احتمال مشارکت یونان در ساخت جنگنده اف‌-۳۵

اعتمادآنلاین|

در حالیکه چندی قبل رسانه‌ها از احتمال اقدام یونان برای خرید جنگنده‌های نسل پنجم «اف-۳۵» خبر دادند، اینک رسانه‌های یونانی می‌گویند یونان ممکن است در ساخت این جنگنده چندمنظوره مشارکت کند. این اقدام احتمالا نگرانی ترکیه را به همراه خواهد داشت.

​به گزارش فارس، روزنامه «اکاثیمرینی» در شماره روز دوشنبه خود نوشت که سفر «کراکوس میتسوتاکسی» نخست وزیر یونان به آمریکا چندین بعد در برداشت. در بحبوحه افزایش تنش یونان با ترکیه، یونان پیشنهاد خرید و البته مشارکت در ساخت جنگنده‌ی پیشرفته رادار گریز اف-۳۵ را مطرح کرده است.

این در حالی است که ترکیه به دلیل خرید سامانه پدافند موشکی «اس-۴۰۰» از روسیه، از سوی آمریکا از این برنامه بیرون رانده شد.

یک رسانه یونانی دیگر نیز چندی قبل نوشت که دولت آمریکا پیشنهاد فروش جنگنده نسل پنجم اف-۳۵ را به یونان ارائه کرده، رویدادی که باعث برتری هوایی محرز یونان برابر ترکیه خواهد شد.

به نوشته وبگاه «آتن نیوز»، طبق اطلاعات ستاد نیروی هوایی یونان، پیشنهاد ایالات متحده مربوط به فروش ۲۰ جنگنده اف-۳۵ لایتنینگ۲ به مبلغ ۳.۵ میلیارد دلار به یونان است. این مبلغ شامل زیرساخت‌های لازم در پایگاه هوایی برای استقرار این جنگنده و برای سامانه‌های ارتباطی و اتصال آن‌ها با پدافند هوایی یونان خواهد بو.

با توجه به چراغ سبز آمریکایی‌ها، اگر یونان تصمیم به پیوستن به این برنامه داشته باشد، اولین جنگنده از ۲۰ جنگنده اف-۳۵ باید سال ۲۰۲۶ به نیروی هوایی این کشور تحویل داده شود و آخرین آن نیز پنج سال بعد خواهد بود.

به گزارش فارس، روزنامه اکاثیمرینی در ادامه نوشت با نزدیک شدن شدن به زمان انتخابات در ترکیه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، وی وارد یک دوره طولانی قبل از انتخابات می‌شود و چشم انداز او برای حفظ قدرت است.

به نوشته اکاثیمرینی، آتن از نزدیک برخورد ترکیه با سایر اعضای ناتو، تشدید تنش در دریای اژه و لفاظی‌های خصمانه این کشور را دنبال می‌کند.

در رویدادی مرتبط با ترکیه و یونان، رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه از تکمیل شدن ساخت نخستین زیردریایی‌های جنگی ساخت این کشور در چند ماه بعد خبر داد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در مراسمی گفت که این زیردریایی‌ها ۵ یا ۶ ماه بعد تحویل نیروی دریایی ترکیه می‌شوند. اردوغان اظهار داشت که با ارسال این زیریایی‌ها به نیروی دریایی پیش بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۷ نیروی دریایی ترکیه به ۶ فروند زیر دریایی جدید مجهز شود.

پست بعدی

حلال بوکینگ: پروژه‌ای برای گردشگری حلال/ از ۱۱۰ کشور جهان مشتری دارد

د مه 23 , 2022
گردشگری حلال در دهه اخیر با رشد چشمگیری در سراسر جهان روبه‌رو شده و امروز مسلمانان بیشتری خواستار سفر به مناطقی هستند که دارای امکاناتی همچون فضای مناسب برای عبادت، در دسترس بودن غذای حلال و تفریحات منطبق با شریعت اسلامی باشد.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000