استراتژی آمریکا در قبال چین به دنبال نظم قانون محور است نه جنگ سرد جدید

اعتمادآنلاین|

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن تلاش نخواهد کرد تا نظام سیاسی چین را تغییر دهد، بلکه از قوانین بین‌المللی و نهادهایی دفاع خواهد کرد که صلح و امنیت را حفظ و امکان همزیستی کشورها را فراهم می‌کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بلینکن در سخنرانی ۴۵ دقیقه‌ای خود در دانشگاه جورج واشنگتن که مورد مناقشه‌ترین مسائل دوجانبه را پوشش می‌داد، گفت: "ما به دنبال درگیری یا جنگ سرد جدید نیستیم. برعکس، مصمم هستیم از هر دو اجتناب کنیم."

بلینکن اظهار کرد، چین "جدی‌ترین چالش بلندمدت برای نظم بین‌المللی" است.

او رئوس کلی راهبردی برای سرمایه گذاری در رقابت پذیری آمریکا و همسویی با متحدان و شرکا برای رقابت با چین را ترسیم کرد و گفت "تصمیم برای باختن در آن رقابت به عهده ما است".

او بیان داشت که دولت بایدن آماده افزایش ارتباطات مستقیم با پکن در زمینه طیف کاملی از مسائل است و اگر مقامات چینی برای رفع نگرانی‌ها اقدامی انجام دهند، "پاسخی مثبت" خواهد داد.

او خاطر نشان کرد: "اما ما نمی‌توانیم روی تغییر مسیر پکن حساب باز کنیم. بنابراین ما محیط استراتژیک اطراف پکن را برای پیشبرد چشم انداز خود در قبال یک نظم بین‌المللی باز و فراگیر شکل خواهیم داد."

در حالی که بلینکن از تلاش سخت مردم چین برای دگرگونی اقتصادی تاریخی کشورشان در چهار دهه گذشته تحسین کرد، شی جینپینگ، رئیس جمهور چین را هدف قرار داد و گفت: در دوران ریاست جمهوری شی جینپینگ، حزب حاکم کمونیست چین در داخل کشور سرکوبگرتر و در خارج از این کشور تهاجمی‌تر شده است.

این سخنرانی بلینکن در ضمن آغاز تور گسترده سفرهای وزیر امور خارجه چین به کشورهای جزیره‌ای حوزه اقیانوس آرام مطرح شده، حوزه‌ای که شاهد رقابت فزاینده و پرتنش پکن و واشنگتن بر سر کسب نفوذ است.

این سخنرانی بلینکن در اوایل ماه مه پس از مثبت شدن آزمایش کووید-۱۹ او به تعویق افتاد و حالا به دنبال یک ماه دیپلماسی فشرده آمریکا با تمرکز بر حوزه هند-اقیانوسیه، از جمله اولین سفر بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا به این حوزه مطرح می‌شود.

بلینکن بر تعهد آمریکا به سیاست موسوم به سیاست چین واحد در مورد تایوان تاکید کرد؛ تاکیدی که به رغم صحبت اخیر بایدن در خصوص اینکه در صورت حمله چین به تایوان، آمریکا در آن مداخله نظامی می‌کند، مطرح شد.

واشنگتن یک سیاست طولانی مدت "ابهام راهبردی" در مورد اینکه آیا از تایوان به صورت نظامی دفاع خواهد کرد یا خیر داشته و بایدن و دستیارانش بعدا گفتند که این اظهارات وی منعکس کننده بروز تغییر در این سیاست نیست.

پست بعدی

پرستویی خطاب به جبلی: ظاهرا از شما هم آبی گرم نمی‌شود!

ج مه 27 , 2022
اعتمادآنلاین| پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما سه شنبه، سوم خرداد ماه به دانشگاه صنعتی شریف رفت و به پرسش‌های دانشجویان درباره‌ی عملکرد این رسانه در برخورد با برخی چهره‌های محبوب، پرداختن به وضعیت معیشتی مردم، نظارت بر شبکه نمایش خانگی و پلتفرم‌ها، طرح تحول رسانه و همچنین دلایل کاهش تعداد […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000