از ممنوع‌الخروج شدن بازیکن زن تا آرزوی کشتی‌گیر معروف

از ممنوع‌الخروج شدن بازیکن زن تا آرزوی کشتی‌گیر معروف

روزنامه فرهیختگان نوشت: یکی از ژانرهایی که در سینما و تلویزیون وجود دارد موضوعات ورزشی و زندگی ورزشکاران است. ژانری که با وجود جذابیتش برای مخاطبان چندان مورد توجه فیلمسازان قرار نمی‌گیرد.

به همین بهانه فیلم‌های ایرانی و خارجی را که بر اساس زندگی ورزشکاران تولید شده است، بررسی کردیم.

اولین تجربه بازیگری‌اش، در نقش خودش

«پژمان» یک مجموعه تلویزیونی است که به کارگردانی سروش صحت و تهیه‌کنندگی محسن چگینی در سال ۱۳۹۲ برای شبکه سه سیما تولید شد. بازیگرانی چون پژمان جمشیدی، شقایق دهقان، سام درخشانی، بیژن بنفشه‌خواه، بهنام تشکر و… در این فیلم ایفای نقش کردند. در این سریال به زندگی شخصی پژمان که یکی از بازیکنان قدیمی تیم پرسپولیس بود درقالب طنز پرداخته شده است. در این سریال پژمان که از بازیکنان سابق تیم ملی فوتبال ایران است، نقش خودش را بازی می‌کند. او نقش فوتبالیستی را دارد که برای چهارمین فصل پی ‌در پی با وجود تلاش بسیار، موفق نشده‌ است که تیمی را برای خود پیدا کند. پژمان با این وجود، همچنان در حال و هوای شهرت به سر می‌برد. او به همراه مدیر برنامه‌اش به‌دنبال تیم می‌گردد و در این مسیر اتفاقات جالبی برای خودش و مدیر برنامه‌اش می‌افتد. در این فیلم به جنبه طنز زندگی وی پرداخته شده است. اولین حضور پژمان در عرصه بازیگری در فیلمی با موضوع زندگی خودش بود و بعد از آن فعالیتش در این زمینه پررنگ‌تر شد. بعد از این سریال پژمان و سام درخشانی به‌عنوان زوج‌های هنری یکدیگر شناخته شدند و در فیلم‌های سینمایی مانند «خوب، بد، جلف» و «تگزاس» هم حضور پیدا کردند.

پرفروش‌ترین مستند تاریخ سینمای ایران

قسمت اول مستند «من ناصر حجازی هستم» در سال ۱۳۹۲ به کارگردانی امیر رفیعی و بدون حمایت ارگان‌های دولتی و خصوصی و بر اساس طرحی از داماد حجازی و با سرمایه‌گذاری نیاز افشین‌کیا انجام شد. تولید این مستند تا سال ۱۳۹۴ ادامه داشت و در نهایت نمایش آن در حضور چهره‌های مطرح عرصه‌های سیاسی و هنری و ورزشی از جمله محمد خاتمی، حسین کلانی، منصور رشیدی، مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌پور و… انجام شد. این فیلم پس از اکران خصوصی، در گروه سینماهای هنر و تجربه به نمایش درآمد و به‌رغم توقیف، حواشی، سکانس‌های نمایش محدود و شکایت‌های متعدد از تهیه‌کننده آن توانست رکورد پرفروش‌ترین مستند تاریخ سینمای ایران و همچنین رکورد حضور تماشاگر در جشنواره سینما حقیقت را به خود اختصاص دهد. در این مستند داستان زندگی ناصر حجازی بهترین دروازه‌بان قرن آسیا را در پنج فصل با نام‌های: آخرین مرد مقاوم، من رویایی دارم، سهراب کشی، از استقلال تا استقلال و پرواز عقاب به تصویر درآمده ‌است. قسمت دوم «من ناصر حجازی هستم» هم به مناسبت دهمین سالگرد درگذشت وی برای سال ۱۴۰۰ با نام «افسانه یک عقاب» تولید شد. در قسمت دوم زندگی وی توسط اهالی فوتبال و در ۸۰ دقیقه تعریف می‌شود.

ممنوع‌الخروج شدن بازیکن زن توسط همسرش

فیلم «عرق سرد» در سال ۱۳۹۶ به کارگردانی سهیل بیرقی و تهیه‌کنندگی مهدی داوری تولید شد. در زمان رونمایی از این فیلم ادعا شده بود که موضوع این فیلم شباهت‌هایی با داستان زندگی بازیکن تیم‌ملی فوتسال بانوان ایران، نیلوفر اردلان دارد. فیلم داستان بازیکنی است که در آخرین مسابقات تیم ملی عنوان خانم‌گل رقابت‌ها را نیز از آن خود می‌کند اما چند روز قبل از مسابقات و هنگامی که اعضای تیم ملی مشغول آماده کردن خود بودند، مشخص می‌شود که همسر افروز او را ممنوع‌الخروج کرده است. همسر او یک مجری مشهور تلویزیونی بود و برنامه‌های مذهبی اجرا می‌کرد. ممنوع‌الخروج شدن افروز شروع مشکلاتی است که در طول فیلم به نمایش گذاشته می‌شود. «عرق سرد» نخستین‌بار در سی‌وششمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته شد. بازیگرانی چون باران کوثری، امیر جدیدی، لیلی رشیدی و سحر دولتشاهی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

