مشکل صادرات فلفل دلمه‌ای اصفهان به روسیه برطرف شد

اعتمادآنلاین|

مهرداد مرادمند بعداز ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: از شهریور سال پیش تاکنون حدود 179 پروژه در زیرمجموعه بخش کشاورزی با اعتبار بالغ بر 821میلیارد تومان هزینه به انجام رسانده‌ایم که در حوزه‌های مختلف تولیدات گیاهی، آب و خاک و امور فنی مهندسی، تولیدات دام، طیور و آبزیان، منابع طبیعی و آبخیزداری، امور عشایر، تحقیقات کشاورزی، سازمان تعاون روستایی و صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی بوده‌است. خوبی این پروژه‌ها این است که بیش از 85درصد از سرمایه‌گذاری آورده بخش خصوصی است که ماندگاری و پایداری پروژه‌ها را تضمین می‌کند و اعتبارات دولتی عمدتا صرف امور زیربنایی شده‌است.

به گزارش تسنیم، وی ادامه داد: ما به عنوان مجموعه جهاد کشاورزی یک دستگاه تخصصی تولیدی بودیم و چند اتفاق مهم از سال پیش تاکنون افتاده‌است. مباحث مربوط به سپردن مسائل مربوط به بازرگانی، توسعه بازرگانی، تنظیم بازار و تامین مایحتاج مردم درکالاهای اساسی دستخوش تغییراتی شد و اولین بحث این بود که کاملا این مسئولیت از وزارت صمت منفک شده و به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد و به نوعی زنجیره کامل مواد غذایی از مزرعه تا سفره مردم را عهده‌دار شدیم و این موضوعات بصورت یکپارچه در وزارت جهاد کشاورزی مجتمع شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان دررابطه با تغییرات عمده در حوزه کشاورزی و تاثیرات آن عنوان کرد: پیرو این اتفاق، شاهد اتفاق تاثیرگذار دیگری هم بودیم که یک جراحی بزرگ اقتصادی بود و ارز ترجیحی 4200تومانی برای کمک به تامین کالاهای اساسی مردم مشخص شده بود اما در شرایط آن زمان کشور و تحریم‌های شدید، سوءاستفاده‌هایی که ایجاد می‌شد محرز بود و چند قلم کالایی که مشمول ارز ترجیحی می‌شد با مردمی‌سازی و هدفمندسازی یارانه‌ها مشمول ارز نیمایی شد و ارز ترجیحی برداشته شد که عمدتا نهاده دامی بود و این محصولات همچنان در قیمت نهایی محصولات پروتئینی تاثیرگذار است.

وی افزود: علی‌رغم تمام سختی‌ها، سعی بر این شده‌است که تولید ما دچار لطمه نشود و باید بتوانیم با کمترین صدمه از این جراحی اقتصادی عبور کنیم. مواد پروتئینی و لبنی به وفور تولید شده و مشکلی از بابت تامین آن‌ها وجود نداشته است. در بازار مصرف هم اتفاقات خوبی افتاد و قرار شد قیمت‌های مصوب رعایت شود و مشکل ما در بحث مصرف‌کننده این است که کالابرگ الکترونیکی هنوز برای این محصولات فعال نشده است و فعال شدن آن باعث می‌شود تولیدات محصولات پروتئینی روی دست تولیدکننده نمانده و مازاد عرضه نداشته باشیم و با حمایت از تولیدکنندگان یعنی خریداری محصولات آن‌ها تعادل برقرار شود.

مرادمند دررابطه با خشکسالی در سال زراعی قبل بیان کرد: در سال زراعی قبل شاهد خشکی کامل رودخانه بودیم و فقط دو نوبت آب دراختیار بخش کشاورزی به جهت نجات باغات قرار گرفت که بخاطر محدودیت ظرفیت سد کفایت نمی‌کرد اما چاره‌ای نبود و با برنامه‌ریزی در سال زراعی گذشته که در روزهای پایانی آن به سر می‌بریم، بحث حجم آب کشاورزی مدیریت شد و 320میلیون متر مکعب آب دراختیار بخش کشاورزی قرار گرفت که مقرر شد بطور مساوی دراختیار دو منطقه قرار بگیرد که تامین آب شرق تمام شد و باغات غرب یک نوبت آب دیگر طلبکار هستند که با صحبتی که انجام شد به دلیل ذخیره کم آب سد و مشکلاتی که از بابت پیش‌بینی‌های صورت گرفته مبنی بر کاهش بارندگی در ابتدای پاییز، هماهنگی‌هایی انجام شد که در دوره مختصری آب دراختیار باغات غرب قرار داده شود اما طول این دوره کمتر از قبل است و با جلساتی که با مسئولان آب منطقه‌ای و کشاورزان داشتیم، به این جمع‌بندی رسیدیم که مناطق پایین‌دست رودخانه یعنی مناطق شرق از هم جدا شوند و کشت غله انجام دهند و بعد آب بهاره برای نجات باغات و کشت بهاره دراختیار غرب قرار بگیرد.

