مدت ‌زمان خشک شدن انواع چسب ها

اعتمادآنلاین|

چسب‌ها یکی از پرمصرف‌ترین تولیدات شیمیایی هستند که در صنایع مختلف و حتی منزل کاربرد دارند. تنوع چسب‌ها به قدری بالاست که برای ترمیم یا مونتاژ هر نوع قطعه‌ای، یک چسب اختصاصی تولید شده ‌است. هر کدام از این چسب‌ها قابلیت‌ها و مزایای خاص خود را دارند، ولی از نظر دو ویژگی با هم تفاوت دارند؛ قدرت چسبندگی و مدت ‌زمان خشک شدن.

قدرت چسبندگی انواع مختلف چسب‌ها بیشتر به کیفیت مواد اولیه شرکت سازنده آنها مربوط می‌شود، اما مدت ‌زمان خشک شدن موضوعی است که تقریباً برای همه چسب‌ها یک بازه زمانی استاندارد دارد و چندان متغیر نیست. مدت خشک شدن یک چسب نقش مهمی در انتخاب صحیح و خرید آن دارد. اگر مدت استاندارد خشک شدن یک چسب را بدانید، انتخاب بهتری خواهید داشت. در این مطلب قصد داریم مدت ‌زمان خشک شدن چسب‌های رایج بازار را با هم بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید.

چرا مدت ‌زمان خشک شدن چسب اهمیت دارد؟

ممکن است برایتان سؤال باشد که چرا مدت ‌زمان خشک شدن چسب مهم است و باید به آن توجه کنیم؟ برای پاسخ به این سؤال باید به دو موضوع مهم توجه کنیم:

·اهمیت مدت ‌زمان خشک شدن چسب در مواقع اضطراری

تصور کنید به چسبی نیاز داریم که در عرض چند دقیقه مشکل ما را حل کند. در چنین موقعیتی اگر اشتباهاً سراغ خرید چسبی برویم که 4 تا 5 ساعت طول می‌کشد تا خشک شود، چه می‌شود؟ مطمئناً چسبی که تهیه‌ کرده‌ایم به کارمان نمی‌آید. دانستن مدت ‌زمان خشک شدن چسب از این جهت اهمیت دارد که به ما کمک می‌کند در زمان انتخاب و خرید چسب دقت کنیم.

·اهمیت بازه زمانی لایه بستن چسب در استحکام آن

بعضی از چسب ها مانند چسب 123 در کمتر از 10 ثانیه کاملاً خشک و مستحکم می‌شوند، ولی بعضی دیگر مانند چسب آکواریوم یا انواع چسب سیلیکون به ساعت‌ها زمان نیاز دارند تا کاملاً خشک و سفت شوند. دانستن این موضوع در مورد چسب‌هایی که چندین ساعت طول می‌کشد تا خشک شوند، اهمیت زیادی دارد. چون قطعاتی که برای چسباندن آنها از این چسب‌ها استفاده کرده‌ایم، نباید در مدت ‌زمان استاندارد خشک شدن چسب استفاده شوند تا چسب به ‌خوبی خشک و از استحکام کافی برخوردار شود.

2

مدت ‌زمان خشک شدن 7 چسب پرفروش و محبوب بازار

در این بخش از مطلب قصد داریم مدت ‌زمان خشک شدن چسب‌هایی را بررسی کنیم که جزو محصولات پرفروش و پرمصرف بازار محسوب می‌شوند و در همه ‌جا به آنها نیاز پیدا می‌کنیم:

1.چسب قطره ای

چسب قطره ای یکی از پرمصرف‌ترین چسب‌هایی است که حتی در منزل هم استفاده می‌شود. این چسب از قدرت چسبندگی بالایی برخوردار است و قابلیت استفاده برای انواع سطوح پلاستیکی، فلزی، سرامیکی و شیشه‌ای را دارد. بهترین چسب قطره ای که می‌توانیم به شما معرفی کنیم، چسب قطره‌ای ANTIA super glue برند آنتیا است. مدت ‌زمان لایه بستن این چسب 1 تا 2 دقیقه و سایر چسب‌های قطره‌ای حدوداً 4 تا 5 دقیقه است.

2.چسب مونتاژ

چسب مونتاژ نوعی چسب ساختمانی قوی است که برای چسباندن قطعات مختلف ساختمانی به یکدیگر و ساخت ماکت‌های طراحی و معماری داخلی استفاده می‌شود. این چسب شفاف و بی‌رنگ در مقابل رطوبت، مواد شیمیایی و حرارت مقاوم است و نیاز به آماده سازی قبلی ندارد. مدت ‌زمان لایه بستن انواع چسب مونتاژ حدوداً 15 تا 20 دقیقه است، ولی بعد از اینکه چسب کاملاً خشک شود، اتصالات از استحکام کافی برخوردار خواهند شد.

