عقبگرد قیمت نفت در برابر موج جدید کرونا

اعتمادآنلاین|

قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه تحت تاثیر محدودیت‌های جدید کرونایی در چین که بزرگترین واردکننده نفت در جهان است و نگرانی ها از کندی رشد اقتصاد جهانی، کاهش پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در سپتامبر، یک دلار و ۳۵ سنت معادل ۱.۳ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۰۵ دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز دوشنبه با ۰.۱ درصد افزایش بسته شده بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در اوت، با یک دلار و ۴۵ سنت معادل ۱.۴ درصد کاهش، به ۱۰۲ دلار و ۶۴ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز گذشته با ۰.۷ درصد کاهش، بسته شده بود.

تحلیلگران گروه مشاوره اوراسیا در یادداشتی نوشتند: نگرانی‌های رو به رشد از وقوع رکود و تداوم تقاضای ضعیف در چین، قیمتهای نفت را پایین‌تر برده‌اند؛ با این حال توازن فعلی عرضه و تقاضا شکننده مانده است.

شهرهای متعدد در چین محدودیت‌های کرونایی جدیدی شامل تعطیلی کسب و کارها تا اعمال قرنطینه را اعمال کرده‌اند تا موارد ابتلا به زیر سویه بسیار مسری BA.۵.۲.۱ که در این کشور شناسایی شده است را محدود کنند.

وارن پاترسون، مدیر تحقیقات کالا در موسسه مالی ING در این باره گفت: اگر چه چین ممکن است در تلاش برای مهار موج جدید شیوع کووید، رویکرد هدفمندتری را در پیش بگیرد، باید دید این رویکرد با توجه به سیاست "کرونا صفر" این کشور، چگونه اجرا می‌شود. در مجموع، نگرانی‌ها نسبت به چشم انداز تقاضا برای سوخت، همچنان عامل تاثیرگذار روی قیمت‌ها مانده است. با این حال، عوامل بنیادین سازنده مانده است زیرا وضعیت کمبود عرضه برای مدتی همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. در نتیجه، انتظار می‌رود روند نزولی قیمت‌ها محدود باشد.

تحریمهای غربی که علیه روسیه به تلافی جنگ در اوکراین اعمال شده است، کریدورهای تجارت نفت خام و سوخت را مختل کرده است. همچنین محدودیت‌های دیگر در مسیرهای عرضه انرژی از روسیه که صادرکننده بزرگ نفت، سوخت و گاز طبیعی به اروپاست، معامله‌گران و نیروگاهها را مضطرب کرده است.

نگرانی‌ها از اختلال فعالیت کنسرسیوم خط لوله کاسپین (CPC)، پس از این که یک دادگاه روسی روز دوشنبه حکم قبلی برای توقف فعالیت این خط لوله نفتی به مدت ۳۰ روز را لغو کرد، تسهیل شد. با این حال، معامله‌گران و تحلیلگران بیم دارند روسیه فعالیت این خط لوله که نفت قزاقستان را برای صادرات به بازار جهانی به بنادر دریای سیاه منتقل می‌کند را متوقف کند و معادل یک درصد از عرضه جهانی نفت مختل شود.

همچنین ظرفیت مازاد تولید در اوپک اندک بوده و اکثر تولیدکنندگان این گروه نزدیک به حداکثر ظرفیت تولید، نفت استخراج می‌کنند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اظهار کرد: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، مسئله تولید نفت اوپک را در سفر هفته جاری به خاورمیانه و دیدار با سران کشورهای منطقه در عربستان سعودی، مطرح خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، به گفته تحلیلگران اوراسیا، با وجود سفر بایدن، انتظار نمی‌رود عربستان سعودی به میزان قابل توجهی به تولید نفت در کوتاه مدت اضافه کند زیرا ریاض مدیریت بازار و حفظ ظرفیت مازاد تولید برای شرایط اضطراری را در اولویت قرار خواهد داد.

نظرسنجی مقدماتی رویترز از تحلیلگران نشان داد ذخایر نفت خام و بنزین آمریکا هفته گذشته کاهش پیدا کرده اما ذخایر سوخت‌های دیگر احتمالا رشد کرده است.

پست بعدی

نوسان ۱ تا ۱۰ میلیون تومانی قیمت‌ خودروها

س جولای 12 , 2022
اعتمادآنلاین| بررسی روند بازار خودرو در۲۰ روز نخست ماه جاری (تیرماه) نشان می‌دهد همچنان بازار ثبات نسبی خود را حفظ کرده و دلالان این بازار عقب نشسته و هیجانی وارد بازار نمی‌کنند؛ هر چند قیمت تعداد محدودی از خودروها افزایش داشته، اما اکثریت خودروها کاهش یک تا ۱۰ میلیون تومانی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000