وی ادامه داد: هرچند ذخیره سد کم بود و نتوانستند در زمان مناسب یعنی آبان‌ ماه کشت انجام دهند اما در بهمن ماه کشت انجام شد و باوجود حجم کم آب سد کشتی انجام شد که گندم، جو و مقداری گل‌رنگ کشت شد و متاسفانه امسال در فصل بهار کمترین میزان بارش در سرشاخه‌های زاینده‌رود را داشتیم ولی با یک مدیریت صحیح توانستیم کشت را به ثمر برسانیم. باد و طوفان‌های بسیار شدیدی را شاهد بودیم و انواع و اقسام عوامل تنش‌زا بر این کشت وارد شد اما الحمدلله به ثمر رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: تاکنون 4 نوبت آبیاری برای کشاورزان غرب درنظر گرفته شده که بتوانند کشت‌های چندساله مشابه یونجه و گیاهان ریشه‌ای همچنین باغات را آبیاری کنند و نوبت آخر آب بخاطر حجم کم آب در سد با مشکل مواجه شد که چاره‌اندیشی در این موضوع صورت گرفته و همین آب که دراختیار بخش کشاورزی قرار گرفت باعث شد که خرید گندم ما بیش از 150درصد اضافه‌تر شد، تولید دانه‌های روغنی و علوفه که موردنیاز دامداران است و ازطرفی بحث تولیدات محصولات باغی و اشجاری که نیاز به حفظ و حراست داشتند با این کسری آب ازنظر مدیریت شدن مطلوب بود و علی‌رغم همه کاستی‌ها بهره‌وری بیشتری را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: باتوجه به شعار سال، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از اولویت‌های ما این بوده است که توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان واقعی را داشته باشیم و در عمل تقویتشان بکنیم تا در بخش کشاورزی شاهد این باشیم که در صحنه عمل نتایج آن به عینه ملموس باشد.

مرادمند دررابطه با مطالعات اصلاح الگوی کشت گفت: اولویت دیگر این سازمان، پیاده کردن آمایش سرزمین در بخش کشاورزی و الگوی کشت است که مطالعات این حوزه به اتمام رسیده و درحال قدم برداشتن درراستای اجرای این موضوع هستیم تا با میزان آب دراختیار بیشترین بهره‌وری در حوزه کشاورزی را شاهد باشیم، بحث توسعه کشت گلخانه‌ای نیز کماکان جزو مهم‌ترین سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی است که بتوانیم با اصلاح ساختاری که انجام می‌شود، کشت‌های سبزی صیفی که آب‌بر هست را در گلخانه‌ها انجام دهیم.

وی افزود: یکی دیگر از اولویت‌های سازمان، اصلاح ساختار دامپروری استان با سمت‌وسو دادن به تولیدات دامی است که ارزش افزوده بیشتری در استان می‌تواند ایجاد کند و از مسائلی که از قبل ایجاد شده و نیاز به تعدیل و اصلاح ساختار دارد، تغییر ماهیت بدهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بااشاره به رسیدگی به امور واحدهای غیرفعال این حوزه عنوان کرد: بحث فعال کردن واحدهای نیمه‌تعطیل یا راکد و واحدهایی که با بهره‌وری کم کار می‌کنند، با اعمال کارهای مدیریتی صحیح و تسهیلات سرمایه در گردش در دستورکار قرار دارد. بحث تثبیت مالکیت اراضی و صدور اسناد کشاورزی را در دست داریم که پیش‌زمینه آن رفع تداخلات و‌ اختلافات است.

