اوکراین از توافق «همکاری هسته‌ای» با روسیه خارج شد

اعتمادآنلاین|

در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین، کی‌یف روز شنبه خبر داد که از توافق همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای با روسیه خارج می‌شود.

​به گزارش فارس، این در حالی است که «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین شامگاه جمعه هشدار داده بود که اوضاع در نیروگاه اتمی زاپوروژیا همچنان بسیار خطرناک است.

از سوی دیگر روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال خبر داد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خود را برای بازدید اضطراری از نیروگاه اتمی زاپوروژیا طی هفته آینده آماده می‌کنند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که خبرگزاری ریانووستی روز جمعه گزارش داد که در پی بمباران نیروهای اوکراینی، چهار راکت به منطقه رادیوایزوتوپ های نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا برخورد کرده است.

همچنین یک مقام منصوب از سوی مسکو در منطقه «زاپروژیا» اوکراین جمعه (۲۶ اوت) گفت که نیروهای اوکراینی آخرین خط نیرو را که این نیروگاه تحت کنترل روسیه را به اوکراین متصل می‌کند، قطع کرده‌اند.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از «ولادیمیر روگوف» یکی از اعضای اداره محلی تحت حمایت روسیه نوشت که این نیروگاه در حال حاضر برق اوکراین را تامین نمی‌کند.

روز پنجشنبه شرکت دولتی انرژی هسته‌ای اوکراین اعلام کرد که شش رآکتور نیروگاه زاپروژیا از شبکه ملی برق این کشور قطع شده و ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گلوله‌باران روسیه را مقصر این مسئله خواند.

نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بزرگترین نیروگاه اروپا در ماه مارس به تصرف نیروهای روسیه درآمد. این نیروگاه در نزدیکی خط مقدم باقی مانده و در هفته‌های اخیر بارها مورد حمله قرار گرفته است. اوکراین و روسیه هر دو یکدیگر را به گلوله‌باران این تاسیسات متهم می‌کنند.

ولودیمیر زلسنکی مدعی شد جهان به سختی از یک «فاجعه تشعشعی» جلوگیری کرد زیرا برق نیروگاه برای ساعت‌ها به دلیل گلوله‌باران در منطقه قطع شد و باعث آتش‌سوزی در چاله‌های خاکستر یک نیروگاه زغال سنگ در نزدیکی آن شد که مجموعه راکتور را از شبکه برق اوکراین قطع کرد.

پس از قطع شدن رآکتورها، ایالات متحده روسیه را متهم کرده که نیروگاه اتمی زاپروژیا را به عنوان بخشی از «راهبرد ایجاد بحران انرژی در اروپا» به «منطقه جنگی فعال» تبدیل کرده است.

به دنبال فضا سازی اخیر رسانه‌های غربی درباره وضعیت این نیروگاه، «دیمیتری مدودوف» معاون رئیس شورای امنیت روسیه اخیرا مقامات اوکراینی و کشورهای غربی را به تلاش برای ایجاد فاجعه‌ای مشابه فاجعه اتمی چرنوبیل در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا متهم کرد. معاون شورای امنیت روسیه همچنین اتهامات غرب درباره اینکه روسیه در پشت حملات به این نیروگاه است را رد کرد و بی‌اساس خواند. وی تاکید کرد حتی سازمان ملل هم این ادعاها را باور ندارد.

پست بعدی

ببینید | صحبت‌های جنجالی نماینده مجلس: خودروی ملی بیشتر شبیه نکبت ملی است تا محصول ملی!

ش آگوست 27 , 2022
صحبت‌های جنجالی سارا فلاحی، نماینده ایلام و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در انتقاد به خودروسازان را ببینید. منبع: تلخند سیاسی

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000