ایران تا دستیابی به توافق خوب، قوی و پایدار مسیر را ادامه خواهد داد

اعتمادآنلاین|

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری صبح امروز خود در پاسخ به این سوال که سیاست اصولی دولت سیزدهم تمرکز بر سیاست مستقل اقتصادی فارغ از نتیحه مذاکرات است، احیای شتاب‌زده برجام آن هم در شرایطی که ایالات متحده همچنان تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال می‌کند، تا چه میزان مد نظر دستگاه دیپلماسی است، گفت: در هر حال سیاست اصولی دولت سیزدهم مبنی بر این است که اقتصاد و معیشت مردم را به روند مذاکرات گره نزنند. رویکرد دیگر این نیز این است که ایران به روند مذاکره به عنوان انتخاب جدی ملتزم است و این مسیر را تا زمان دستیابی به توافق خوب، قوی و پایدار ادامه خواهد داد.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: در همین راستا نیز جمهوری اسلامی ایران میز مذاکره را ترک نکرد. واقعیت است که فارغ از مواضع رسانه‌ای که به ویژه مقامات دولت آمریکا اتخاذ می‌کنند و انتظارات و توقعات یکجانبه که از دولت ایران مطالبه می‌کنند که ایران باید زودتر به تصمیم برسد، ایران در این زمینه نه احساسی و نه شتاب زده عمل می‌کند و نه منافع اساسی کشور را فدای روند شتابزدگی خواهد کرد. روند گفت‌وگوها از طریق کانال‌های ارتباطی ادامه داد و در سطح مذاکره کننده ارشد و وزیر امور خارجه تبادل پیام ها ادامه دارد.

وی افزود: پیشنهادهایی تا امروز رد و بدل شده و برخی طرف‌ها نیز با نگاه دوستانه و مبتنی بر مساعی جمیله ورود کرده‌اند. در منطقه خودمان وزرای خارجه برخی کشورهای دوست از جمعه عمان، قطر و عراق تلاش‌هایی را انجام داده و انجام می‌دهند. کشورهای ایتالیا و فرانسه تلاش‌هایی را نیز مطرح کرده‌اند و هرکدام به سهم خودشان تلاش‌هایی می‌کنند. ما برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار و متضمن منافع دولت و ملت جدی هستیم. فکر می‌کنیم که اگر طرف آمریکایی به عنوان طرف اصلی به اندازه ایران سازنده و با حسن نیت عمل کند و به ابتکارات مثبت ایران واکنش مثبت نشان دهد به توافق نزدیک هستیم. نزدیک بودن یا دور بودن به توافق مرتبط با تصمیم سیاسی دولت آمریکا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که وزیر امور خارجه عراق از آمادگی عربستان برای برگزاری نشست در سطح سیاسی با جمهوری اسلامی ایران خبر داده است، آیا این نشست در آینده نزدیک برگزار خواهد شد، گفت: ۵ دور مذاکرات ایران و عربستان سعودی با میزبانی دولت عراق انجام شده است و خوشبختانه نتایج خوب و دلگرم کننده‌ای داشته است. پس از اجلاس جده وزیر خارجه عراق در تماس با آقای امیرعبداللهیان، ایشان را در جریان تحولات این نشست قرار دادند. در این گفت‌وگو آقای فواد حسین اشاره کردند که آقای محمد بن سلمان در حاشیه گفت‌وگوها اظهار تمایل و آمادگی کرده‌اند که گفت‌وگوی رسمی و سیاسی میان تهران و ریاض در نشست بعدی انجام شود و این نشانه مثبت‌ای است و ما فکر می‌کنیم با توجه به اراده مثبت طرفین زمینه برای برگزاری نشست سیاسی وجود دارد.

خبر در حال تکمیل می باشد…

پست بعدی

پیروزی نابغه شطرنج ایران برابر مرد شماره یک جهان

د جولای 25 , 2022
اعتمادآنلاین| علیرضا فیروزجا موفق شد در رقابت های کرواسی کارلسن را شکست دهد. به گزارش ایسنا، علیرضا فیروزجا که در رقابت‌های شطرنج کرواسی شرکت کرده بود، در روز آخر این مسابقات به مصاف حریفان خود رفت. فیروزجا در مهمترین بازی خود در رقابت فوق سریع توانست مگنوس کارلسن قهرمان جهان […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000