ریشه‌یابی دلیل مرگ جهان پهلوان تختی

«غلامرضا تختی» در سال ۱۳۹۷ به کارگردانی بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان تولید و در سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی شد. بازیگرانی چون ماهور الوند، فرهاد آئیش، بهنوش طباطبایی، آتیلا پسیانی، ستاره پسیانی، شیرین یزدان‌بخش، محسن تختی و… در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. «غلامرضا تختی» در ۱۰ بخش کاندیدای کسب سیمرغ بلورین شد و درنهایت در دو بخش سیمرغ را دریافت کرد. این فیلم زندگینامه تختی، کشتی‌گیر ایرانی و تلاشی برای یافتن دلایل خودکشی او است. داستان فیلم از جایی شروع می‌شود که تختی با قرائت وصیتنامه‌ای که خودش آن را نوشته دست به خودکشی می‌زند و در ادامه فیلم به بخش‌هایی از کودکی تا جوانی و میانسالی او را نشان می‌دهند و به فقر شدید او در کودکی و زمانی که در حلبی‌آبادهای جنوب تهران زندگی می‌کرده پرداخته می‌شود. در گذشته هم فیلم‌هایی با این موضوعات ساخته شده بود، اما مورد توجه خاصی قرار نگرفت. این فیلم به‌دلیل داشتن موضوعی دلنشین موردتوجه مخاطبان قرار گرفت. در نهایت جدیدی از بازی در این فیلم انصراف داد، اما هیج کجا در این باره صحبتی نشد.

جنجالی‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران

«لاله» فیلمی سینمایی به کارگردانی و نویسندگی اسدالله نیک‌نژاد و تهیه‌کنندگی پروانه پرتو و تورج منصوری، تولید سال ۱۳۹۹ است. این فیلم درباره لاله صدیق، قهرمان اتومبیلرانی ایران است و چالش‌ها و مشکلاتی که وی در این مسیر داشته در طول فیلم به نمایش گذاشته شده است. بازیگرانی چون ایرج نوذری، نیکی کریمی، میترا حجار، آزیتا حاجیان، لیلا اوتادی و… در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. زبان این فیلم فارسی و انگلیسی است. با توجه به حاشیه‌هایی که «لاله» داشت، عنوان یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمایی ایران را به خودش اختصاص داد. انتقادهایی در رابطه با بودجه میلیاردی برای تولید، داشتن فیلمنامه آمریکایی، استعفای گروه تولید اولیه، انصراف اسپانسرهای خارجی و عقب افتادن تولید فیلم به‌دلیل عوض شدن تهیه‌کننده به این فیلم شده بود. این فیلم با سرمایه‌گذاری هنگفتی تولید شد. از طرفی هم عده‌ای می‌گفتند به‌دلیل نوشتن این اثر توسط نویسنده آمریکایی با ارزش‌های اسلامی و ایرانی مغایرت دارد. سرانجام به‌دلیل این حاشیه‌ها گروه تولید اولیه استعفا دادند و به این حاشیه‌ها دامن زدند. تولید فیلم برای مدتی متوقف شد و سرانجام «لاله» در سال ۹۹ ساخته شد.

داستان محمدعلی کلی بوکسور معروف

«وقتی ما پادشاه بودیم» داستان نبرد بوکسور مشهور محمدعلی کلی است که به‌عنوان بهترین مستند شناخته شده و جایزه اسکار سال ۱۹۹۶ را از آن خود کرده است. این فیلم به کارگردانی لئون گست و در سال ۱۹۹۶ در آمریکا تولید شده است. بازیگرانی چون محمدعلی، جورج فورمن، جیمز براون و بی‌بی کینگ در این مستند ایفای نقش کرده‌اند. تولید این مستند به‌دلیل داشتن مشکلات مالی سال‌های زیادی طول کشید.

آرزوی کشتی‌گیر معروف هندی

«دنگل» در سال ۲۰۱۶ ساخته شده که پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای هند با فروش بی‌سابقه‌ای در کل تاریخ این صنعت است. این فیلم برگرفته از زندگی کشتی‌گیر معروف هندی، ماهاویر سینگ است. داستان این فیلم از این قرار است که ماهاویر سینگ پوگات کشتی‌گیر سابق تیم ملی هندوستان به‌دلیل مشکلات زندگی درحالی‌ که هیچ ‌وقت نتوانسته به مدال طلا برسد، مجبور می‌شود از تشک کشتی خداحافظی کند. سال ‌ها بعد درحالی ‌که ازدواج می‌کند، آرزو دارد بتواند فرزندان پسرش را برای تبدیل شدن به یک کشتی‌گیر قهار آموزش بدهد، اما همسر او فقط دختر به دنیا می‌آورد و او به کل امیدش را از دست داد، اما روزی فکری به سرش زد که دو دختر بزرگش را کشتی‌گیر کند تا رویایش را به حقیقت تبدیل کند. بنابراین دخترانش را به تمرینات سخت مشغول کرد و پسران را به کشتی گرفتن وادار کرد. از قضا دختر اول او گیتا کوماری همه پسران را شکست داد و در بزرگسالی نیز با گرفتن مدال طلای جهانی و به اهتزاز درآوردن پرچم هند رویای پدرش ماهاویر سینگ را به حقیقت تبدیل کرد. خواهر گیتا نیز کشتی‌گیر بزرگی شد.

۵۸۵۸

پست بعدی

بازگشایی مجدد بخش‌های ICU برای مبتلایان به کرونا

س فوریه 1 , 2022
ایسنا نوشت: رییس بیمارستان رسول اکرم (ص) از افزایش موارد بستری کرونایی در بخش‌های بیمارستانی و آی‌سی‌یو خبر داد و گفت: اگر قرار باشد حجم بالایی از موارد ابتلا را داشته باشیم، افراد گروه‌های پرخطر، حتی در شکل خفیف همه‌گیری هم حتما پایشان به بخش‌های بیمارستانی و بستری باز خواهد […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000