گرما و رطوبت شرایط زندگی در خاورمیانه را سخت می‌کند

اعتمادآنلاین|

کشورهای اروپایی مانند اسپانیا و پرتغال نیز یکی پس از دیگری رکوردهای دمایی را در سال جاری ثبت کردند. در واقع نیمکره شمالی شاهد افزایش دمای بی سابقه‌ای بود، آتش سوزی‌های جنگلی بخش‌هایی از اروپا را فرا گرفت و خشکسالی منابع غذایی را تهدید میکند و اغلب، شهرهای اروپایی شاهد شرایط آب و هوایی گرمتری نسبت به شهرهای خلیج فارس بودند.

به گزارش ایسنا، اما کارشناسان بر این باورند که میزان دما به تنهایی معیار مناسبی برای زیست پذیری یک شهر نیست- ترکیبی از گرما و رطوبت معیار بررسی این موضوع به حساب می‌آید و به همین دلیل است که خاورمیانه حتی با میزان دمای یکسان به مراتب کمتر از اروپا قابل سکونت است.

خاورمیانه هنوز بسیار گرم است. شهر آبادان با ثبت دمای ۵۳ درجه سانتیگراد در پنجم ماه اوت، رکورد گرمای خشک امسال را به نام خود ثبت کرد. اما این شرایط را با سطح رطوبت بالا در منطقه ترکیب کنید و حتی این شرایط میتواند این منطقه را به مکانی غیرقابل سکونت تبدیل کند.

زمانیکه هوا مرطوب است کاهش دما سخت‌تر اتفاق می‌افتد زیرا بدن ما برای انتقال گرمای خود به هوای «مرطوب» به جای هوای خشک با چالش بیشتری مواجه است و باعث می‌شود تعریق و کاهش دمای بدن سخت‌ تر شود. اندازه گیری گرما همراه با رطوبت، دمای حبابِ تر نامیده می شود. این شرایط به طور مستقیم به توانایی بدن ما برای خنک کردن خود از طریق تعریق اشاره دارد.

"تاپیو اشنایدر"، استاد علوم و مهندسی محیط زیست در موسسه فناوری کالیفرنیا گفت: خاورمیانه به طور ویژه در برابر افزایش دمای جهانی آسیب پذیر است. در حقیقت این منطقه گرم است و می تواند مرطوب باشد. بنابراین، گرمایش زمین می تواند آن را به منطقه ای تبدیل کند که ممکن است سلامت انسان را با خطر مواجه کند.

در ۱۹ جولای، انگلیس گرم ترین روز ثبت شده خود را تجربه کرد و برای اولین بار دمای ۴۰ درجه سانتیگراد را پشت سر گذاشت. در همان روز، میانگین دما در لندن و دبی ۳۴ درجه بود اما دمای حباب تر در لندن ۲۰ درجه سانتیگراد و در دبی ۲۷ درجه سانتیگراد بود.

خلیج فارس یکی از معدود مکان‌هایی در جهان است که میزانی از دمای حباب تر را ثبت کرده که از آستانه بقای انسان یعنی ۳۵ درجه سانتیگراد فراتر رفته است. دمای حباب تر به میزان ۳۵ درجه سانتیگراد به این معنی است که بدن دیگر نمی تواند خود را به میزانی خنک کند که بتواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، برخی شهرها در این منطقه برای مقابله با گرما خود را به دستگاه‌های تهویه مطبوع پیشرفته مجهز کرده اند اما برخی دیگر از این امتیاز بی بهره هستند. اوایل ماه جاری از کارمندان شهر بصره در عراق خواسته شد به دلیل دمای بالا در خانه بمانند. هرچند، خانوارها فقط تا ۱۰ ساعت برق از شبکه سراسری دریافت می ‌کنند و افرادی که توانایی مالی دارند، برای پوشش ساعات دیگر به ارائه ‌دهندگان ژنراتورهای خصوصی پول می‌دهند.

پست بعدی

بشنوید | تا این ۴ موضوع حل نشود نباید انتظار معجزه از برجام داشته باشیم!

ش آگوست 20 , 2022
مجید تفرشی پژوهشگر و تاریخدان در گفتگویی در کلاب هاوس خبرآنلاین که سه شنبه ۲۵ مردادماه برگزار شد درباره آینده برجام گفت: تا چهار موضوع مهم در داخل کشور یعنی شفافیت، نظارت، حسابرسی و فرصت برابر نهادینه نشود نمی توان انتظار معجزه ای از هر توافق بین المللی و یا […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000