وی ادامه داد: بین مردم و دولت اختلافاتی از بابت اینکه ممکن است هر دو سند ملکی را داشته باشند یا موارد دیگر، بجای رسیدگی در محاکم قضایی، کمیسیون رفع تداخلات وجود دارد تا براساس پلاک ثبتی بررسی کرده و مرز اراضی ملی و مستثنیات با شواهد و مدارک مشخص کرده و نیازی به اینکه مردم به سیستم قضایی مراجعه کنند نیست و همینجا تعیین تکلیف شده و نقشه تجمیعی تهیه می‌شود.

مرادمند بااشاره به رسیدگی به اختلافات تصریح کرد: اداره ثبت و سازمان جهاد کشاورزی مباحث امور اراضی و اداره منابع طبیعی نقشه‌های خود را می‌آورند تا نقشه تجمیعی تهیه شود و این نقشه پس از اینکه به تایید همه ادارات رسید، مبنای کار رفع اختلافات قرار می‌گیرد. بحث صدور اسناد مالکیت نیز درحال بررسی است که با استقبال بیشتر کشاورزان و بهره‌برداران شاهد پیشرفت خوبی در این ماجرا خواهیم بود.

وی افزود: مباحث مربوط به ایجاد زنجیره‌های تولید را پیگیری می‌کنیم که بتوانیم بصورت یکپارچه بحث تامین، تولید و توزیع محصولات کشاورزی را مدیریت کنیم و مجوزهایی را از سال پیش بخصوص در تولید گوشت بوقلمون صادر کردیم و اکنون در این حوزه زنجیره وجود دارد همچنین برای تولید گوشت مرغ دو نفر توانستند مجوز زنجیره دریافت کنند و این مجوزها کمک می‌کند تا بتوانیم از ابتدای دوره تا انتها اعمال مدیریت بهتری داشته باشیم و بتوانیم بخش را حمایت کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی دررابطه با حمایت و نظارت بر تولید سالم بیان کرد: بحث حمایت و نظارت بر تولید محصول سالم را از قبل هم داشتیم با ترغیب تولیدکنندگان در این زمینه از چند محصول مورد مصرف عموم جامعه اکنون به 18محصول ارتقا دادیم که کشاورزان رغبت خوبی را نشان دادند و از ابتدا تا انتهای تولید این مصحولات همراه با اخذ گواهی استاندارد و نظارتی که هست، درحال پیگیری بوده و نتیجه خوبی داشته‌است. محصولاتی که تحت پوشش این طرح هستند عبارتند از سیب‌زمینی، گوجه، پیاز، انار، سیب درختی، گلابی و سایر محصولات باغی و مزارع.

وی ادامه داد: برای بحث تولید بذور خصوصا بذرهای هیبرید و گیاهان گلخانه‌ای که عمدتا به بیرون وابستگی داریم، با همکاری دانشگاه‌ها و بخش خصوصی توانستیم بذر هیبرید بیش از 6 رقم خیار و چند رقم گوجه را تولید کنیم تا این وابستگی به بیرون کمتر شود چراکه نیاز جامعه ما است. حمایت از پوشش‌های بیمه‌ای از محصولات به دلیل مواجه بودن با سرمازدگی و سیل و وزش‌های باد و طوفان مورد اهمیت است و چتر حمایتی روی سر محصول پهن می‌شود که کشاورز بتواند با خیال راحت‌تر تولید بکند و در سهمیه استان در محصولات زراعی و باغی، پوششی نزدیک به 100درصد یا 90درصد است و برای محصولات دامی هم درحال پیگیری است.

مرادمند درارتباط با حمایت از صادرکنندگان محصولات کشاورزی گفت: تصمیم بر این داشته‌ایم که از صادرکنندگان نیز حمایت کنیم و در این زمینه ارتباط خوبی با نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان درجهت حمایت از صادرکنندگان داشته باشیم و ازطرفی بتوانیم طی هماهنگی‌های معاونت بازرگانی، هماهنگی کنیم تا کمتر دچار مشکل شوند و قدم‌های خوبی برداشته شده است و درحال پیگیری هستیم تا بتوانیم بیشترین حمایت را به عمل بیاوریم.

