ممنوعیت واردات آیفون تنها زمینه قاچاق این کالا را فراهم می‌کند

اعتمادآنلاین|

محمدرضا عالیان بر ممنوعیت واردات تلفن همراه برند اپل صحه نگذاشت و افزود: واردات اپل در حال حاضر معلق و محدود شده و در گروه 27 قرار گرفته است. البته هنوز ابلاغیه‌ رسمی مبنی بر ممنوعیت واردات اپل اعلام نشده است.

به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه این خبر در بازار التهاب ایجاد کرده است، تصریح کرد: تصمیمات خلق الساعه باعث می‌شود فعالان اقتصادی از فردای تجارت خود اطمینانی نداشته باشند.

عالیان افزایش نرخ تلفن‌های همراه برند اپل در بازار را طبیعی دانست و افزود: کاسبان پیش خود محاسبه می‌کنند اگر واردات این برند متوقف و در بازار نایاب ‌شود و در نتیجه قیمت آن افزایشی می‌شود از این‌رو بنا به شنیده‌های من از بازار نرخ آیفون پرومکس 58 میلیون شد و نسبت به هفته گذشته حدود 15 تا 20 درصد افزایش نرخ را تجربه کرد.

به گفته سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل؛ 5 هزار واحد صنفی به‌صورت تخصصی روی برند اپل کار می‌کنند و در هر واحد صنفی حداقل 3 تا 4 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فعال هستند؛ چنین تصمیماتی باعث بیکاری 25 هزار نیروی کار در کشور می‌شود.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که وزیر سابق وزارت ارتباطات توئیتی مبنی بر اینکه واردات اپل به این دلیل اینکه برند آمریکایی است حذف شده این دیدگاه تا میزان در ممنوعیت واردات اپل نقش ایفا کرده است؟ گفت: مطابق با قانون واردات هر کالایی که در آمریکا تولید شود ممنوع است اما اپل یک برند آمریکایی است که در چین تولید می‌شود از این‌رو تولید آمریکا محسوب نمی‌شود.

عالیان با بیان اینکه سهامداران بسیاری از برندهای تلفن همراه آمریکایی هستند، خاطر نشان کرد: نخریدن اپل از سوی ایران تاثیری در اقتصاد این کشور ایجاد نمی‌کند چراکه ما اپل را از واسطه‌ها خریداری می‌کنیم؛ به عنوان مثال اپلی که وارد ایران می‌شود برای کشورهای امارات و چین تولید شده است از این‌رو وارد نکردن این برند آسیبی را متوجه اقتصاد آمریکا نمی‌کند.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل ادامه داد: ممنوعیت واردات اپل به این بهانه که این برند تولید آمریکا است غیرمنطقی است و باید مسئولان در این زمینه شفاف سازی کنند. در نامه فاطمی امین وزیر صمت به رئیس جمهور موانع واردات خودرو تشریح شده است وی بر این باور بود که x تومان برای واردات خودرو ارز نیاز است که می‌توان این نیاز را از ممنوعیت واردات اپل تامین کرد. اما گره زدن این 2 در هیچ مکتب اقتصادی وجود ندارد و این حق بازرگان است که بدانند به چه دلیل کاسب و کار آنها تعطیل شده است.

عالیان با بیان اینکه قاچاق برند اپل با ممنوعیت واردات آن تشدید می‌شود، گفت: اگر ممنوعیت واردات اپل برداشته نشود 3 تا 4 ماه آینده، آیفون 14 در کیسه‌های پلاستیکی مشکی بفروش می‌رسد؛ دولت با این سیاست جلوی واردات قانونی 1 میلیارد دلار را می‌گیرد و در ازای آن زمینه‌های واردات قاچاق آن را هموار می‌کند.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: دولت درآمد 12 درصدی خود از واردات قانونی اپل را حذف کرد این در حالیست که بنا بود 7 درصد از این درآمد برای تولید تلفن همراه در کشور هزینه شود و اینگونه منابع حمایتی تولید موبایل داخلی از بین می‌رود.

پست بعدی

۷۱۰ میلیارد استقلال و پرسپولیس آزاد شد

د مه 23 , 2022
اعتمادآنلاین| در حالی که از یک ماه و نیم پیش باشگاه پرسپولیس و استقلال این رقم هنگفت را در حساب خود داشتند اما سرانجام امروز اجازه دسترسی به این منبع به این دو باشگاه داده شد. به گزارش ورزش سه، باشگاه پرسپولیس در اولین اقدام موفق شد بخشی از مطالبات […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000