جولان آلاینده‌ها در تهران به وقت بامداد/ ۶۲ روز انواعی از آلودگی هوا در چهار ماه ابتدای سال ۱۴۰۱

اعتمادآنلاین|

تهران در چهارماه اول سال ۱۴۰۱ انواع آلودگی‌های هوا را به خود دید. از آلودگی در وضعیت بسیار ناسالم‌ برای گروه‌های حساس تا آلودگی در وضعیت خطرناک را تهرانی‌ها تنفس کرده‌اند. پایتخت از اول فروردین ماه تا چهارم مردادماه امسال ۶۲ روز آلودگی هوا را تجربه کرد. مردم ۵۳ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس، شش روز ناسالم، یک روز بسیار ناسالم و دو روز خطرناک را در تهران تجربه کرده‌اند.

تجربه تنفس دو روز هوای خطرناک در پایتخت

به گزارش ایسنا، طی چهارماه اخیر هوای تهران دو روز خطرناک را ۲۰ فروردین ماه و ۴خردادماه تجربه کرده است. در هر دو روز آلاینده شاخص ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون بود و به‌ترتیب به عدد ۳۳۲ و ۴۳۵ رسید.

یک روز آلودگی هوای بسیار ناسالم در تهران

آلودگی هوا حتی تابستان هم تهرانی‌ها را رها نکرد و ۱۳ تیرماه کیفیت هوای پایتخت به ۲۶۱ رسید و با آلاینده شاخص ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون در شرایط بسیار ناسالم قرار گرفت.

شش روز تنفس هوای ناسالم برای تهرانی‌ها

در اولین ماه بهار ۱۹ فروردین ماه، آلودگی هوا به عدد ۱۹۰ رسید و با آلاینده شاخص ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون در وضعیت ناسالم برای همه قرار گرفت. در هجدهمین روز از دومین ماه بهار نیز تهران آلودگی هوا را در شرایط ناسالم برای همه با آلاینده شاخص ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون با رسیدن به عدد ۱۵۶ تجربه کرد. در روز ۲۷ همین ماه دوباره هوای تهران در وضعیت ناسالم برای همه قرار گرفت اما این بار ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون بود که هوای تهران را با عدد ۱۶۳ آلوده کرد.

در اولین ماه تابستان هم هوای پایتخت سه بار شرایط ناسالم برای همه را تجربه کرد. ۱۲ تیرماه با شاخص آلاینده ذرات کمتر از ۱۰ میکرون به عدد ۱۷۴ رسید و در ۲۵ و ۳۱ تیرماه بود که شاخص آلایندگی به ازن تبدیل شد و به ترتیب به عدد ۱۶۲ و ۱۶۱ رسید.

تجربه ۵۳ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در پایتخت

طی این چهارماه 53 روز هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت که تنها یک روز آلاینده شاخص ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون بود و طی ۵۲ روز دیگر آلاینده‌های شاخص، ازن و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بودند.

در شرایطی تهران آلودگی هوای کم‌ سابقه‌ای را در ماه‌های اخیر تجربه کرده است که بامداد چند روز گذشته بار دیگر غلظت آلاینده‌ها برای ساعاتی بسیار افزایش یافت.

سید محمدمهدی میرزایی‌قمی با اشاره به علت افزایش غلظت ذرات معلق در روزهای اخیر توضیح داد: ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون معمولا زمانی بالا می‌رود که گردوغبار افزایش یابد. ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون نیز می‌تواند منشا طبیعی مانند گردوغبار یا منشا انسان‌ساز مانند ترافیک و آلاینده‌های اولیه و ثانویه وسایل نقلیه داشته باشد.

وی افزود: معمولا در بازه زمانی گرم سال به‌ویژه امسال که گرد و غبار بیشتری را در کشور داشته‌ایم، آلاینده شاخص ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است.

میرزایی‌قمی درباره ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون خاطرنشان کرد: ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون بیشتر منبع طبیعی دارند و حد استاندارد آن‌ها نسبت به ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بسیار بالاتر است. از نظر غلظت همیشه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون کمتر از ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون هستند چراکه در واقع بخشی از آن به حساب می‌آیند.

وی به حد استاندارد ذرات معلق اشاره کرد و گفت: به لحاظ حد استاندارد روزانه برای ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون عدد ۲۵۴ میکروگرم بر مترمکعب و برای ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون عدد ۳۵.۴ میکروگرم بر مترمکعب در نظر گرفته شده است. معمولا امکان عبور ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون از شاخص مجاز بیشتر است. به همین علت تعداد روزهای بیشتری از سال آلاینده شاخص شهر ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است چراکه حد استاندارد سخت‌گیرانه‌تری برای آن لحاظ می‌شود چون ابعاد بسیار کوچک آن می‌تواند صدمات بیشتری را به بدن انسان وارد کند.

میرزایی‌قمی افزود: گاهی اوقات غلظت هر دو آلاینده ذرات معلق بالا می‌رود ولی به علت سختگیرانه‌تر بودن حد استاندارد ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، این آلاینده تبدیل به آلاینده شاخص شده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره بالا رفتن آلودگی هوا در بامداد دو روز گذشته تهران توضیح داد: هنگام وزش باد شدید غلظت بسیار زیادی از ذرات معلق وارد شهر می‌شود، در آن ساعات حتی احتمال افزایش ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون نسبت به ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون نیز وجود دارد؛ به عبارتی به حدی غلظت‌ آلاینده‌ها بالا هستند که در بعضی ساعات به‌ویژه بامداد چند روز اخیر در تهران شاهد این اتفاق بوده‌ایم حتی ساعت ۲ بامداد دوشنبه (۳ مردادماه) شاخص ۳۵۷ به لحاظ ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون ثبت شد.

پست بعدی

موارد فسخ قرارداد اجاره چیست؟

چ جولای 27 , 2022
اعتمادآنلاین| طبق مصوبه سران قوا تمامی قراردادهای اجاره باید با سقف مجاز افزایش اجاره بها به میزان ۲۵ درصد در تهران و کلانشهرها و ۲۰ درصد در دیگر نقاط شهری تمدید شود اما استثنائات شش‌گانه‌ای وجود دارد که منجر به فسخ قراراد می‌شود؛ این موارد عبارتند از فروش واحد توسط […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000