درویشیان: همه نهادها باید اطلاعات مرتبط به حقوق و مزایا را در سامانه ثبت کنند/ از انتصاب ۲ نفر در وزارت راه جلوگیری کردیم

درویشیان: همه نهادها باید اطلاعات مرتبط به حقوق و مزایا را در سامانه ثبت کنند/ از انتصاب ۲ نفر در وزارت راه جلوگیری کردیم

تسنیم نوشت: رئیس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امر مبارزه با فساد گفت: دو مورد در وزارت راه و سازمان هواپیمایی بوده که صلاحیت‌های لازم را نداشتند با مکاتبات ما این انتصاب‌ها متوقف شده است، در بانک‌ها هم در چندین مورد ورود کردیم و خواستار بازنگری شدیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسن درویشیان رئیس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رئیس جمهور در نشست خبری با خبرنگاران در امر مبارزه با فساد، با اشاره به رهنمودهای رهبری انقلاب در موضوع مبارزه با فساد گفت: فساد زمینه بسیاری از نابسامانی‌ها و عامل بسیاری از مشکلات امروز است و اگر جدی گرفته نشود به نظام آسیب وارد می‌کند.

وی‌ افزود: فساد در همه ابعادش، چه اقتصادی، چه سیاسی و ‌یا موارد دیگر آسیب می‌زند از دل همین فساد ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی نیز به‌وجود می‌آورد و عامل بسیاری از معضلات است و بر همین اساس ریاست‌جمهوری از زمانی که در قوه قضاییه بودند عزم جدی در مبارزه با فساد داشتند و آمار آن قابل مشاهده است.

رئیس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد با اشاره به اصول دوازده‌گانه ابلاغی از سوی رئیس جمهور برای پیشگیری از فساد تصریح کرد: این اصول ملاک ارزیابی مسئولان به‌ویژه وزراست و دولت رویکردهای خود را بر اساس شعارها و ‌اصول اعلامی قرار داده است.

حجت الاسلام درویشیان ادامه داد: بر اساس اختیاراتی که ریاست محترم جمهور به دفتر بازرسی داده‌اند تصمیمات این دفتر مانند مصوبات دولت است و کلیه بازرسی‌ها و حراست دستگاه‌های اجرایی بر اساس دستور رئیس‌جمهور موظف به همکاری با دفتر بازرسی هستند.

وی‌ با اشاره به الزام دستگاه‌ها برای انتشار وضعیت مالی و سرمایه شرکت‌ها تصریح کرد: در دولت سیزدهم وزیر اقتصاد اقدام به انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های زیرمجموعه کرده است که کار مثبتی بود اما همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در قانون انتشار آزاد اطلاعات که مسئولیت آن به‌عهده وزیر ارشاد است تکلیف قانونی خود را اجرا نکردند.

وی اضافه کرد: اگر اعلام کردند که هیچ، اگر نکردند وزارت اقتصاد باید از طریق سامانه کدال اطلاعات لازم دستگاه‌ها را منتشر کنند، هیچ چیزی نباید پنهان‌ بماند و در پنهان‌کاری فساد صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

مبارزه خیالی با مافیا / عبدالملکی چگونه هزینه برکناری‌اش از دولت را افزایش می‌دهد؟
زیر پوست انتصابات و تحولات وزارت کار : نسل‌کشی مدیریتی

کنایه سنگین به وزیر کار : فیلمت رو منتشر کن

وی با اشاره به نحوه انتصاب مدیران و اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها گفت: دو مورد در وزارت راه و سازمان هواپیمایی بوده‌اند که صلاحیت‌های لازم را نداشتند، با مکاتبات ما این انتصاب‌ها متوقف شده است، در بانک‌ها هم در چندین مورد ورود کردیم و خواستار بازنگری در انتصاب‌ها شدیم، برخی انتصاب‌ها از قبل بوده‌اند که پرونده قضایی داشتند و جابه‌جایی صورت گرفت، یک مورد واگذاری سهام دولت در پتروشیمی خلیج فارس در بورس را داشتیم که ابهاماتی در زمینه تجدید دارایی‌ها صورت نگرفته بود یعنی مربوط به سال 92 بود و با مکاتبات صورت‌گرفته خواستار ارزیابی‌های به‌روز صورت‌های مالی شدیم و این واگذاری فعلاً متوقف شده است.

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد گفت: با ابلاغی که به دستگاه شد و بر اساس قانون مبارزه با فساد خواستیم که صورت‌های مالی، پاداش، سود، حقوق و… شرکت‌های مالی را در پایگاه و سامانه کدال قرار بدهند و اگر در اختیار قرار ندهند این موضوع قابل تعقیب است.

حجت الاسلام درویشیان گفت: همه نهادها باید اطلاعات مرتبط به حقوق و مزایا را در سامانه ثبت کنند تا قابل دید برای دستگاه‌های نظارتی و عموم مردم باشد و هیچ کس یا نهادی از این موضوع استثنا نشده است.

وی اجرایی شدن اصل تعارض منافع را یکی دیگر از اولویت‌های در مبارزه با فساد دانست و گفت: تعارض منافع می‌تواند خود باعث فساد شود بر همین اساس با همکاری مراکز علمی به‌دنبال تعیین موارد تعارض منافع هستیم.

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد گفت: خلأ قانونی درباره تعارض منافع در کشور ما وجود دارد این در حالی است که در بسیاری از کشورها این موضوع به‌جد دنبال می‌شود، بر همین اساس با همکاری معاونت حقوقی و مرکز پژوهشهای مجلس به‌دنبال این هستیم که طرح دولت در این خصوص تبدیل به قانون شود.

وی تکمیل فرآیند دولت الکترونیک را یکی دیگر از اولویت‌ها برای مبارزه با فساد دانست و گفت: ما بارگذاری داده‌های سازمان مالیاتی را به‌شدت دنبال می‌کنیم و معتقدیم اگر این فرایند تکمیل شود شاهد فرار مالیاتی نخواهیم بود.

23215

پست بعدی

نظر دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها درباره آینده فعالیت سیاسی خاتمی/ تغییرات محسوسی در دوره محسنی اژه‌ای دیده می‌شود

چ فوریه 23 , 2022
سایت منیبان نوشت:دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها می‌گوید: شخصیت‌های اصولگراهای معتدل مثل لاریجانی، ناطق نوری، باهنر و حتی کسانی مثل ابوترابی فرد که امام جمعه موقت تهران هم هستند، بخش قابل توجهی از جامعه روحانیت مبارز، عملاً به حاشیه رانده شده‌اند. محمود صادقی، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها، در پاسخ […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000