تخلفاتی که منجر به توقیف خودروی شما می شود!

اعتمادآنلاین|

حتماً برای شما هم پیش آمده که در حین رانندگی از سمت پلیس، ماشین شما توقیف شود یا اینکه شاهد توقف ماشین سایر افراد باشید. تخلف عضو جدا نشدنی رانندگی است و برای هرکسی ممکن است به وجود بیاید. جرائم انواع گوناگونی دارد که یکی از مهم‌ترین و ترسناک‌ترین آن‌ها تخلفات منجر به توقیف خودرو است.

معمولاً بعد از این توقیف، خودرو توسط پلیس به پارکینگ هدایت می‌شود. براساس ماده 4 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 1389، به ماموران راهور ناجا این اجازه داده می‌شود که متخلفان راهنمایی و رانندگی را پس از تشخیص تخلف و انطباق آن با میزان جرایم متوقف کنند و در صورتی که فرد متخلف از دریافت قبض جریمه خودداری کند، قبض صادر شده به منزله ابلاغ قانونی تلقی می‌شود. چنانچه وسیله نقلیه در محل غیرمجاز متوقف باشد و یا در صورت عدم حضور متخلف، قبض به بدنه خودرو الصاق می‌شود. آیا با تخلفات منجر به توقیف خودرو آشنا هستید؟ این موضوع نه تنها برای ماشین‌های شخصی، بلکه برای موتور سیلکت‌ها نیز قابل اجرا می‌باشد. اگر می‌خواهید بدانید کدام خلافی‌ها به توقیف خودرو منتهی می‌شوند، این مقاله را از دست ندهید!

تخلفات منجر به توقیف خودرو شامل چه مواردی می‌شود؟

مهم‌ترین تخلفاتی که باعث توقف خودرو می‌شوند به شرح زیر هستند:

فوت و جراحت فرد

از جمله تخلفات منجر به توقیف خودرو می‌توان به تصادفاتی اشاره کرد که باعث فوت یا جراحت یک نفر شود. معمولاً در چنین شرایطی خودروی مقصر توقیف و راهی پارکینگ می‌شود.

میزان بالای خلافی

از جمله تخلفات منجر به توقیف خودرو، خلافی بالا است!! اگر خلافی خودروی شما میزانی برابر یا بیش از ۱ میلیون باشد و پلیس راهنمایی و رانندگی متوجه شود، در همان لحظه خودروی شما را نگه می‌دارد و به پارکینگ انتقال می‌دهد. شما می‌توانید با خواندن راهنمای جامع استعلام و پرداخت خلافی خودرو با آگاهی کامل نسبت به تسویه خلافی خود به راحتی آنلاین یا با هر شیوه دیگر اقدام کنید تا خودرویتان توقیف نشود.

نداشتن مدارک مهم ماشین

اگر در حین رانندگی مدارک ماشین، بخصوص گواهی نامه‌تان را به همراه نداشته باشید و پلیس متوجه شود، وسیله نقلیه شما خیلی زود به پارکینگ راهنمایی و رانندگی منتقل می‌شود.

انجام دو تخلف همراه باهم

برخی حرکات و تخلفات وجود دارند که اگر راننده به صورت همزمان از دو مورد آنها استفاده کند، ماشین او متوقف و به پارکینگ انتقال داده می‌شود. از جمله این تخلفات عبارتند از:

  • سرعت بالا و غیرمجاز
  • حرکات مارپیچ
  • سبقت‌های غیرمجاز
  • توقف در محل‌های پارک ممنوع
  • پارک کردن در پیاده رو

مورد دیگر مختص به موتورسیکلت وجود دارد و آن راندن در پیاده رو است. اگر یک موتور سوار با سرعتی غیرمجاز در پیاده رو رانندگی کند و همزمان از حرکات غیرمجازی مثل مارپیچ استفاده نماید وسیله نقلیه او متوقف و راهی پارکینگ می‌شود.

علاوه بر آن اگر موتورسیکلتی صدای ناهنجار ایجاد کند و یا بار غیر مجاز حمل کند، موتور وی متوقف و به پارکینگ انتقال داده می‌شود. در چنین شرایطی علاوه بر توقیف خود وسیله نقلیه، احتمال ابطال و توقیف گواهی نامه نیز وجود دارد. از دیگر دلایلی که باعث توقیف موتور می‌شود می‌توان به تک چرخ و حرکات مارپیچ و نمایشی اشاره کرد.

جرائم رانندگی

آیا استفاده از نوشیدنی‌های الکلی منجر به توقیف خودرو می شود؟

بله هرگونه استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی در پشت فرمان و رانندگی، جزء تخلفات منجر به توقیف خودرو محسوب می‌شود. این موضوع نه تنها باعث می‌شود خودروی‌تان را برای مدتی از دست بدهید بلکه عواقب بدتری نیز برایتان خواهد داشت.

