ماهواره‌ ساخته شده در دولت روحانی، امروز به فضا پرتاب شد

ماهواره‌ ساخته شده در دولت روحانی، امروز به فضا پرتاب شد

ماهواره «خیام» که امروز به فضا پرتاب شد، قراداد ساختش پس از توافق برجام و مذاکره با سه کشور دارای فناوری، در اوایل سال ۹۶ و در اواخر دولت یازدهم امضا شده و کار ساخت این ماهواره در سال 1400 به پایان رسیده است.

ماهواره جمهوری اسلامی ایران به‌نام «خیام» که به‌روی ماهواره‌بر «سایوز» نصب شده، امروز شنبه ۱۸ مرداد به فضا پرتاب شد. این ماهواره برای تأمین داده‌های فضایی مورد نیاز کشور، گام بسیار بلندی است.

دکتر مرتضی براری، رییس پیشین سازمان فضایی ایران در یادداشتی برای گروه نخبگان خبرآنلاین نوشت: « قرارداد ساخت و پرتاب این «ماهواره‌ی با دقت بسیار بالا»، پس از توافق برجام، و مذاکره با سه کشور دارای فناوری، بالاخره در اوایل سال ۹۶ و در اواخر دولت یازدهم توسط سازمان فضایی ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با شرکت های روس -که شرایط فنی بهتری داشتند- امضا و تبادل شد و کار ساخت این ماهواره که ۴ سال به طول انجامید؛ در اوایل سال ۱۴۰۰ به پایان رسید.»

وی افزود: « امیدوارم اکنون که این پروژه‌ی مهم به ایستگاه آخر رسیده است، تزریق آن در مدار نیز با موفقیت کامل به سرانجام برسد و جایگاه ایران در فناوری فضایی بیش از پیش تثبیت گردد. اعتقاد دارم با شروع دریافت داده های ماهواره فوق، شاهد توسعه کاربرد فناوری فضایی در حوزه های مختلف و به تبع آن تاثیر ملموس فناوری فضایی در زندگی هموطنان عزیز خواهیم بود.»

متن کامل این یادداشت را با عنوان ایستگاه آخر ماهواره سنجش از دور خیام بخوانید.

بیشتر بخوانید:

روسیه ماهواره ایران را به فضا می برد + جزئیات ماهواره خیام

ببینید | تصاویری از لحظه پرتاب ماهواره خیام توسط ماهواره‌بر سایوز

«خیام» با پرتابگر روسی به فضا رفت + عکس

ماهواره‌ «خیام» که در دولت روحانی ساخته شد، امروز به فضا می‌رود

/6262

پست بعدی

بانک مرکزی موظف به انتشار لیست ابربدهکاران بانکی است

س آگوست 9 , 2022
اعتمادآنلاین| علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در خصوص بروزرسانی لیست ابربدهکاران بانکی گفت: به صورت فصلی باید آمار‌های گرفته شده از بانک ها را بروزرسانی کنیم در پایان هر فصل،آمارها را بر اساس اطلاعات دریافتی از بانک‌ها با سامانه‌ ی بانک مرکزی ،مطابقت داده و در سایت بانک […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000