تهیه‌کننده «آدیداس»: تئاتر شهر مشهد را از ما گرفته‌اند

تهیه‌کننده «آدیداس»: تئاتر شهر مشهد را از ما گرفته‌اند

مسعود حکم‌آبادی، تهیه‌کننده نمایش «آدیداس» می‌گوید تئاتر شهر مشهد تا پیش از شیوع کرونا در اختیار اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بود و پس از آن با بروز اختلافی مالکیتی میان این اداره‌کل و شهرداری، قرار بر این شد که طی مزایده‌ای واگذار شود اما هنوز که هنوز است به نتیجه‌ای نرسیده‌اند و گروه‌های تئاتری تنها شاهد برگزاری همایش در این سالن هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایش «آدیداس» به نویسندگی مهدی ضیاء‌چمنی و کارگردانی پویا غازی پس از سه دوره اجرا در شهر مشهد در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰، این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد در تهران روی صحنه است.

طبق گفته مسعود حکم‌آبادی، تهیه‌کننده «آدیداس»، این نمایش طی دو دوره اجرا در پردیس تئاتر مستقل مشهد و یک دوره اجرا در تماشاخانه خورشید این شهر، در مجموع با ۱۲۰ اجرا، میزبان یازده هزار تماشاگر بود و حکم‌آبادی تاکید می‌کند این آمار از این نظر که کارشان بلک‌باکسی است و ظرفیت بلک‌باکس‌های مشهد نهایتا ۸۰ نفر است، قابل توجه است.

بیشتر بخوانید:

اینفلوئنسر مشهور روی صحنه تئاتر/ عکس

از خوانندگی حجت اشرف‌زاده تا بازی شبنم قلی‌خانی و جواد خواجوی در پردیس شهرزاد

تهیه‌کننده «آدیداس»: تئاتر شهر مشهد را از ما گرفته‌اند
عکس از اجراهای پیشین نمایش «آدیداس»

میزبانی از ۱۱ هزار تماشاگر در ۱۲۰ اجرا

حکم‌آبادی با بیان این که «آدیداس» درباره پسری است که پدر و مادرش به سفر رفته‌اند و دایی‌اش پیش او آمده است، به خبرآنلاین می‌گوید: «پسر می‌خواهد برای شام همراه با دوستانش بیرون برود و پیتزا بخورد، اما دایی نمی‌گذارد و می‌گوید چون دیر وقت است پیتزا را در خانه بخور و بیرون نرو. در این بین اتفاقاتی میان این دو می‌افتد و مخاطب شاهد شکاف عمیقی می‌شود که میان آن‌ها وجود دارد.»

او با اشاره به این که نمایش «آدیداس» نخستین بار در تابستان سال ۱۳۹۷ با نویسندگی مهدی ضیاء‌چمنی، کارگردانی پویا غازی و تهیه‌کنندگی او تولید و در پردیس تئاتر مستقل مشهد اجرا شد، ادامه می‌دهد: «اجرای این نمایش در سال ۱۳۹۷ با استقبال بسیار خوب تماشاگران مواجه شد و بر این اساس در سال ۱۳۹۸ بار دیگر نمایش را در همان سالن اجرا کردیم. در آن سال با شرکت در جشنواره تئاتر خراسان رضوی جایزه نخست کارگردانی، جایزه بخش نمایشنامه‌نویسی، جایزه نخست بازیگری مرد و تقدیر طراحی لباس را دریافت کردیم.»

حکم‌آبادی با بیان این‌که در پی شیوع بیماری کرونا و پس از بازگشایی سالن‌های تئاتر تصمیم گرفته‌اند نمایش را برای سومین دوره اجرا کنند، می‌افزاید: «در این دوره با سه تغییر در بازیگران و همچنین تغییرات کوچکی در اجرا، نمایش را در تماشاخانه خورشید مشهد روی صحنه بردیم و باز هم با استقبال تماشاگران روبه‌رو شدیم.»

او در مورد آمار تماشاگرانی که به تماشای «آدیداس» نشستند می‌گوید: «ما دو دوره در پردیس تئاتر مستقل مشهد و یک دوره در تماشاخانه خورشید این شهر روی صحنه رفتیم و حین اجرا در تماشاخانه خورشید، روزهایی بود که به واسطه استقبال مخاطبان طی چهار نوبت روی صحنه می‌رفتیم. در مجموعِ سه دوره، ۱۲۰ اجرا رفتیم و در این ۱۲۰ اجرا، میزبان یازده هزار تماشاگر بودیم. این آمار از این نظر که کارمان بلک‌باکسی است و ظرفیت بلک‌باکس‌های مشهد نهایتا ۸۰ نفر است، قابل توجه است.»