استفاده از پلاک مخدوش یا غیر قانونی

حتماً این روزها در خیابان‌های اصلی و فرعی یا بزرگراه‌ها وسایل نقلیه‌ای را دیده‌اید که روی پلاک خود را پوشانده‌اند. این کار برای این است که بتوانند دور از چشم پلیس از قسمت‌هایی که داخل طرح ترافیک قرار دارند، عبور کنند. این موضوع بسیار مهم و خطرناک است و از تخلفات منجر به توقیف خودرو می‌باشد. اما برخی افراد از روی ناآگاهی دست به چنین کاری می‌زنند. علاوه بر آن اگر بعد از استعلام، مشخص شود که پلاک غیرقانونی است سریعاً ماشین متوقف می‌شود.

چگونه خودرو توقیف شده را آزاد کنیم؟

همان‌طور که گفتیم توقیف خودرو می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد، اگر یک خودرو به دلیل تخلفات منجر به توقیف خودرو به پارکینگ انتقال داده شود، صاحب ماشین در ابتدا می‌بایست خلافی خود رو پرداخت کند. در این روزها استعلام و پرداخت خلافی خودرو دیگر کار سختی نیست. روش‌های مختلفی مانند اس ام اس یا پرداخت آنلاین برای این کار در نظر گرفته شده است. بعد از پرداخت کامل خلافی خودرو، صاحب ماشین با ارائه مدارک مربوطه می‌تواند از طریق قانونی مراحل رها سازی ماشین خود را پشت سر بگذارد

در صورتی هم که ماشین وسیله امرار و معاش یک شخص باشد، وی می‌تواند با پر کردن دادخواست در دادگاه و ارائه مستندات ثابت کند که خودروی وی جز مستثنیات دین است. در صورتی که این موضوع برای دادگاه مشخص شود، ماشین فرد آزاد می‌شود. اما اگر دادگاه تشخیص دهد که فرد می‌تواند با ماشین ارزان‌تری به امرار و معاش خود برسد، به احتمال زیاد حکم آزادسازی خودرو متوقف شده را صادر نمی‌کند.

مدارک مورد نیز برای رفع توقیف خودرو و موتور

اگر خودرو یا موتور شما به یکی از دلایل بالا متوقف شود، می‌بایست با ارائه مدارک زیر به یکی از ستادهای ترخیص خودرو مراجعه کرده و مراحل ترخیص را انجام دهید.

  • کپی و اصل کارت ماشین
  • اصل و کپی گواهی نامه
  • برگه پرداختی خلافی و وضعیت آن
  • فیش پرداختی عوارض سالیانه شهرداری خودرو
  • پرداخت پول پارکینگ

آیا نداشتن بیمه شخص ثالث باعث توقیف خودرو می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین مدارک و بیمه نامه‌ها برای صاحبین انواع وسایل نقلیه بیمه شخص ثالث است. اگر شخص بدون داشتن بیمه شخص ثالث در خیابان رانندگی کند و پلیس راهور متوجه این امر شود، نه تنها با جریمه روبرو می‌شود بلکه ماشینش نیز به پارکینگ هدایت خواهد شد. جدا از این، اگر آن شخص بدون داشتن بیمه شخص ثالث معتبر تصادف کند و در آن حادثه مقصر شناخته شود، پرداخت تمامی خسارات بر عهده شما خواهد بود.

آیا همراه نداشتن بیمه شخص ثالث موجب توقیف خودرو می شود؟

خیر. اگر بیمه نامه شخص ثالث یک فرد دارای اعتبار باشد اما فرد آن را همراه خود نداشته باشد، مأمور راهنمایی رانندگی موظف است که ابتدا از شرکت بیمه وی استعلام بگیرد. تنها در صورتی که خودروی شخصی فاقد بیمه نامه باشد، می‌توان او را جریمه کرد. در چنین شرایطی اگر نداشتن بیمه شخص اثبات گردد، خودرو به پارکینگ منتقل می‌شود.

خرید و تمدید بیمه شخص ثالث در کوتاه ترین زمان ممکن

در این مطلب سعی شد تا حد ممکن تخلفات منجر به توقیف خودرو خدمت شما عزیزان معرفی شود. اما یکی از معضلات رانندگان برای تمدید و یا خرید بیمه نامه شخص ثالث، نداشتن وقت کافی است. در این روزها که هرکسی به اندازه کافی درگیر مشغله‌های متفاوت است. استفاده از تکنولوژی می‌تواند بسیار مفید و در تبدیل کارهای پیچیده به ساده تأثیرگذار باشد.

خرید بیمه نیز چنین شرایطی دارد و شما می‌توانید با مراجعه به صفحه خرید بیمه شخص ثالث بیمه دات کام در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بیمه مناسب خود را با بهترین قیمت و در هر ساعت از شبانه روز خریداری کنید.

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

پست بعدی

آیا امام حسن عسکری مخالف فلسفه بود؟

چ اکتبر 5 , 2022
در سالروز شهادت امام حسن عسکری بر آن شدیم تا نگاهی برخی از متون بازمانده از میراث روایی آن حضرت بیندازیم که برخی از آنها پایه و مایه برخی از متونی شده که علیه فلسفه به نگارش درآمده است.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000