سالانه ۶۰۰ هزار تن رسوب وارد تالاب انزلی می شود

اعتمادآنلاین|

رضا زمانی، سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان در حاشیه بازدید مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست از تالاب انزلی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه یکی از باارزش‌ترین اکوسیستم‌های حاضر و یکی از تالاب‌های عضو کنوانسیون رامسر تالاب انزلی است، اظهار کرد: این تالاب زیستگاه پرندگان آبزی و زیستگاه آبزیان ارزشمند استخوانی و اکوسیستم با ارزشی از نظر اقتصادی و اجتماعی و گردشگری برای استان گیلان و کشور است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه این تالاب با مشکلات بسیار زیادی روبرو شده، افزود: ورود رسوبات سالانه ۶۰۰ هزار تن از بالادست، فاضلاب‌های شهری از شهرهای رشت و شهرهای همجوار تالاب و هجوم گیاهان مهاجم از جمله سنبل آبی که بیش از ۶۰۰۰ هکتار از پهنه تالاب را گرفته از جمله مشکلات تالاب انزلی است.

زمانی تصریح کرد: در چند سال گذشته متاسفانه برخی از طرح‌هایی که خودشان مشکلات عدیده‌ای را برای تالاب انزلی ایجاد کردند مثل طرح بایوجمی که حتی نمونه‌ ای اجرا شده برای تالاب‌ها در نقاط مختلف دنیا نداشت در تالاب انزلی اجرا شد که بخشی از پناهگاه‌های حیات وحش از جمله سرخانکل که یکی از بهترین مناطق تالاب انزلی و به عنوان یکی از مهمترین پناهگاه های حیات وحش تالاب است منجر به خشک شدن ۲۰۰ هکتار از آن جا شد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان با تاکید بر اینکه پیگیری‌های قضایی لازم برای این پروژه باید انجام شود، گفت: از مدیرانی که در زمان طرح بایوجمی جلوی این خسران عظیم را به تالاب انزلی گرفتند سپاسگزاریم و امیدواریم با پرداختن به این موضوع ابعاد حقوقی آن بررسی و با عاملان برخورد شود.

زمانی تصریح کرد: اگر ۸۵۰ میلیارد تومان برای پروژه بایوجمی اختصاص داده شد که بخشی از آن هزینه شد چرا بعد از اینکه پروژه به دلایل فنی و حقوقی و قضایی متوقف شد به سایر مشکلات تالاب مانند احداث سیستم تصفیه فاضلاب و مدیریت رسوب که از مشکلات اصلی تالاب است پرداخته نشد؟! واقعا این حجم مالی می‌توانست مشکلات تالاب را در بخش‌های دیگر حل کند و این سوال پرسش همه ما هم هست.

وی گفت: احیای تالاب انزلی پروژه هفت ساله است که دو سال از آن گذشته و پنج سال از آن ادامه دارد و در قالب تیم مدیریتی است که در تهران به صورت ستاد ملی برنامه‌ریزی می‌شود.

پست بعدی

حضور سران سه قوه در جلسه شورای عالی فضای مجازی

س مه 17 , 2022
خبرگزاری صدا وسیما نوشت :جلسه شورای عالی فضای مجازی با حضور سران قوا در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000