جای خالی عالمی باتقوا و به‌روز

جای خالی عالمی باتقوا و به‌روز

حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی، رییس دفتر رهبری، در مراسم بزرگداشت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی، اولین ویژگی این عالم ربانی را، تقوا، خداباوری و به‌روز بودن ایشان دانست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم تجلیل از مقام علمی مرحوم آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی و نکوداشت هفتادمین سال تالیف کتاب «منتخب الاثر»، عصر امروز (چهارشنبه ۱۸ اسفند) در کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

در این مراسم که به همت اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، برگزار شد، حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی، با ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب به همه حضار و دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم گفت: «پیام رهبر انقلاب در مورد این عالم ربانی و آن‌چه در مورد شخصیت وی بیان کردند، بیان‌گر بزرگی آیت‌الله صافی است.»

رییس دفتر رهبری ادامه داد: « یکی از بلاهایی که همیشه در جوامع ما وجود دارد حجاب به معاصرت است. به این معنا که، زمانی عالم بزرگوار مثل کوهی در گوشه‌ای نشسته است و اهمیتی به او داده نمی‌شود و زمانی که به عالم دیگری سفر کردند، تازه جای خالی‌شان حس می‌شود. در این چهل روزی که از درگذشت ایشان می‌گذرد، مراسم‌های متعددی در تهران، قم و مشهد و شهرهای دیگری برگزار شد و در وصف ایشان بسیار گفتند و حال از پسر ایشان می‌خواهم صحبت‌هایی که در مراسم‌ها گفته شد را به صورت مجموعه‌ای جمع آوری شود که بسیار ارزشمند است.»

او افزود: «اولین ویژگی ایشان؛ تقوا و خداباوری ایشان است. خدا را احساس و خود را در محضر خدا همیشه می‌دید. مرحوم آیت‌الله صافی در گفتار و کردار و حتی در سکوت و حرفش، همه حساب شده بود. آن‌چه شرع مقدس اسلام حرام یا واجب کرد، مثل امر به معروف اگر خلافی، خطا و انحرافی می‌دید ملاحظه نمی‌کرد. یکی از ویژگی‌های دیگر ایشان به روز بودن است با این‌که در حاشیه بود اما در متن حضور داشت یک جمله‌ای در گوشه یا روزنامه‌ای می‌دید که خلاف بود، بلافاصله تذکر می‌داد.»

جای خالی عالمی باتقوا و به‌روز

به گزارش جماران، محمدی گلپایگانی گفت: «دیگر ویژگی ایشان، در عین حال که مرجع و دانشمند بودند، در فقه و اصول زحمت بسیاری کشیدند گرچه یک فقیه بود اما قلمش از کار نیفتاد.»

رییس دفتر رهبری تاکید کرد: «در رابطه با اهل بیت علیه‌السلام، شما همیشه در مراسم‌ها چه در دفتر و چه خانه ایشان مشاهده می‌کردید، نام مبارک فاطمه الزهرا و امام حسین نام برده می‌شد، خوددار نبود و تمام صورت گریه می‌کرد. نام اهل‌بیت که می‌آمد از خود بی‌خود بودند و به همین دلیل هم خدا به آرزویش رساند و به کنار مرقد اباعبدالله الحسین رفت.»

به گزارش ایسنا، در بخشی دیگر از این مراسم، پیام آیت‌الله استادی و پیام آیت‌الله امامی کاشانی نیز به صورت تصویری پخش شد.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام رضا مختاری، رییس موسسه کتاب‌شناسی شیعه گفت: «یک شاعر سوری، ۶۴سال گذشته کتاب منتخب الاثر را مطالعه و در ستایش آیت‌الله صافی گلپایگانی شعری سروده است.»

او با ذکر خاطره‌ای از آیت‌الله صافی گلپایگانی گفت: «در حدود ده سال پیش تعدادی کتاب‌های نسخ خطی در مورد شیعه بود که در حال انتقال به خارج از کشور بود و ایشان هزینه زیادی را در آن زمان پرداخت کردند تا این کتاب‌ها در کشور بماند.»

مختاری همچنین از تلاش‌های این عالم ربانی برای تصویرسازی از کتاب‌های مربوط به شیعه که در یکی از کتابخانه‌های هند قرار داشت، تشکر و قدردانی کرد.

حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد، کارشناس علوم قرآن و حدیث نیز در بخشی از این مراسم از ویژگی‌های اخلاقی این عالم ربانی نکاتی را بیان کرد و گفت: «این عالم بزرگ در زمان حضور خود راهنمای همگان بود و همچنان نیز آثار ایشان چراغ راه ما است.»

سپس، حسن طارمی معاون علمی بنیاد دایرالمعارف اسلامی از تجربه آشنایی خود با کتاب «منتخب الاثر» گفت و افزود: «ایشان برای نگاشت این کتاب با وجود محدودیت منابع غنی، از کتاب‌های خوبی بهره بردند. آیت‌الله صافی گلپایگانی در این کتاب به موضوع امام زمان(عج) به خوبی می‌پردازند و این اثر جزو یکی از بهترین متون تاریخی در مورد امام عصر(عج) محسوب می‌شود. این عالم ربانی در این کتاب در مورد هر موضوع آدرس‌های دقیق منابع را ارائه می‌کند و اینکه مساله مهدویت یک مساله اسلامی است یک موضوع ایجابی از منظر آیت‌الله صافی است.»

جای خالی عالمی باتقوا و به‌روز

۵۷۵۷

پست بعدی

سقف پردیس تئاتر شهرزاد سوراخ شد/ ریزش باران روی صحنه نمایشی با بازی جواد خواجوی

چ مارس 9 , 2022
هادی عامل هاشمی از نفوذ باران به صحنه نمایش «آدیداس» در سالن شماره ۳ پردیس تئاتر شهرزاد و ایجاد وقفه در اجرای این نمایش خبر داد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هادی عامل هاشمی، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و برادر هدایت هاشمی و علی عامل هاشمی از سوراخ شدن سقف […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000