آیا فقط زبان ایرانیان پس از حمله اعراب تغییر پیدا نکرد؟

آیا فقط زبان ایرانیان پس از حمله اعراب تغییر پیدا نکرد؟

حسن انصاری در مطلبی کوتاه که در کانال تلگرامی خود به اشتراک گذاشته است، حاشیه ای کوتاه بر چند سطری از سید جواد طباطبایی را مطرح کرده است

به گزارش خبرآنلاین، حسن انصاری پژوهشگر موسسه مطالعات پیشرفته پرینستون در مطلبی با عنوان «سید جواد طباطبایی و حاشیه ای کوتاه بر چند سطری از او» چنین نوشت:

«اخیرا سید جواد طباطبایی در یک نوشته ای چنین نوشته:"… با این همه، به اعتباری، می‌توان گفت که حق با طبری بود، زیرا همۀ اقوام دیگری که او تاریخ آنان می‌نوشت در خلافت عربی هضم شدند و از میان رفتند، اما ایران نه تنها ماند، بلکه به کانون نوزایش دورۀ اسلامی نیز تبدیل شد." من نمی دانم مقصود طباطبایی دقیقا چیست؟ نکند فکر می کند مردم سرزمین های مصر و شام در عصر فتوحات زبانشان مثلا چیزی غیر از عربی بوده یا اینکه آنها ملت هایی بودند غیر عرب / عرب تبار که به یکباره نه تنها زبانشان عربی شد بلکه یکجا همه ناپدید شدند؟ این همه کتاب در همین غرب درباره تاریخ قرون باستان متأخر و فتوحات و غیره نوشته شده.»

این پژوهشگر تاریخ اسلام در ادامه افزوده است: «آقا جان. اعراب فاتح، سرزمین ایران و بخش عظیمی از سرزمین بیزانس را به تصرف خود درآوردند. ایرانیان زبانشان را حفظ کردند. سرزمین هایی که در بیزانس به تصرف درآمد عمدتا سرزمین هایی بود که ساکنان آن در حقیقت امتداد قبائل عرب بودند که در شام و مصر از قبل از اسلام مستقر شده بودند. بخشی البته غیر عرب بودند و زبانشان سریانی و یا قبطی و .. اما عمدتا این قبائل عرب بودند که اسلام آوردند و البته زبانشان را هم حفظ کردند. در طی قرون بعد ترکان و بعدتر اقوام و ملل دیگری در شرق، اسلام آوردند و همه آنان، هم زبانشان را حفظ کردند و هم ملیتشان را. این افسانه را که تنها ایرانیان بودند که زبانشان و ملیتشان را حفظ کردند از کجا آورده اید؟ با طرح اشتباه این مباحث تنها بحث های اصیل درباره اهمیت زبان فارسی و عناصر تمدنی تاریخ تمدن بزرگ ایران را به حاشیه می بریم. تاریخ را اندکی بیشتر درست بخوانیم و بفهمیم.»

۶۵۶۵

پست بعدی

چرا رفتند؟ / صدا و سیمایی‌ها در «ایران اینترنشنال»

چ نوامبر 2 , 2022
آرمان ملی نوشت: روزنامه کیهان دیروز در صفحه نخست خود تصویری از فعالان سیاسی و رسانه‌ای که در خارج کشور و شبکه‌های ایران اینترنشنال و بی‌بی سی فارسی فعالیت می‌کنند را منتشر کرد و از تیتر «روزنامه‌نگاری جرم نیست وطن‌فروشی و جاسوسی جرم است» استفاده کرد. در متن این گزارش […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000