همه می‌خواهند از ایران بروند/ عدم احیای برجام یعنی مهاجرت بیشتر از مملکت

اعتمادآنلاین|

بهرام صلواتی، عضو پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف و مدیر رصدخانه مهاجرت ایران گفت: ایران در حال حاضر در نقطه پیک مهاجرتی است.

به نتیجه نرسیدن برجام جلوی موج بازگشت متخصصان به ایران را گرفت.فشارهای اقتصادی و اجتماعی زمستان ۹۸ آغاز موج جدید میل به مهاجرت بود.

به گزارش هم‌میهن وی افزود: شیوع کرونا حرکت گسترده مهاجرتی بعد از حوادث ۱۳۹۸ را متوقف کرد. تا چندسال گذشته عوامل اقتصادی، مهاجرت ایرانی.ها را تعیین میکردند اما حالا عوامل اجتماعی نزدیک شده اند و حتی ممکن است عوامل اقتصادی را پشت سر بگذارند.

حدس من این است که فرصتی که برای بازسازی امید، امیدوار کردن بخشهای اجتماعی-اقتصادی و اینکه ما شرایط را به سمتی ببریم که بچه های ما در خارج از کشورند برگردند، در حال از دست رفتن است.

از دو سال پیش کم‌کم ما وارد فاز اوج‌گیری مهاجرت شدیم و حالا در شرایط بعد از کرونا و اوج گرفتن فشارهای اقتصادی، فنر آماده باز شدن است.

میل اجتماعی مهاجرت بالا رفته است. سه فاکتور هست؛ میل به مهاجرت، تصمیم مهاجرت، اقدام به مهاجرت. الان میل بالاست، تصمیم دارد بهش نزدیک می‌شود و این خبر خوشحال کننده‌ای نیست.

هر نوع فشاری نه فقط برای زنان، بلکه در دیگر بخش‌ها، بین پرستاران و پزشکان روی مهاجرت آنها تاثیر می‌گذارد.

بعضی از جناح‌ها و افراد و مسئولانی که در دولت مستقرند از گشت ارشاد دفاع می‌کنند و بعضی رد می‌کنند و من به عنوان یک محقق اجتماعی می‌توانم بگویم که هرنوع فشار بیشتری بر بیشتر کردن مهاجرت زنان تاثیر می‌گذارد.

برای جامعه‌ای که تحت این همه پیچیدگی روحی و روانی دارد و از نظر روانی هنوز ترمیم نشده بعد از کرونا، در این شرایط من واقعا سهل‌انگاری و بی‌مبالاتی بعضی از بحث‌ها را ناجوانمردانه می‌دانم.

مطالعات مقدماتی را درباره تاثیر طرح‌های محدودکننده بر میل به مهاجرت زنان شروع کرده‌ایم و به زودی جدی‌تر خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟ 10 3

نتیجه بر اساس 10 رای موافق و 3 رای مخالف

پست بعدی

دختران شجاع افغانستانی علیه طالبان به خیابان آمدند+ ویدئو

ی سپتامبر 11 , 2022
اعتمادآنلاین| مکاتب دخترانه چند روز پیش در استان پکتیا توسط بزرگان قومی بازگشایی شده بود که توسط طالبان دوباره مسدود شد. آیا این خبر مفید بود؟ 0 1 نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 1 رای مخالف

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000