پیش‌بینی یک کارشناس از وضعیت اقتصاد پس از احیای برجام اقتصاد دستوربردار نیست

پیش‌بینی یک کارشناس از وضعیت اقتصاد پس از احیای برجام اقتصاد دستوربردار نیست

قرن نو به نقل از یک اقتصاددان نوشت: احیای هر چه سریع تر برجام به نفع ماست و کسانی که قبلا به برجام فحش می‌دادند؛ اکنون طرفدار آن شده‌اند.

مهدی پازوکی با بیان این مطلب اظهار کرد: دولت سیزدهم نیازمند ترمیم و اصلاحات اقتصادی است و مسئولان باید توجه داشته باشند که با تحکم و دستور نمی‌توانند اقتصاد را اداره کنند.
وی با تاکید بر اینکه احیای برجام می‌تواند شرایط اقتصادی کشور را دگرگون کند، ادامه داد: بی‌تردید تورم با این اتفاق کاخش یافته و رشد اقتصادی مثبت می‌شود در عین حال شرایط برای شفاف شدن اقتصاد مهیا خواهد شد.
وی افزود: کشور را ملوک‌الطوایفی نمی‌توان اداره کرد، یکی از ایرادات اساسی دولت آقای رئیسی این است که معدل مدیران وی به شدت پایین و ضعیف است.
وی عنوان کرد: چرا در دولت نخست آقای روحانی نرخ تورم تک رقمی شد؛ چرا رشد نرخ اقتصادی دو رقمی شد؛ چرا 24 میلیون نفر از ملت ‌ایران در اردیبهشت 1396 و در انتخابات رأی دادند؛ زیرا برجام را پذیرفته و با دنیا تعامل کرده بودند، شرکت‌های خارجی آمده بودند و انتظارات در اقتصاد مثبت شده بود؛ بنابراین باید توجه داشت که سیاست خارجی بسیار مهم است و یکی از دلایلی که باعث شد تا دولت دوم روحانی شرایط بدتری را نسبت به دولت نخست وی داشته باشد، خروج آمریکا از برجام بود و این مساله کاملا موثر بود در حالی‌که اگر هیلاری کلینتون به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شده بود قطعا این اتفاق نمی‌افتاد و شک نکنید اصلا تورم 40 درصدی را تجربه نمی‌کردیم.

اقتصاد دستور نمی‌گیرد

وی تاکید کرد: اقتصاد فرمان نمی‌پذیرد، اقتصاد عقل و سازش می‌پذیرد بنابراین باید با برخوردهای علمی و کارشناسی کشور را اداره کنیم.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: دولت سیزدهم به شدت از نبود افراد متخصص و تحصیلکرده در بدنه دولت رنج می‌برد و متاسفانه از وجود، تجربه و تخصص چنین افرادی در این دولت استفاده نشده و این مساله موجب شده تا سطح مدیریت در این دولت پایین بیاید به طوری‌که برای نمونه استانداران دولت فعلی از نظر اجرایی و تجربه به شده ضعیف بوده و فاقد استراتژی و برنامه مناسب برای توسعه منطقه‌ای هستند که این مورد باید توسط رییس دولت سیزدهم رفع شود.

پیش‌بینی یک کارشناس از وضعیت اقتصاد پس از احیای برجام اقتصاد دستوربردار نیست

دولت سیزدهم فاقد برنامه است

پازوکی عنوان کرد:‌ سیستم اداری کشور بیمار است و باید درمان شود؛ باید توجه داشت که در 6 ماه گذشته بررسی عملکردها نشان می‌دهد این دولت فاقد برنامه است و آقای رئیسی هنوز نتوانسته برنامه هفتم را ارائه دهد در حالی که برای سال 1401 برنامه ششم دولت آقای روحانی را برای یک‌سال دیگر تمدید کرده اند که نشان‌دهنده نبود برنامه در این دولت است. سوال مهم این است اگر دولت روحانی و سیاست‌های آن بد بوده چرا برنامه‌های آن خوب است و اجرای آن یک سال دیگر تمدید شده است؟
وی ادامه داد: یکی از تبصره‌های لایحه بودجه 1401 این است که برنامه ششم برای یک‌سال دیگر تمدید شود در حالی که سال آخر این برنامه 1400 بوده است؛ دولت اگر برنامه داشت، بودجه 1401 باید بر اساس برنامه هفتم تدوین و برنامه‌ریزی می‌شد.

