جوانان زیر ۳۰ سال گرایشی به کنش سیاسی سازمان یافته نشان نمی‌دهند / باید فضای باز سیاسی ایجاد کنیم

اعتمادآنلاین|

علی شکوری‌راد سخنگوی جبهه اصلاحات، در پاسخ به این سوال که این روزها چقدر الزام دارد از جوانان اصلاح‌طلب در بازتولید اندیشه‌های اصلاح‌طلبانه استفاده شود، گفت: همه جریان‌های سیاسی چارچوب‌هایی دارند که ثابت بوده و تغییر نمی‌کند. از جمله اینکه بدنه جامعه با حرکتی که صورت می‌گیرد بتواند همراه و هماهنگ باشد و به تعبیر دیگر گسستی بین رهبری حرکت و بدنه اجتماعی آن به وجود نیاید.

به گزارش ایلنا، وی تصریح کرد: وارد بحث اصول ثابت اصلاح‌طلبی نمی‌شوم اما آنچه متغیر بوده و نیاز است براساس واقعیت‌های روز جامعه بازنگری و طراحی شود، نیازمند دریافت نظرات کسانی است که در بستر جامعه بوده و می‌خواهند با این حرکت همراه شوند. برای درک واقعیت‌های جامعه و طراحی این حرکت براساس استعداد و ظرفیت موجود در جامعه و همچنین حاکمیت، نیاز به این نظرات هست و فکر می‌کنم بخش عمده‌ای از این نظرات را باید از جوانان اصلاح‌طلب گرفت تا دریافت‌های جدید مقدمه برنامه‌ریزی و اصلاح روند این حرکت شود.

شکوری‌راد در پاسخ به این سوال که آیا امروز جوانان اصلاح طلبی وجود دارند که بتوانند جا پای نسل اول اصلاح طلبان بگذارند و بتوانند این اتفاق را رقم بزنند یا خیر، گفت: امروز نسل دوم اصلاح طلبان که در دوران اصلاحات جوان و نوجوان بودند، بخش اعظمی از فعالیت‌ها و کنش‌های اصلاح‌طلبانه را بر عهده دارند. این افراد گرچه از نظر سنی میانسال تلقی می‌شوند اما از نسل دوم اصلاح طلبان هستند و بیشتر آنها در روند تصمیم‌گیری اصلاحات تصمیم‌سازی می‌کنند.

وی یادآور شد: نسل جوانی که زیر سی سال باشد هنوز گرایش به کنش سیاسی سازمان یافته از خود بروز نداده و به نظر می‌رسد خیلی آمادگی جدی چنین کاری را نداشته باشد. مثلا در حزب اتحاد، بخش عمده‌ای از کارهای ارکان به جوانان سپرده شده است و آنها کارهای حزب را انجام می‌دهند. اما نیروی جوان که زیر سی سال باشد خیلی جذب حزب نشده که حالا ما انتظار داشته باشیم آنها بیایند و کاری انجام دهند. بنابراین جوانی که ما الان از آنها یاد می‌کنیم، نسل دوم اصلاح طلب‌ها هستند که در سنین بین ۳۵ تا ۴۵سال هستند و نقش بسزایی هم در تصمیم‌سازی‌ها و هم تصمیم گیری‌ها دارند.

شکوری راد در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید این جوانان در آینده بتوانند تاثیرگذاری در صحنه سیاسی کشور داشته باشند یا خیر‌، گفت: همین الان این جوانان تاثیرگذارند. اما آن جوانی که زیر سی سال باشد، گرایش به کنش سیاسی سازمان یافته از خود بروز نداده و این نوعی سرخوردگی را در نسل جوان نشان می‌دهد. به نظرم این امر مثبتی نیست اما واقعیت موجود است.

سخنگوی جبهه اصلاحات در پاسخ به این سوال که راهکار برای اینکه بتوانیم این معضل را حل کنیم چیست، گفت: راهکار برای حل این معضل، ایجاد فضای باز سیاسی است که اختیار آن خیلی دست ما نیست. یعنی فضای سیاسی محدود و بسته است و میدانی برای این جوان‌ها باز نشده که آنها بتوانند بیایند و کنش سیاسی مسئولانه‌ای انجام دهند. الان غالب کنش‌های سیاسی فردی شده و وقتی کنش سیاسی فردی باشد به کف مسئولیت پذیری که برای کارهای سازمان یافته لازم هست، نمی‌رسد. به همین دلیل فکر می‌کنم نمی‌شود از خود اصلاح طلبان انتظار داشت فضای سیاسی جامعه را باز کنند. چون رویکرد اصلی آن‌ها برای مبارزات سیاسی، باز کردن فضای سیاسی جامعه است که برخی به شدت در برابر آن مقاومت نشان می‌دهند.

وی تصریح کرد: کنش‌های حزبی خیلی محدود است و همین مقدار کنش‌های حزبی هم محلی از اعراب در قوانین و رویکردهای مدیریتی کشور ندارد و به نوعی القا شده که کار سیاسی حزبی و جمعی مفید نیست. این توسعه نایافتگی سیاسی در حقیقت برخواسته از اراده بخشی از تصمیم‌گیران است که می‌خواهند از کار سیاسی سازمان یافته به عنوان یک جایگزین جلوگیری کنند.

پست بعدی

جزئیات توافقات پولی بانکی ایران و روسیه

پ جولای 21 , 2022
اعتمادآنلاین| رئیس کل بانک مرکزی ضمن اعلام جزئیات توافقات پولی و بانکی ایران و روسیه، گفت: با چین، هند و کشورهای دیگری هم پیمان‌ها و تفاهم‌نامه‌های پولی و بانکی را دنبال می‌کنیم. به گزارش ایسنا، علی صالح آبادی در یک برنامه تلویزیونی حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه را ۴۰ […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000