رونمایی از دستاورد جدید سازمان انرژی اتمی

اعتمادآنلاین|

سامانه پرتابل پرتودهی گاما که در نخستین شهرک فناوری‌های پرتودهی کشور در مجموعه بناب در استان آذربایجان شرقی ساخته شده است، روز پنجشنبه، سوم شهریورماه با حضور اسلامی، معاون رئیس جمهور و رییس انرژی اتمی ایران، دکتر سید پژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها، جمعی از مسوولان استان آذربایجان شرقی و مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش فارس، پژمان شیرمردی معاون رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: روز پنجشنبه، سوم شهریور ماه یکی از دستاوردهای جدید سازمان انرژی اتمی در بناب رونمایی می‌شود.

وی تصریح کرد: با تلاش دانشمندان صنعت هسته‌ای کشور سامانه پرتودهی قابل حمل گاما برای محصولات کشاورزی، طراحی و صنعتی سازی شده است و این سامانه مبتنی بر پرتوی گاما برای بهره‌برداری از صنعت کشاورزی گام نخست سازمان در استفاده از این تکنولوژی محسوب می‌شود و ما محدودیتی در ساخت این تجهیز نداریم.

شیرمردی عنوان کرد: پیش از این به صورت غیرپرتابل و ایستا گام‌های خوبی در این حوزه برداشته بودیم.

وی اضافه کرد: در حوزه‌های مختلف مانند صنعت، کشاورزی ، سلامت و سایر بخش‌ها اقدامات خوبی در یک سال گذشته صورت گرفته است و از روز پنجشنبه و با افتتاح این سامانه می‌توان از این پس مانع ضایعات ۳۰ درصدی محصولات کشاورزی شد.

مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها گفت: این سامانه در مرکز بناب سازمان انرژی اتمی تولید شده و نخستین نمونه این مدل در دنیا محسوب می‌شود که تاکنون تولید شده است؛ همچنین ما دومین کشور در دنیا هستیم که چنین سامانه‌هایی تولید می‌کنیم.

این سامانه می‌تواند با پرتودهی محصولات فله‌ای غلات و حبوبات در دُزهای پایین؛ نسبت به گندزدایی، کنترل جوانه‌زنی و کاهش آفات انباری به منظور افزایش انبارمانی از طریق کاهش بار میکروبی و نابودی میکروارگانیسم‌های آلوده و نابود‌کننده مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

محصولات قابل پرتودهی از سوی این سامانه شامل حبوباتی نظیر نخود، لپه، عدس، لوبیا و نیز گندم و برنج می‌شود، همچنین می‌توان از سامانه پرتابل پرتودهی گاما برای خشکباری مانند گردو، بادام، پسته، فندق و … استفاده کرد.

از جمله مزایای استفاده از پرتودهی در صنایع غذایی می‌توان به کاهش آلودگی‌های میکروبی، قارچی و انگلی انواع محصولات غذایی، حفظ بهتر مواد و ارزش تغذیه‌ای و کیفیت حسی مواد غذایی، تثبیت کیفیت مواد غذایی به مدت طولانی، جلوگیری از ضایعات و هدررفت درصد زیادی از محصولات غذایی همچنین عدم آلودگی محصول و محیط زیست اشاره کرد.

پست بعدی

خرید توپ پلاستیکی بادی قدیمی شبرنگ

پ آگوست 25 , 2022
یکی از اسباب بازیهایی که همه ی کودکان به آن علاقمند می باشند توپ پلاستیکی فوتبال است که در انواع مختلف شبرنگ، چهل تیکه و غیره ارائه می شود. از قدیم الایام توپ بهترین وسیله برای بازی بوده است بدین رو باید دقت کرد که از کیفیت خوبی برخوردار باشد […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000