یک بام و دو هوای جناحی نمایندگان/ از الزام روحانی به تصویب توافق احتمالی در مجلس تا بی نیازی رئیسی از تصویب توافق در بهارستان

یک بام و دو هوای جناحی نمایندگان/ از الزام روحانی به تصویب توافق احتمالی در مجلس تا بی نیازی رئیسی از تصویب توافق در بهارستان

امتداد نو نوشت: امروز مذاکره کنندگان قرار است توافق کنند و همه کارهایی که مجلس، دولت را مکلف به اجرای آن کرده بود، را در توافق لغو کرده و به عقب برگردند. اما مجلس می گوید: لازم نیست ما توافق را اصلا ببینیم. دلیل این تغییر نگرش در کجاست؟

امروز مذاکره کنندگان قرار است توافق کنند و همه کارهایی که مجلس، دولت را مکلف به اجرای آن کرده بود، را در توافق لغو کرده و به عقب برگردند. اما مجلس می گوید: لازم نیست ما توافق را اصلا ببینیم. دلیل این تغییر نگرش در کجاست؟ در آنجا که مشاور راهبردی رئیس مجلس که در تیم سعید جلیلی بود امروز در تیم مذاکره کننده است. اما امروز خودش فراموش کرده که ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ گفته بود: «راستی‌آزماییِ انتفاع اقتصادی از لغو تحریم‌ها، ۳ تا ۶ ماه زمان می‌برد» و تازه بعد از آن «ایران به تعهداتش باز می گردد».

زمانی که اصولگرایان مطمئن شدند ترامپ دیگر شانسی برای راه یابی به کاخ سفید ندارد، طرح قبلی خود با عنوان «اقدام متقابل در برابر آمریکا» را با طرح جدید تعویض کردند و با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» از تصویب مجلس گذراندند تا مانع از توافق احتمالی دولت روحانی با آمریکا شوند. آن روز فریاد می زدند مجلس باید در راس امور باشد، اما همین امروز سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفته است: «از نظر حقوقی الزامی برای تصویب پیش نویس توافق ایران و ۴+۱ در مجلس نیست.»

این درحالی است که اول اسفند ماه همین مجلس با ۲۲۰ امضا بیانیه ای صادر کرد و در آن بند ۷ از قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم ها را به دولت یادآوری کرد. ماده ای که دولت را موظف می کند گزارش مربوط به اقدامات لغو تحریم ها را به مجلس گزارش کند. اما امروز حرفهایشان را فراموش کردند. آن روز و در دولت روحانی حرف از حیثیت و آبروی مجلس میزدند امروز می گویند «پیش نویس توافق را ندیدیم هم مهم نیست»

برای یادآوری نمایندگان مجلس به یادشان می آوریم چه گفته بودند. روز رای گیری برای قانون اقدام راهبردی لغو تحریم ها (که ظاهرا آن هم قانون صیانت از برجام بود) علیرضا سلیمی در اخطاری با تاکید بر این که مجلس نمی‌خواهد در حاشیه باشد، گفت: مجلس شورای اسلامی می‌خواهد به هویت خود برگردد و اجازه ندهد دیگران در بیرون و در پشت اتاق‌های دربسته برای مجلس تصمیم‌گیری کنند.
قالیباف با اشاره به اینکه «ما در مجلس شورای اسلامی اختیار داریم و حق و وظیفه مجلس است که در هر موضوعی در کشور دخالت کرده و تصمیم‌گیری کند» گفت: «این ذات مجلسِ است در راس امور می‌باشد»

یک بام و دو هوای جناحی نمایندگان/ از الزام روحانی به تصویب توافق احتمالی در مجلس تا بی نیازی رئیسی از تصویب توافق در بهارستان

بیشتر بخوانید:

علی بابایی نماینده ساری گفت: «لازم است هیات رییسه از اقتدار و جایگاه مجلس دفاع کند تا دولت به خود اجازه نداده شأن مجلس شورای اسلامی را زیر سوال ببرد.»

محمد سبزی نماینده ساوه گفت: «باید نشان دهیم که مجلس شورای اسلامی در راس امور است و ما نمایندگان، انقلابی عمل می‌کنیم.»

اما ماده ماده۷ قانون خود مجلس چه بود که ۲۲۰ نماینده هم اخیرا به آن اشاره کرده بودند؟

مطابق با این ماده «چنانچه کشورهای متعهد از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) نسبت به اجرای تعهدات خود و رفع کامل تحریمها از جمله هسته ای، نظامی، حقوق بشری و امثال آن علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند، دولت موظف است گزارش دقیق اقدامات انجام شده را به مجلس ارائه کند. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نیز کمیسیون انرژی مجلس ارزیابی خود را نسبت به این گزارش به منظور تعیین تکلیف در مجلس، به مجلس شورای اسلامی به استناد بند (۷) ماده (۴۵) قانون آیین نامه داخلی مجلس ارائه می کنند.»

مجلس آن روز بر دولت تکلیف کرد که غنی سازی را در سطح ۱۹۰ هزار سو اجرایی کند، غنی سازی را ماهانه تا ۵۰۰ کیلوگرم افزایش دهد، راکتور آب سنگین ۴۰ مگاواتی اراک را راه اندازی کند، و بعد از اینکه دو ماه از این قانون گذشت اما طرف های غربی کاری برای رفع تحریمها نکردند، اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند.

حالا نزدیک به یک سال از آن قانون گذشته و ۸ ماه است دولت محبوب آقایان بر سر کار است. اما انگار نه انگار. اصلا هم به روی مبارک خودشان نمی آورند که قبلا یک ماه به یک ماه به غرب فرصت می دادند. اما حالا که دولت در اختیارشان قرار گرفته فراموش کردند قرار بود اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کنند و تمام دوربین ها را جمع و فیلم های آنها را امحاء کنند.

مهمتر از همه اینکه امروز مذاکره کنندگان قرار است توافق کنند و همه کارهایی که مجلس، دولت را مکلف به اجرای آن کرده بود، را در توافق لغو کرده و به عقب برگردند. اما مجلس می گوید: لازم نیست ما توافق را اصلا ببینیم. دلیل این تغییر نگرش در کجاست؟ در آنجا که مشاور راهبردی رئیس مجلس که در تیم سعید جلیلی بود امروز در تیم مذاکره کننده است. اما امروز خودش فراموش کرده که ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ گفته بود: «راستی‌آزماییِ انتفاع اقتصادی از لغو تحریم‌ها، ۳ تا ۶ ماه زمان می‌برد» و تازه بعد از آن «ایران به تعهداتش باز می گردد».

۲۱۲۱۹

پست بعدی

به روزرسانی طرح صیانت با الحاق یک ماده / احتمال جرم انگاری تولید محتوا در توییتر و یوتیوب

س مارس 1 , 2022
انتخاب نوشت: طرحی با عنوان الحاق یک ماده به قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره در دستور کار مجلس است که در صورت تصویب، تولید محتوا در پلتفرم هایی مانند یوتیوب و توییتر هم می‌تواند جرم تلقی شود. براساس این طرح، هرگونه همکاری و تهیه محتوا برای پلتفرم های […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000