فعال اقتصادی: شکم‌سیرها مخالف برجام هستند

اعتمادآنلاین|

حمید حسینی، فعال بخش خصوصی:

به گزارش تجارت‌نیوز وی گفت:

اروپا اصرار دارد که برجام زودتر به نتیجه برسد و جمع‌بندی شود. آن‌ها قبل از شروع فصل سرد سال می‌خواهند ببیند که می‌توانند در حوزه انرژی روی ایران حساب کنند یا خیر؟

اکنون ظرفیت خالی دیگری در بازار وجود ندارد که بتواند اروپا را تامین کند. حتی اگر عراق و عربستان تولید خود را افزایش دهند نمی‌توانند نیاز اروپا را پاسخ دهند. بنابراین یکی از علل اصرار و فشار اروپا برای تسریع در احیای برجام به این مورد بازمی‌گردد.

مذاکرات برجام را دیگر باید تمام‌شده بدانیم و به نظر می‌رسد توافق حاصل شده است. از ابتدا هم معلوم بود که به نتیجه خواهد رسید.

مذاکرات به جایی رسیده که اروپا حاضر نیست ادامه دهد. سران اتحادیه می‌گویند طرفین یا به توافق برسند یا دیگر از برجام صرف‌نظر کنند. متن هم آماده است.

اگر امروز دولت ایران بگوید نه، اروپا به دنبال سیاست مکانیسم ماشه می‌رود. زیرا اروپا ایران هسته‌ای را تحمل نمی‌کند. اروپا ایران را به‌عنوان لنگر ثبات در خاورمیانه می‌شناسد. این به موقعیت جغرافیایی و نوع فرهنگ ایرانی‌ها بستگی دارد. حالا اگر ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای برود، تمام کشورهای خاورمیانه را دچار بحران می‌شوند. بنابراین اروپا به دنبال تحریم‌های سازمان ملل می‌رود.

در ایران مشکل برجام این است که همه توافق کرده‌اند، اما کسی نمی‌خواهد مسئولیت برجام را بپذیرد.

این‌ها نشان می‌دهد که ما ادعا می‌کردیم اقتصاد را به برجام گره نمی‌زنیم اما همه می‌دانند که اقتصاد به برجام گره خورده است.

مدت‌هاست مردم تحت فشار هستند و با توافق برجام احساس آرامش می‌کنند. مردم نمی‌دانند سرمایه‌گذاری در ایران چه سرنوشتی دارد؟ آیا بهتر است مهاجرت کنند یا بمانند؟ آینده چه می‌شود؟ تاجر و سرمایه‌گذار صنعتی هم همین موقعیت را دارد.

در این بین فقط عده‌ای خاص به دلیل منافع شخصی و گروهی خود می‎‌گویند برجام اثر ندارد. آن‌ها هر گاه هم با کسری بودجه مواجه شوند، خیلی راحت پول چاپ و جبران می‌کنند.

پست بعدی

واقعا وعده های انتخاباتی رئیسی در یکسال اخیر عملیاتی شده؟

پ آگوست 18 , 2022
محمد مهاجری، فعال سیاسی و رسانه‌ای در رابطه با عملکرد یک ساله دولت رییسی به روزنامه شرق گفت: آقای رییسی وعده دادند که تورم را نصف کرده و یا حتی تک رقمی می‌کنند. اما می بینیم که در حال حاضر تورم ۴۰ درصد است.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000