کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه متاثر از بحران آب دریاچه است

کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه متاثر از بحران آب دریاچه است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: بحران آب دریاچه ارومیه، کشاورزی در آن مطقه را تحت تاثیر قرار داده و سازمان با تجهیز اراضی به آبیاری تحت فشار، سعی در رفع این مشکل دارد.

به گزارش ترجمان صبح، اکبر فتحی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان ظرفیت مناسبی برای کشاورزی فراسرزمینی دارند، گفت: درصدد استفاده از ظرفیت این کشورها برای کشت محصولات مورد نیاز خود هستیم.

وی ادامه داد: محصولاتی مانند ذرت، جو و دانه های روغنی به عنوان کشت فراسرزمینی مد نظر می باشند و کشورهای هدف نیز در این خصوص مشخص شده است.

وی گفت: بحران کم آبی دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی در حال تاثیرگذاری است.

وی در خصوص حق آبه استان از حوضه دریاچه ارومیه نیز اظهار کرد: طی پنج سال اخیر با کاهش ۳۶ درصدی مقدار حقـ‌آبه تخصیص یافته به بخش کشاورزی استان از این حوضه هستیم. اما تجهیز ۴۰۰۰ هکتار اراضی منطقه به آبیاری تحت فشار (در حالی که میزان مصوب ۲۸۰۰ هکتار بود) نگذاشتیم که در حوضه دریاچه ارومیه با کمبود تولید مواجه شود وگرنه الان باید هیچ کشتی در این منطقه انجام نمی‌گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره افزایش مقطعی برخی محصولات گفت:حداقل در آذربایجان شرقی ۴۰ هزار تن سیب زمینی در انبارها نگهداری می شود که بر این اساس مازاد بر نیازهای استان می باشد ولی چون عرضه آن در مقطع کوتاهی کم شده بود روی قیمت های این محصول اثر گذاشت و با نوسان همراه شد اما اکنون سیب زمینی از طریق سامانه بازرگام به قیمت ۹۸هزار ریال عرضه می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این‌که شرایط خشکسالی سال گذشته باعث کاهش ۳۰ درصدی تولید برنج ایرانی شده است، اظهار کرد: قیمت برنج‌های وارداتی به صورت مصوب تعیین می‌شوند اما قیمت گذاری محصولاتی چون برنج ایرانی به صورت مصوب نبوده و بحث تعادل عرضه و تقاضا در بازار تعیین کننده آن است که در شرایط کنونی با افزایش عرضه می‌توان قیمت آن را در بازار کاهش داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص محصولات صادراتی به روسیه که برگشت خورده بودند نیز تشریح کرد: از استان ما هیچ محصول سیب برگشت خورده‌ای به روسیه نداریم و محصول برگشتی از این کشور نیز مربوط به فلفل است. روسیه در حوزه واردات محصولات کشاورزی بسیار دقیق عمل می‌کند و به جز هشت قلم سم در این کشور، استفاده از سایر سموم برای تولید محصولات کشاورزی و هم‌چنین واردات محصولاتی که در تولید آن‌ها از این سموم استفاده شده نیز ممنوع است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: کشور روسیه موضوع سموم استفاده شده را چند ماه پیش اعلام کرده بود اما بر اساس ناهماهنگی‌های به وجود آمده، دیرتر متوجه آن شدیم، در نتیجه محصول فلفل ما برگشت خورد اما با این حال، محصولات برگشت خورده به کشورهای دیگر از جمله اروپا صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: سمومی که برای کشور روسیه ممنوع است را به کشاورزان و تولیدکنندگان ابلاغ و تاکید کردیم که قطعا از آن سموم استفاده نشود. کارشناسان فنی جهادکشاورزی نیز دائم در حال کنترل هستند تا مبادا مشکلی از این بابت به وجود آید.

48

پست بعدی

کرونا، اجرای یک نمایش دیگر را در جشنواره تئاتر فجر لغو کرد

پ فوریه 10 , 2022
ایسنا نوشت: در پی لغو اجرای نمایش «بی‌زمان» که قرار بود امشب، پنجشنبه ۲۱ بهمن‌ماه آخرین اجرای خود را در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه ببرد، قائم مقام دبیر جشنواره گفت ممکن است باز هم اجراهای دیگری را لغو کنیم. نمایش «بی‌زمان» به نویسندگی و کارگردانی پروین هادی‌نیا قرار بود […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000