ایران و آمریکا فعلا آمادگی حضور پای میز مذاکره و دادن امتیاز را ندارند

اعتمادآنلاین|

سینا عضدی، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه جرج واشنگتن و پژوهشگر شورای آتلانتیک در تحلیل خبرهای چند روز گذشته در حوزه احیای برجام گفت: من فکر می‌کنم که در حال حاضر با توجه به نزدیکی به انتخابات میان دوره‌ای کنگره و تحولات ایران، هیچ کدام از طرفین نه تهران و نه واشنگتن آمادگی حضور پای میز مذاکره و دادن امتیاز به یکدیگر را ندارند. نه ایران با توجه به تحولات داخلی آمادگی دادن امتیاز دارد و نه آمریکا حاضر است با توجه به انتخابات پیش رو و همچنین موضوعات داخلی ایران به این کشور امتیاز دهد.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از گفت و گوی عضدی را در ادامه می خوانید:

*بنابراین همه طرفین در برهه کنونی دست نگاه داشته‌اند تا مشخص شود تحولات ایران به کجا ختم می‌شود و انتخابات کنگره چه نتیجه‌ای خواهد داشت و آیا دموکرات‌ها می‌توانند اکثریت کنگره را نگاه دارند.

*البته با اتفاقات داخل آمریکا مانند قانون سقط جنین و همچنین تلاش جمهوری خواهان در برخی ایالت‌ها برای جلوگیری از رای دادن اقلیت‌ها و قوانین اسلحه فکر می‌کنم شانس دموکرات‌ها زیاد خواهد بود و همه چیز به بعد از این انتخابات و موضوعات داخلی ایران برمی‌گردد.

*سیاست کلی آمریکا این است که همه زندانیان دوتابعیتی باید به این کشور بازگردند اما من فکر می‌کنم این موضوع بخشی از برجام نیست و در کنار برجام است و به عنوان یک توافق جانبی تعریف می‌شود؛ چراکه این مساله جنبه انسان‌دوستانه دارد، زندانی‌های آمریکایی آزاد شده و در مقابل نیز ایرانی‌هایی که در آمریکا و اروپا به اتهام دور زدن تحریم‌ها در زندان هستند، آزاد می‌شوند.

*معتقدم موضوع تبادل زندانیان هیچ گاه از دستور کار آمریکا خارج نشده اما فعلا با توجه به مواردی که پیش‌تر ذکر کردم، همه این موضوعات فریز شده و واشنگتن دست نگاه داشته است.

*درمورد درز اطلاعات جدید برنامه هسته‌ای ایران از سوی هکرها و امکان باز شدن پرونده‌های جدید، معتقدم موارد مهمی درز پیدا نکرده و این مسائل به نیروگاه اتمی بوشهر برمی‌گردد و موضع دولت آمریکا این است که فعالیت نیروگاه بوشهر مانعی ندارد و از منظر سیاست عدم اشاعه، این نیروگاه تهدیدی ندارد.

*همچنین نیروگاه بوشهر تحت بازرسی آژانس است و اطلاهات هک شده، اطلاعات مهمی را در برنمی‌گیرد و البته این اطلاعات به بخش مناقشه‌برانگیز برنامه هسته‌ای ایران از نظر آژانس مرتبط نیست و فکر نمی‌کنم تاثیر زیادی داشته باشد. معتقد نیستم اطلاعاتی بیشتر از این نیروگاه منتشر شود.

آیا این خبر مفید بود؟ 1 0

نتیجه بر اساس 1 رای موافق و 0 رای مخالف

پست بعدی

جف گلدبلوم جادوگر شد

ش اکتبر 29 , 2022
ایرنا نوشت: جف گلدبلوم ستاره «پارک ژوراسیک» در فیلم سینمایی «شرور» به کارگردانی جان‌.ام.چو در نقش «جادوگر» ظاهر می‌شود. این فیلم اقتباس بزرگی از نمایش موزیکال شرور است که مدتی طولانی متوقف شده بود اما اکنون کار خود را با سرعت پیش می‌برد.شرور- Wicked یک تئاتر موزیکال با موسیقی و […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000