هشدار پلیس درباره افزایش ارسال پیامک جعلی سامانه ثنا

هشدار پلیس درباره افزایش ارسال پیامک جعلی سامانه ثنا

ایرنا نوشت: رئیس مرکز تشخیص ‌و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با تاکید بر اینکه هیچ گونه لینکی همراه پیامک های قضایی برای شهروندان ارسال نمی شود، هشدار داد: چنانچه پیام‌هایی با عنوان ابلاغیه‌های قضایی دریافت کردند که حاوی لینک پرداخت بود، به‌هیچ‌وجه روی لینک مربوطه کلیک نکنند.

سرهنگ دوم علی‌محمد رجبی در تشریح این خبر، اظهار داشت: در ماه‌های اخیر شاهد دریافت گزارش‌های قابل‌توجهی از هم‌وطنان به خاطر سوءاستفاده افراد سودجو و کلاهبرداری‌های صورت گرفته از طریق پیامک هستیم که عنوان سامانه ثنا به‌ دفعات در آن‌ها دیده می‌شود.

وی درباره شگرد کاری این کلاهبرداران خاطرنشان کرد: در این روش فرد کلاهبردار با جعل آدرس اینترنتی سامانه ثنا (سامانه ثبت‌نام الکترونیک قضایی) پیامکی با محتواهایی نظیر ابلاغیه، ثبت شکایت در سامانه و غیره که در نهایت به یک لینک پرداخت برخط و یا نصب اپلیکیشن جعلی منتهی می‌شود برای شهروندان ارسال می‌کند و از آنجایی‌که برخی از شهروندان از این سامانه‌ها و نحوه فعالیت آن‌ها آگاهی ندارند و مبلغ عنوان‌شده نیز بسیار ناچیز است بر روی لینک کلیک کرده و اقدام به عملیات پرداخت وجه یا نصب اپلیکیشن می‌کنند.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ادامه داد: پس از کلیک بر روی لینک جعلی، کاربر به درگاه پرداخت جعلی یکی از بانک‌های معتبر هدایت می‌شود و فرد کلاهبردار نسبت به برداشت غیرمجاز از حساب وی اقدام می‌کند.

سرهنگ رجبی با بیان اینکه درخواست وجه یکی از ترفندهای مجرمان سایبری برای سرقت اطلاعات بانکی شهروندان است، گفت: شهروندان به‌هیچ‌عنوان جهت مشاهده ابلاغیه قضایی، نیازی به پرداخت وجه ندارند.

وی از دقت به سرشماره ارسال‌کننده پیامک به‌عنوان یکی از روش‌های تشخیص پیامک جعلی با پیامک اصلی اشاره کرد و افزود: پیامک‌های اصلی قضایی فقط با سرشماره ADLIRAN برای شهروندان ارسال می‌شود.

سرهنگ رجبی ادامه داد: هیچ‌گونه لینکی همراه پیامک‌های قضایی برای شهروندان ارسال نمی‌شود و پیامک‌هایی که بدون نام و از سرشماره‌های ناشناس ارسال می‌شود و دارای لینک برای پرداخت پول هستند، جعلی هستند.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا یادآور شد: پیامک‌های ابلاغیه قضایی برای افرادی که در سامانه ثنا ثبت‌نام نکرده‌اند به‌صورت کتبی و برای افرادی که در سامانه ثنا ثبت‌نام کرده‌اند به‌صورت پیامک ارسال می‌شود و شهروندان می‌توانند برای مشاهده ابلاغیه‌های قضایی خود به آدرس https:‌//eblagh.adliran.ir مراجعه کنند.

سرهنگ علی‌محمد رجبی خاطرنشان کرد: وب‌سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir مرجعی کامل از اخبار، اطلاعات و آموزش‌های سایبری بوده و کاربران با مراجعه به آن‌ها می‌توانند راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایند و در صورت نیاز نیز می‌توانند گزارش موارد مشکوک را در سامانه پاسخگویی فوریت‌های سایبری و شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به‌صورت شبانه‌روزی با همکاران ما در میان بگذارند.

۴۷۲۳۳

پست بعدی

مرگ‌ومیر کرونا به ۱۱۴ نفر در روز رسید؛ نزدیک به ۳۹ هزار بیمار جدید شناسایی شدند

س فوریه 8 , 2022
بنابر اعلام وزارت بهداشت، طی شبانه روز گذشته ۳۸۷۵۷ مبتلای جدید کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۱۱۴ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. به گزارش خبرآنلاین، از دیروز تا امروز ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۸ هزار و ۷۵۷ بیمار جدید […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000