدانقلاب در برابر تمامیت اسلام و جمهوری اسلامی صف آرایی کردند که حضور پرشور مردم در راهپیمایی 13 آبان امسال خط بطلانی بر برنامه ها و نقشه های آنان بود.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000