مدیران احمدی‌نژاد بازگشتند

وی در پاسخ به این سوال که عده زیادی از کارشناسان و حتی مردم عادی نسبت به ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت سیزدهم گلایه داشته و بر این باورند کسانی که منتقد سیاست‌های دولت قبلی بوده و اکنون در این دولت دارای پست و مقام هستند دارای عملکرد ملموس و محسوس نیستند، آیا چنین ادعایی صحیح است یا خیر، گفت: تیمی که آقای رئیسی انتخاب کرده البته به جز آقایان رحیم مشایی، بقایی و رحیمی تقریبا همه مدیران دولت آقای احمدی‌نژاد بازگشته‌اند و تمام ستادهای انتخابات، پست و مقام گرفته‌اند باید توجه داشت کسی که در دولت احمدی‌نژاد نتوانسته یک فرمانداری را خود اداره کند اکنون به عنوان استاندارد مشغول به کار شده است، این موارد جزو ایرادات است.
پازوکی تصریح کرد: دولت آقای رئیسی از این شانس باید استفاده کرده و از افراد متخصص استفاده کند اما متاسفانه شاهد هستیم که برای نمونه رئیس هلدینگ خلیج فارس به عنوان یکی از بهترین، سالم‌ترین و باسوادترین، متدین‌ترین مدیران کشور را برکنار کرده و شخصی را جایگزین وی کرده‌اند اصلا قابل مقایسه نیست و این مورد را باید جزو ایرادات مهم دولت سیزدهم دانست. در همه کشورهای دنیا، نیروی کاری ضعیف برکنار شده و نیروی قوی‌تر جایگزین وی می‌شود اما در ایران برعکس است.
وی گفت: حتی مشاوران رئییس جمهور نیز اظهارات متناقض مطرح می‌کنند برای نمونه آقای رضایی اعلام کرد که قرار است یارانه دوبرابر پرداخت شود و … در حالی که این اتفاق نیافتاد و باید گفت طرح چنین مواردی، سیگنال منفی محسوب می‌شود. دولت و مشاوران، مدیران ابتدا باید با یکدیگر جلسه برگزار شده و فکر کرده و بعد تصمیم بگیرند. ضعف مدیریت حتی در انتخاب معاون اول رئیس جمهور هم مشاهده می‌شود در حالی که در دولت قبل، آقای جهانگیری به عنوان یکی از قوی‌ترین مدیران و افراد، سمت معاون اول رئیس جمهور را برعهده داشته و یک شبه به این سمت نرسیده است.
پازوکی اظهار کرد: اکنون بسیار زود است تا راجع به عملکرد دولت سیزدهم به طور کامل قضاوت کرد حداقل سپری شده یک سال نیاز است اما باید توجه داشت روند و افق پیش‌رو اکنون نشان دهنده این است که استانداران، فرمانداران و … اکثرا افراد سیاسی هستند و به مراتب از قبلی‌ها ضعیف‌تر هستند و تنها شانسی که این دولت آورده این است که درآمدهای نفتی اکنون نسبت به قبل افزایش یافته اما با توجه به این شرایط دستیابی به گشایش‌های اقتصادی در بلند مدت می‌تواند مشکل باشد

223227

پست بعدی

نام مبارکی که موجب قیام می‌شود

پ مارس 17 , 2022
شیعیان به هنگام شنیدن نام حضرت ولی عصر(عج) دست ها را بر روی سر گذارده یا قیام می نمایند. به هنگام یادآوری وجود مبارک حضرت مهدی(عج) و ذکر و یاد او و دعا برای آن حضرت، این عمل به تأسی از عمل معصومین(ع) و برای ابراز احترام و بزرگداشت آن […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000