سازمان ملل، لبنان و اسرائیل را به مذاکره دعوت کرد

اعتمادآنلاین|

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، لبنان و اسرائیل را به حل هرگونه اختلاف در خصوص اکتشاف گاز از مرزهای دریایی بین دو طرف از طریق انجام گفت‌وگو ترغیب کرد.

به گزارش ایسنا از خبرگزاری آناتولی، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در جریان کنفرانسی مطبوعاتی در مقر این سازمان در نیویورک خاطرنشان کرد، هنگامی که چارچوب مذاکرات در خصوص ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و اسرائیل در اکتبر سال ۲۰۲۰ آغاز شد، دبیرکل سازمان ملل در آن زمان اعلام کرد که این سازمان متعهد به حمایت از این روند بنا به درخواست دو طرف باقی خواهد ماند.

دو جاریک در ادامه افزود: ما این موضوع را از نزدیک دنبال می‌کنیم و به هماهنگ کننده ویژه خود در لبنان ملحق می‌شویم که در حال ارتباط با مسئولان لبنانی به منظور رایزنی در خصوص این موضوع است.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل همچنین تصریح کرد: ما بار دیگر از لبنان و اسرائیل می‌خواهیم که از طریق گفت‌وگو اختلافات بین خود را حل کنند.

پیشتر میشل عون، رئیس جمهور لبنان و نجیب میقاتی، نخست وزیر این کشور توافق کردند از آموس هوکشتاین، میانجیگر آمریکایی برای سفر به بیروت و گفت‌وگو درباره تکمیل مذاکرات تعیین مرزهای دریایی جنوب لبنان و همکاری برای پایان دادن به این مذاکرات در اسرع وقت و جلوگیری از بروز هر گونه تنشی که هرگز در راستای برقراری ثبات در منطقه نخواهد بود، دعوت کنند.

بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در نشست فراکسیون پارلمانی حزب آبی‌-سفید که ریاست آن را برعهده دارد، درباره خشم لبنان از تحرکات این رژیم در منطقه دریایی مورد اختلاف دو طرف صحبت کرد.

او در ادامه مدعی شد: تمامی مسائل مربوط به منطقه مورد مناقشه، در چارچوب مذاکرات با میانجیگری آمریکا حل خواهد شد.

همچنین گانتس مدعی شد: حرکت در مسیر امضای توافق (با رژیم صهیونیستی درباره منطقه دریایی مورد مناقشه) منفعت بزرگی برای لبنان است و این فرصت را در اختیارش قرار خواهد داد تا در راستای توسعه میدان‌های گازی خود فعالیت کند.

پیشتر حزب‌الله لبنان و نیز نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان و میشل عون، رئیس جمهور این کشور درباره تبعات فعالیت‌های رژیم صهیونیستی در آب‌های مورد مناقشه هشدار دادند.

بر اساس نقشه‌هایی که لبنان و رژیم صهیونیستی به سازمان ملل ارائه کرده‌اند، دو طرف بر سر منطقه‌ای با منابع نفت و گاز به مساحت ۸۶۰ کیلومتر مربع اختلاف‌نظر دارند.

در اکتبر ۲۰۲۰ مذاکرات غیرمستقیمی میان دو طرف با نظارت سازمان ملل و میانجیگری آمریکا درباره این منطقه آغاز شد و پنج دوره مذاکرات برگزار شد که آخرین آنها مه ۲۰۲۱ بود.

هیات بیروت در یکی از مذاکرات نقشه جدیدی را ارائه کرد که در آن ۱۴۳۰ کیلومتر دیگر را نیز جزء آب‌های منطقه‌ای لبنان محسوب کرده و مساحت منطقه مورد مناقشه را ۲۲۹۰ کیلومتر مربع اعلام کرد که رژیم صهیونیستی با این مساله مخالفت کرد و مذاکرات متوقف شد.

پست بعدی

آنچلوتی به دنبال جذب مهاجم منچسترسیتی

س ژوئن 7 , 2022
اعتمادآنلاین| طبق اعلام روزنامه مارکا سرمربی ایتالیایی رئال مادرید برای تقویت خط حمله تیمش به جذب ژسوس‌ علاقه دارد. به گزارش ایسنا، رئال مادرید مدت‌هاست که به دنبال جذب جایگزینی شایسته برای کریم‌ بنزماست. خریدهای رئال در خط حمله جواب نداده‌اند. هواداران تیم محبوب اسپانیایی امیدوار بودند که از بین […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000