تزریق ارز توسط بانک مرکزی قیمت آن را ثابت می‌کند

اعتمادآنلاین|

حسین دشتبان افزود: قیمت ارز در بازار به دنبال اعطای اختیارات ارزی سران قوا به بانک مرکزی و ورود این بانک برای مدیریت بازار و تزریق ارز توسط بانک مرکزی به صورت نامحدود، نزولی شده است.

به گزارش ایرنا، وی بیان کرد: اعطای این اختیار ارزی به بانک مرکزی باعث می شود که عرضه ارز نسبت به تقاضای آن در بازار قدرت بیشتری گرفته و قدرت فروشنده ارز را افزایش دهد، این موضوع باعث جلوگیری از افزایش قیمت ارز در مرحله نخست و کاهش قیمت آن در مرحله بعدی می‌شود که این اتفاق در حال رخ دادن است.

دشتبان با اشاره به اقدام مطلوب دیگر دولت در خصوص جمع آوری بازارهای غیررسمی ارز گفت: ابلاغ اصلاحیه قانون مقابله با قاچاق کالا و ارز، پیام‌آور جمع شدن بازارهای غیر رسمی مبادلات ارز در خیابانهای شهر است که همواره به عنوان یک معضل بزرگ در مقابله با دلالان ارز به شمار می‌رفت و قدرت بازدارندگی اعمال قانون را برای متخلفین کاهش داده بود.

وی اظهار داشت: با توجه به برخی ابهاماتی که در اصلاحیه قانون مزبور وجود داشت، هم‌اینک نشستهای آموزشی و توجیهی آن در خراسان رضوی در حال برگزاری است تا نحوه مدیریت سطح عرضه بازار غیررسمی ارز و برخورد با عاملین غیرمجاز مشخص شود و هماهنگی و برنامه‌ریزی لازم برای عملیاتی شدن این طرح انجام گیرد.

پیش از ابلاغ این اصلاحیه قانونی، همواره بازار غیررسمی ارز با انبوهی از دلالان ارزی مواجه می‌شد که قانون هم در برابر مقابله با این اقدام چندان بازدارنده نبود. شیوه‌ نامه قبلی بانک مرکزی در خصوص "ارز قابل حمل، نگهداری و مبادله در داخل کشور" دست نهادهای نظارتی را برای مقابله با دلالان ارز و خرید و فروش غیرقانونی آن در شهر مشهد را می‌بست و با مشکل قانونی بزرگی مواجه می‌کرد.

مطابق با شیوه نامه قبلی زمانی که افراد برای خرید یا فروش به بازار غیررسمی در خیابان امام خمینی (ره) مشهد هجوم می‌آوردند، اگر نیروی انتظامی افراد موثر در این بازار را دستگیر هم می کرد با توجه به آن شیوه نامه محکومیت قضایی نداشتند زیرا این افراد از مقررات اطلاع داشتند و ارز کمتر از ۱۰ هزار یورو به همراه می‌آوردند لذا دستگیری آنان فایده‌ای نداشت اما طبق اصلاحیه قانون مقابله با قاچاق کالا و ارز، خرید و فروش ارز در مجاری غیررسمی مشمول قاچاق ارز خواهد شد و با عاملان آن برخورد قانونی می‌شود.

پست بعدی

مشاور عالی فرمانده کل قوا : اگر رهبر انقلاب نبودند، سوریه و عراق وضعیت دیگری پیدا می کردند

س ژوئن 7 , 2022
باشگاه خبرنگاران نوشت :سرلشکر صفوی گفت: رهبر انقلاب طی ۳۲ ایران را باوجود توطئه‌های گوناگون داخلی و پیرامونی با حکمت و درایت و قانون گرایی رهبری کردند.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000