ایران حامی امنیت، ثبات و استقلال همه کشورهای منطقه است

اعتمادآنلاین|

سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز دوشنبه در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و تاجیکستان با بیان اینکه سفر رئیس جمهور محترم تاجیکستان به تهران قطعا نقطه عطفی در مسیر تقویت و تعمیق روابط دو کشور است، گفت: روابط دوستانه و برادرانه تهران و دوشنبه بر پایه اشتراکات گسترده تاریخی، فرهنگی و زبانی بنا شده و فراتر از روابط صرف همسایگی است.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور با بیان اینکه ایران محدودیتی برای گسترش روابط با تاجیکستان قائل نیست، افزود: ایران و تاجیکستان ظرفیت‌های خوبی برای ارتقای سطح همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف تجاری، انرژی، گردشگری، پزشکی و داروسازی، سرمایه‌گذاری، آب و منابع طبیعی و خدمات فنی و مهندسی با یکدیگر دارند و نقشه راه تعاملات دو کشور می‌تواند پشتوانه خوبی برای عملیاتی کردن اراده طرفین در راستای توسعه هر چه بیشتر روابط باشد.

رئیسی با بیان اینکه تاجیکستان را برادر، هم‌زبان و خویشاوند جمهوری اسلامی ایران می دانیم، اظهار داشت: رشد و پیشرفت تاجیکستان پیشرفت ایران و سختی و رنج او رنج ما است. تقویت همکاری‌های دوجانبه ایران و تاجیکستان زمینه‌ساز گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور خواهد بود.

رئیس جمهور نگرانی از بی‌ثباتی در افغانستان و مبارزه با افراطی‌گری، تروریسم و جنایت‌های سازمان‌یافته را از جمله دغدغه‌های منطقه‌ای مشترک ایران و تاجیکستان برشمرد و تصریح کرد: دو کشور بر این نکته که حضور بیگانگان در منطقه هیچ گاه امنیت‌آفرین نبوده و نیست، اشتراک نظر دارند.

امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان نیز در این نشست، روابط تهران و دوشنبه را عمیق و دوستانه توصیف کرد و گفت: پس از سفر آقای رئیسی به دوشنبه و همچنین ارتقای عضویت ایران در سازمان شانگهای، گام‌های موثری برای توسعه روابط دو کشور برداشته شده و حجم تعاملات تجاری و اقتصادی دو کشور به چند برابر سطح گذشته ارتقا یافته است. این سطح از افزایش در حجم تبادلات و تعاملات دو کشور امری لازم بوده، اما با توجه به کیفیت روابط سیاسی و ظرفیت‌های موجود در دو کشور کافی نیست.

رئیس جمهور تاجیکستان تسهیل تردد گردشگران و به ویژه فعالان اقتصادی و همچنین برقراری پرواز مستقیم را از زمینه‌های موثر در گسترش تعاملات و تبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور دانست و افزود: تاجیکستان علاقمند به افزایش هر چه بیشتر سطح مراودات و همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران است و نقشه راه توسعه روابط دو کشور در افق سال ۲۰۳۰ چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای از این هدف پیش روی طرفین تصویر کرده است.

امامعلی رحمان اظهار داشت: ایران و تاجیکستان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های مشترکی درباره مسائل منطقه دارند که این موضوع می‌تواند به تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور بیانجامد.

روسای جمهور دو کشور همچنین در این دیدار بر لزوم تداوم دیدارها و رایزنی‌های مقامات دو کشور برای تسریع در اجرایی شدن تفاهمات و توافقات میان دو کشور تاکید کردند.

پست بعدی

اذعان وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به هماهنگی تل‌آویو و واشنگتن برای عادی سازی روابط با عربستان

د مه 30 , 2022
اعتمادآنلاین| یائیر لاپید، وزیر خارجه دولت رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با رادیو ارتش این رژیم در پاسخ به سوالی درباره صحت گزارش‌های منتشر شده مبنی بر تلاش تل آویو برای بررسی موضوع عادی سازی روابط با عربستان سعودی در جریان سفر ماه آتی میلادی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000