بازرگانان روس 2 واحد اقتصاد مقاومتی ایران برداشتند

اعتمادآنلاین|

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در گزارشی از رفت و آمد بازرگانان روسی به ایران پس از جنگ اوکراین و وضع تحریم‌های غرب علیه روسیه نوشت: از زمان جنگ اوکراین در فوریه سال جاری، کسب و کار آژانس مسافرتی "علی" رونق خوبی پیدا کرده است. اما اگر در گذشته گردشگران روسی برای دیدن هنر، غذا و فرهنگ ایرانی به این کشور می‌آمدند اکنون این شرکت مسافرتی پذیرای بازرگانان روسی شده است.

به گزارش ایرنا، بازرگانان روسی با سیل تحریم‌های غرب علیه شرکت های روسیه بسیار علاقمند شده اند که بدانند چگونه ایرانی ها در کنار تحریم‌های آمریکا زندگی می کنند. علی با اشاره به تقاضای بالای تجار روسی برای سفر به ایران گفت فقط در ماه گذشته 160 روسی که عمدتا بازرگان بودند را به ایران آورده است. پیش از جنگ اوکراین این تعداد فقط 40 نفر در ماه بود.

وی افزود: بازرگانان روسی قبلا برای فروش کالا به ایران می‌آمدند و توجهی به کالاهای ایرانی نداشتند اما اکنون برعکس شده است. آن ها در تهران به جستجوی کالاهای ایرانی می پردازند با بازرگانان ایرانی ملاقات می کنند و قرار و مدار می گذارند.

علی گفت: در حالی که شرکت های غربی تجارت با روسیه را محدود کرده اند بازرگانان روسی تعجب می کنند که کالاهای ساخت اروپا و آمریکا را در مغازه های ایران می بینند. جمهوری اسلامی ایران چهار سال در برابر تحریم‌های آمریکا مقاومت کرده است.

بر اساس برخی گزارش ها بخشی از کالاهای خارجی با دور زدن تحریم ها، از طریق ترکیه و شمال عراق وارد خاک ایران می شوند. روس ها از نظر ارتباطات تجاری و دسترسی به بازارهای غیررسمی جهان برای خرید کالاهای اروپایی و حتی کالاها و قطعات یدکی آمریکایی بسیار عقب تر از ایرانی ها هستند. این درسی است که بازرگانان روسی باید از همتایان ایرانی خود بیاموزند.

جنگ اوکراین از جهات دیگری هم به ایرانی ها کمک کرده است. افزایش قیمت نفت درآمد ارزی ایران را افزایش داده است. تحریم ها به اقتصاد ایران ضربه زده است اما توانایی بازرگانان ایرانی در تداوم صادرات و واردات اثرات سوء تحریم ها را کاهش داده است.

برخی ایرانی ها معتقدند جنگ اوکراین توجه قدرت های غربی را از ایران و مذاکرات هسته ای منحرف کرده است. یک منبع نزدیک به دولت ایران در این باره گفت: آمریکایی ها و اروپایی ها در اثر جنگ اوکراین و وضع تحریم ها بر روسیه اکنون مشغول خودشان هستند که چطور مشکل تورم و قیمت های فزاینده مواد غذایی در کشورهایشان را حل کنند.

رضا فاطمی امین وزیر صنعت ایران گفته است اثرات مثبت جنگ اوکراین بر اقتصاد ایران بسیار بیشتر از اثرات منفی این جنگ است. الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه نیز در نشستی با تجار ایرانی در ماه می گفت ما در مسیر افزایش تجارت، سرمایه گذاری، حمل و نقل و همکاری های بانکی و مالی هستیم. وی گفت تجارت دو کشور در سه ماهه نخست 2022 بیش از 10 درصد افزایش یافته است.

بر اساس آمارهای گمرک ایران، تجارت دو کشور در سال 1400 بالغ بر 2.2 میلیارد دلار بوده است. روسای جمهور دو کشور سطح کنونی مبادلات را رضایتبخش نمی دانند. همچنین دو طرف موافقت کرده اند از پول های ملی برای تجارت استفاده کنند.

فایننشال تایمز در پایان نوشت: با وجود تردیدهایی که برخی ها در مورد منافع روابط استراتژیک ایران با روسیه مطرح می کنند باید گفت تحلیلگران با علی هم نظر هستند که جنگ اوکراین اثرات مثبتی بر فعالیت های تجاری در ایران داشته است. وی گفت: بازرگانان روسیه علاقمند به پیدا کردن قطعات یدکی برای ماشین آلات سنگین و همچنین مصالح ساختمانی در ایران هستند. اگرچه به کندی اما باید گفت همکاری های ایران و روسیه بیشتر توسعه خواهد یافت. تقاضای روس ها برای کالاهای ایرانی در حال ورود به بازار ایران است. یک یا دو سال طول می کشد تا شرکت های ایرانی و روسیه بتوانند به نحو موثری با هم کار کنند البته به شرطی که تحریم ها علیه روسیه ادامه داشته باشد.

پست بعدی

سوال روز، چرا حقوق‌های نجومی کاهش پیدا نمی‌کند؟

پ ژوئن 16 , 2022
اعتمادآنلاین| کاظم فرج‌اللهی (فعال صنفی کارگران و بازنشستگان) در ارتباط با مصوبه‌ی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری به خبرنگار ایلنا گفت: تورم مزدها را به یکسان می‌بلعد و جیب‌ها را به یکسان خالی می‌کند؛ بنابراین بحثِ «سایر سطوح» یک بحث کاملاً انحرافی‌ست و باید تمام شود. به گزارش ایلنا، او توضیح […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000