وی افزود: در زمینه ارائه تسهیلات و حمایت از تولید و تشویق کشاورزان، در سال زراعی گذشته بیش از 2700میلیارد تومان تسهیلات از منابع مختلف به بخش کشاورزی اختصاص یافته است و رتبه اول کشور را در جذب تسهیلات تکلیفی که به عهده بخش کشاورزی بوده است، داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در پاسخ به خبرنگاران درارتباط با قدرت خرید پایین مردم و مشکلات اقتصادی عنوان کرد: ما نمی‌گویم هیچ مشکلی نیست بلکه درحال مقابله کردن با مشکلات و تقویت کردن خودمان هستیم و درحد بضاعت حمایت می‌کنیم تا بتوانیم بر این مشکلات پیروز شویم یا حداقل لطمه‌های حاصل از آن‌ها را به حداقل برسانیم. از حداقل میزان آب دراختیار تا اکنون بیش از 63هزار تن گندم، چندین هزار تن جو و گل‌رنگ تولید شده‌است و کشاورزی توانسته‌ با این میزان محدود آبی که دراختیار داشته‌است، به بهره‌وری برسد. دولت باید قدرت خرید مردم را با ارائه کالابرگ الکترونیکی حمایت کند.

وی ادامه داد: کاری که ما بعنوان دولت می‌توانیم انجام دهیم این است که از منابع محدود به بهترین شکل استفاده کرده و بهره‌وری خوبی داشته باشیم و سعی کردیم به نسبت استان‌های دیگر وضعیت مطلوبی را در تولید محصولات پروتئینی، لبنی و کشاورزی داشته باشیم. در فریدن چندین هزار تن ظرفیت سردخانه ایجاد شده است.

مرادمند درارتباط با کاشت سبزی‌های صیفی با استفاده از پساب بیان کرد: عمده سبزی‌کاری‌های ما در مناطق ناژوان، شهرستان‌های غربی و خوراسگان است که همه این مناطق از آب چشمه و قنات یا چاه استفاده می‌کنند، نکته دیگر این است که اصلا در استان اصفهان پساب خام به طور رها شده نداریم و پساب تصفیه شده داریم که جریان دارد، یکی از این موارد تصفیه خانه جنوب است که در رودخانه رها می‌شود و دیگری در شمال اصفهان است که صرفا غلات و علوفه در این منطقه کشت می‌شود و مورد آزمایش قرار می‌گیرد. در جنوب هم برداشت مستقیم از این پساب نداریم و شرایط به نحوی است که عمدتا اشجار حاشیه رودخانه ممکن است با این آب آبیاری شوند.

وی افزود: در سایر نقاط استان هم که کشت سبزیجات تازه انجام می‌شود هیچ مشکلی از بابت آب نداریم و بیشتر آب این مناطق، از قنات و چشمه است. بخشی از این موضوع با ما است که رواج دهیم کسی با پساب کاشت انجام ندهد و پیش از این قسمت، مباحث قانونی مطرح است و ما به این حوزه ورود پیدا کردیم که گندم و جو با پساب تصفیه‌شده کاشته می‌شود اما آزمایشات لازم انجام شده و از طرفی گیاه هم یک پالایش انجام می‌دهد اما کاشت تازه‌خوری‌ها به جدیت نظارت می‌شود تا این مشکل به‌وجود نیاید. پساب شاهین‌شهر توسط شهرداری و پالایشگاه خریداری شده و اصلا وارد آب کشاورزی نمی‌شود و پسابی هم که به سجری می‌رود، از تصفیه‌خانه حبیب‌آباد است و به هیچ عنوان در این منطقه صیفی‌کاری نداریم. کاشت خربزه در گرگاب و سین هم با آب چاه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان درارتباط با صادرات محصولات کشاورزی و عدم وجود مشکل در این زمینه گفت: محصولات کشاورزی ما ازجمله فلفل دلمه‌ای، بادمجان، گوجه، کرفس و سبزیجات درحال صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس، روسیه و ازطریق ترکیه به کشورهای اروپایی است، مشکل عدم پذیرش عراق ازجهت سلامت محصولات نبود بلکه عدم پذیرش کل محصولات بود و مشکل حل شد و مرزها باز شدند و هیچ محدودیتی در صادرات نداریم. مشکل دیگر برای صادرات فلفل دلمه‌ای در سال گذشته به‌وجود آمد این بود که سموم استفاده شده در این محصول در روسیه ثبت نشده بود و متاسفانه این مورد توسط روسیه نامه‌نگاری شد که در ایام تعویض دولت‌ها به این نامه پاسخ داده نشد و روسیه این محصول را قبول نکرد، پس از استقرار دولت سیزدهم، این مشکل بررسی شده و روسیه کارشناسان خود را به ایران فرستاد که پس از انجام آزمایشات و تایید محصولات ازنظر بهداشتی، مشکل صادرات به روسیه حل شد.

