تداوم افزایش قیمت گاز در بازارهای اروپا و آسیا

اعتمادآنلاین|

قیمت گاز در اروپا و آسیا در پی اقدام مسکو در متوقف کردن موقتی فعالیت خط لوله نورد استریم، افزایش چشمگیری پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات گاز اروپا که روز جمعه در رکورد بالایی بسته شده بود، روز جاری حداکثر ۱۳ درصد افزایش یافت. خط لوله گازی نورد استریم برای تعمیرات به مدت سه روز از ۳۱ اوت، بسته می‌شود. این خبر، نگرانی‌ها نسبت به عدم ازسرگیری فعالیت این خط لوله را برانگیخت. اروپا هفته‌هاست که نگران متوقف شدن صادرات گاز روسیه از طریق این خط لوله است که پس از تعطیلی ماه گذشته برای تعمیرات، در سطح بسیار اندکی فعالیت می‌کرد.

مقامات اروپایی مکررا درباره اقدام روسیه در توقف کامل عرضه گاز به این منطقه به تلافی تحریمهای وضع شده بر سر جنگ در اوکراین، هشدار داده‌اند. آلمان که بزرگترین اقتصاد اروپاست، به دنبال منابع دیگری برای تامین گاز است اما نتوانسته است جایگزینی برای کل واردات گاز از روسیه پیدا کند. این کشور و سایر کشورهای اروپایی با استفاده بیشتر از زغال سنگ و برگرداندن نیروگاه‌های هسته‌ای به چرخه فعالیت، در سیاستهای انرژی خود بازبینی می‌کنند.

شرکت گازپروم روز جمعه اعلام کرد تنها توربین فعال در خط لوله نورد استریم، نیاز به تعمیرات دارد. این خط لوله چندین هفته است که با ۲۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کند و سیاستمداران اروپایی تاکید دارند که این محدودیت عرضه، با انگیزه سیاسی اتفاق افتاده است.

بهای قرارداد ماه آتی هلند که قیمت پایه بازار گاز اروپاست، ساعت ۹ و ۳ دقیقه صبح روز دوشنبه به وقت آمستردام، با ۱۱ درصد افزایش، به ۲۷۰.۹۸ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید. قیمت این معاملات هفته گذشته برای پنجمین هفته متوالی افزایش یافت که طولانی‌ترین روند صعودی در سال میلادی جاری بود.

در این حال، معامله‌گران بازار آسیا اعلام کردند قیمت محموله‌های تک گاز طبیعی مایع (LNG)، روز دوشنبه به بیش از ۶۰ دلار به ازای هر واحد MMBtu رسید. قیمتهای این بازار به مدت پنج هفته متوالی صعود کرده و اکنون سه برابر سطح سال گذشته معامله می‌شود.

نیروگاه‌ها در اروپا و آسیا پا به پا برای تامین محموله‌های LNG از آمریکا، قطر و نیجریه، رقابت می‌کنند و جنگ قیمت بین معامله‌گران به راه افتاده است. ژاپن و کره جنوبی در حال حاضر به دنبال خرید محموله‌های بیشتری برای زمستان هستند که باعث شده است قیمت‌ها به بالاترین حد برای این وقت از سال صعود کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در این بین، چین به دنبال اختلالات برق آبی در استان سیچوآن، برای تامین اوج تقاضای تابستانی برای برق، به مشکل برخورده است. انتظار می‌رود قیمت LNG و زغال سنگ در کوتاه مدت همچنان ادامه پیدا کند.

پست بعدی

ظرفیت تولید نفت خام ایران به ۴ میلیون و ۳۸ هزار بشکه در روز می‌رسد

د آگوست 22 , 2022
اعتمادآنلاین| هرمز قلاوند اظهار کرد: با توجه به ماهیت اصلی شرکت ملی نفت ایران در جهت تولید صیانتی از میادین نفت و گاز، هر ساله مدیریت‌های برنامه‌ریزی تلفیقی و نظارت بر تولید این مبادرت به تدوین برنامه تولید نفت و گاز به همراه فعالیت‌ها، ملزومات مورد نیاز و بودجه لازم […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000