3.چسب سیلیکون

چسب سیلیکون جزو پرفروش‌ترین چسب‌های مناسب برای درزبندی و آب‌بندی است. این چسب بر پایه پلیمر ساخته ‌شده و حالت ژله‌ای دارد. از انواع چسب سیلیکون می‌توانیم برای آب‌بندی حمام، آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی، درزهای آلومینیومی، قاب و پنجره های دو جداره، سطوح شیشه‌ای و انواع اتصالات عمومی استفاده کنیم. مدت ‌زمان لایه بستن چسب سیلیکون بین 5 تا 10 دقیقه است و حدوداً تا 24 ساعت نباید در معرض رطوبت باشد تا به طور کامل خشک و محکم شود.

4.چسب آکواریوم

چسب آکواریوم یکی از انواع چسب های سیلیکونی است که برای درزبندی و آب‌بندی سطوح شیشه‌ای و ساخت آکواریوم ماهی استفاده می‌شود. این محصول از سیلیکون 100 درصد خالص تولید شده و قدرت چسبندگی، ماندگاری و ویسکوزیته بسیار بالایی دارد. مدت‌ زمان لایه بستن انواع چسب آکواریوم بین 3 تا 5 دقیقه است و 24 ساعت زمان نیاز دارد تا به طور کامل خشک شود. چسب آکواریوم ANTIA (مخصوص ماهی) یکی از همین محصولات است که خیلی سریع لایه می‌بندد و شروع به خشک شدن می‌کند. می‌توانید این محصول را همین حالا از سایت رایمند تجارت سفارش دهید.

5.چسب پلی اورتان

چسب‌های پلی اورتان نوع دیگری از چسب های بر پایه پلیمر هستند که در درزگیری های ساختمانی به طور گسترده استفاده می‌شوند. این چسب‌ها خاصیت چسبندگی بسیار بالایی بر روی سطوح بتنی، سنگی، چوبی و فلزی دارند. سرعت خشک شدن چسب پلی اورتان بالاست، ولی در انواع مختلف آن متفاوت است. به ‌عنوان ‌مثال مدت ‌زمان لایه بستن چسب سیلیکون حرارتی واشرساز ANTIA حدود 30 دقیقه و سرعت خشک شدن آن حدود 3 میلی‌متر در هر 24 ساعت است.

6.چسب آناروبیک

چسب آناروبیک نوعی چسب صنعتی است که برای چسباندن قطعات فلزی مانند پیچ و مهره استفاده می‌شود. این چسب می‌تواند از هرز شدن و شل شدن پیچ و مهره‌های حساس دستگاه‌های صنعتی جلوگیری کند. مدت ‌زمان خشک شدن چسب آناروبیک به طور متوسط 5 تا 15 دقیقه است و بعد از 4 ساعت به طور کامل محکم می‌شود. چسب های آناروبیک نسبت به ارتعاشات شدید و زیاد، درجه حرارت بالا و مواد شیمیایی مقاوم هستند.

7.چسب 123

و اما می‌رسیم به پرطرفدارترین چسب بازار، یعنی چسب 123. این محصول یکی از انواع چسب های همه کاره است که برای سطوح فلزی، چوبی، پلاستیکی، شیشه‌ای و… استفاده می‌شود. سرعت خشک شدن چسب 123 بین 5 تا 10 ثانیه است و بعد از خشک شدن می‌توانید بلافاصله از قطعه چسب خورده استفاده‌ کنید. چسب Mitre Apel قدیمی ترین چسب 123 بازار است که قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارد و حتی در محیط های مرطوب هم مقاومت خود را حفظ می‌کند.

Untitled

آیا می‌توانیم مدت ‌زمان خشک شدن چسب ها را کاهش دهیم؟

به طور کلی نمی‌توانیم مدت ‌زمان خشک شدن یک چسب را کوتاه‌تر کنیم، اما می‌توانیم شرایطی را فراهم کنیم که خشک شدن آن بیش از مدت‌ زمان استاندارد تعیین ‌شده طول نکشد. برای این‌ کار باید چند اقدام ساده ولی مهم را انجام دهیم:

بهترین دمای استفاده از چسب را بدانیم و در همان دما از چسب استفاده کنیم

سطح مورد نظر را قبل از چسب کاری با الکل تمیز کنیم تا هیچ اثری از چربی و غبار نداشته‌ باشد

قطعه یا وسیله چسب کاری شده را در محیطی قرار دهیم که تهویه مناسبی داشته ‌باشد

پست بعدی

حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سایر سطوح اصلاح می‌شود

د آگوست 29 , 2022
ایرنا نوشت:سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با بررسی های انجام شده و تامین منابع مالی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سایر سطوح طبق سقف شورای عالی کار اصلاح خواهد شد.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000