وی ادامه داد: اگر در زمانی لطمه‌ای به تولیدکنندگان وارد شد، پس از آن قیمت‌ها به سطح مناسبی رسید و نکته قابل توجه این است که تمامی محصولات ما گواهی باقی‌مانده سموم از سازمان غذا و دارو گواهی قرنطینه از اداره حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی را دارند و صادرات درحال انجام است. در محصولات دامی هم وبینارهایی با روس‌ها برگزار شد که گفتند پروتکل‌های ما را رعایت کنید و اکنون درحال صادرات است و محصولات به خوبی نظارت و صادر می‌شوند.

مرادمند دررابطه با طرح آمایش سرزمین گفت: این طرح شروع شده و درحال انجام است و محصولاتی که مورد حمایت قرار می‌گیرد، در باغات شامل درخت پسته، گل محمدی، زعفران، گیاهان دارویی و محصولاتی که کم‌آب‌بر هستند می‌شود و تسهیلات به این محصولات خصوصا گیاهان دارویی تعلق می‌گیرد و مورد حمایت قرار می‌گیرد و بعد از استان‌های خراسان، استان اصفهان بیشترین میزان تولید در این محصولات را دارد.

وی افزود:کشت برنج در استان از سطح 20هزار هکتار به کمتر از 4هزار هکتار رسیده و بیشتر در اراضی شالی‌کاری قدیمی و حاشیه رودخانه است و سیاست حمایتی می‌خواهد که بتوانیم کاهش سطح بدهیم و برخی اراضی نیز ناگزیر به کشت برنج هستند و وقتی آب در رودخانه باشد این اراضی هم‌تراز رودخانه بوده و نیاز به بحث‌های حمایتی دارند تا بتوان این موضوع را به طور کامل حل کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به مبحث حرائم شهر بیان کرد: حرائم شهر قانونی 3 تا 5 برابر است و گاها شهرهایی داریم که بیش از 20برابر محدوده حریم دارند که درحال پیگیری هستیم و در سنوات اخیر بیش از 2 هزار هکتار از حرائم شهرها را کاهش دادیم و هر شهری که در دوره بازنگری قرار می‌گیرد، حریم آن را بررسی می‌کنیم و در حد بزاعت خودمان این موضوع را بررسی می‌کنیم.

وی با اشاره به عدم توازن مصرف و تولید در برخی محصولات ادامه داد: دررابطه با توازن تولید و مصرف در استان نمی‌توانیم درب‌های استان را ببندیم که از جایی محصول وارد و خارج نشود. در بحث سیب‌زمینی، پیاز و گوجه چند سالی است که آرامش داریم چرا که مکان‌ها مزارعی که کشت می‌کنند مشخص است و در اراضی جنوب کشور به دلیل اختصاص وسیع اراضی، گاهی محصولات بیش از حد صادرات تولید می‌شوند و به استان‌های دیگر سرریز می‌شود. برنامه‌ای که وزارت‌خانه ریخته است، سهم‌بندی صورت گرفته و اگر همه این موضوع را رعایت کنند انشاالله مشکلی پیش نمی‌آید.

مرادمند خاطرنشان کرد: امسال طبق آماری که همکاران به من دادند بیش از 175 مجوز برای صنایع تبدیلی صادر کرده‌ایم و اکنون 663 واحد فعال در این زمینه داریم که بیش از 7میلیون تن ظرفیت پذیرش ماده خام دارند و نگرانی از بابت کاهش ضایعات، هنوز خیلی راه داریم تا به نقطه ایده‌آل برسیم اما به نسبت قبل اکنون طوری شده است که سیب سمیرم یا گوجه مصرف شد و این نگرانی انشاالله به مرور برطرف می‌شود.

پست بعدی

افزایش ۱۰ درصدی قیمت گاز در اروپا

د آگوست 22 , 2022
اعتمادآنلاین| به دنبال اعلام اخیر شرکت گازپروم روسیه مبنی بر تعطیلی سه روزه خط لوله نورد استریم 1 برای تعمیر و نگهداری، قیمت گاز طبیعی در اروپا روز دوشنبه 10 درصد افزایش یافت. به گزارش تسنیم، به نقل از راشاتودی، بر اساس داده های بورس بین قاره‌ای لندن، قیمت معاملات […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000