حکم‌آبادی می‌افزاید: «گروه ما، گروه جوان و تیمی سرحال و آماده بود و هر بار که اراده می‌کردیم این کار را اجرا کنیم با مشکلی مواجه نمی‌شدیم. اجرای دوره سوم‌مان نیز به دلیل سفر چند نفر از بازیگران‌مان به خارج از کشور، متوقف شد وگرنه می‌توانست ادامه پیدا کند.»

او با اشاره به این که جواد خواجوی در دوره چهارم اجراها در پردیس تئاتر شهرزادِ تهران به آن‌ها پیوسته است، می‌گوید: «این نقش در دو دوره اول اجرا توسط بازیگری ایفا می‌شد که از جمع ما جدا شد و در دوره سوم هم نویسنده کار، مهدی ضیاء‌چمنی این نقش را بازی می‌کرد.»

چرا تئاتر مشهد در جشنواره چهلم کم‌فروغ بود؟

حکم‌آبادی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا گروه‌های مشهدی در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برخلاف دوره‌های قبل کم‌فروغ ظاهر شدند، می‌گوید: «ما در سال ۹۵، هفت کاندیداتوری و پنج جایزه، در سال ۹۶ پنج کاندیداتوری و پنج جایزه و در سال ۹۷، ۱۰ کاندیداتوری و هشت جایزه داشتیم. این حاصل کار گروه‌هایی بود که من در این سه سال به عنوان تهیه‌کننده همراهی‌شان کردم و از مشهد به تهران آمدیم اما شیوع کرونا، بر وضعیت کلی تئاتر و اجراهای عمومی آن تاثیر منفی عمیقی گذاشت. گروه‌هایی که از مشهد در چهلمین جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده بودند نتوانسته بودند اجرای عمومی درستی را پشت سر بگذارند و از آن مهم‌تر این که ما تئاتر شهر مشهد را هم از دست داده‌ایم و آن را از ما گرفته‌اند.»

او در جواب این که تئاتر شهر مشهد اکنون به کجا واگذار شده است، می‌گوید: «مشکل همین است که هنوز به جایی واگذار نشده است. این سالن تا پیش از شیوع کرونا در اختیار اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بود و پس از آن با بروز اختلافی مالکیتی میان این اداره‌کل و شهرداری قرار بر این شد که طی مزایده‌ای واگذار شود که این مزایده هنوز که هنوز است به نتیجه نرسیده است و در این سالن تنها شاهد برگزاری همایش‌ها هستیم. نمایش‌هایی که از مشهد به جشنواره تئاتر فجر می‌آمدند و افتخارآفرینی می‌کردند، نمایش‌هایی بودند که یک ماه، دو ماه در آن سالن اجرای عمومی می‌رفتند و در مقابل مخاطب جواب پس می‌دادند و نقاط ضعف و قوت‌شان آشکار می‌شد اما امسال چون آن سالن را در اختیار نداشتیم، از کیفیت اجراهای‌مان نیز کاسته شده بود و آن اتفاقی که باید، رخ نداد و دود اختلاف بر سر مالکیت تئاتر شهر مشهد به چشم خانواده تئاتر رفت چون این سالن، مهم‌ترین سالن تئاتر این شهر است.»

او در پایان تصریح می‌کند: «گروه‌هایی که امسال در جشنواره تئاتر فجر بودند، گروه‌هایی بودند که در دوره‌های قبل جوایز متعددی به دست آورده بودند و طبیعتا اتفاقی که در سال‌های پیش رخ داده بود باید امسال هم رخ می‌داد اما شیوه مدیریت و عدم در اختیار داشتن تئاتر شهر مشهد، به کیفیت کارشان آسیب زده بود.»

۵۷۲۵۹

پست بعدی

صبر امیر عظیمی جواب داد؛ برگزاری نخستین کنسرت رسمی

د فوریه 28 , 2022
امیر عظیمی، خواننده موسیقی پاپ که پس از ۱۳ سال کار، تابستان امسال توانست مجوز فعالیت رسمی بگیرد، نخستین کنسرت خود را در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی، تهران پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امیر عظیمی، در کنسرت روز سه‌شنبه دهم اسفند، آثار منتخب به انضمام […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000