حاج‌ قاسم نسخه واقعی از اسطوره «آرش کمانگیر»

حاج‌ قاسم نسخه واقعی از اسطوره «آرش کمانگیر»

خراسان نوشت: در آستانه دومین سالگرد شهادت حاج‌قاسم با افشین علا، درباره تأثیر شهادت سردار دل‌ها بر سروده شدن اشعار حماسی، بر پایه مقاومت و ایثار و نیز، جایگاه جهاد تبیین در این مسیر، گفت‌وگو کرده‌ایم.

افشین علا درباره این‌که شهادت حاج‌قاسم سلیمانی چگونه می‌تواند دستمایه سرودن اشعار حماسی باشد، می‌گوید: «قاسم سلیمانی واقعیتی است که به اساطیر و افسانه‌ها پهلو می‌زند؛ یعنی ابعاد عظمت او و افق وسیع حماسه‌اش او را به قهرمانان اساطیری شبیه کرده است. اگر آرش کمانگیر در قصه‌ها و افسانه‌ها، مرزهای ایران‌زمین را از دماوند تا جیحون گسترش داد، شهید سلیمانی در واقعیت و در روزگار معاصر توانست حوزه اقتدار ایران را از مرزهای جغرافیایی کنونی تا دریای مدیترانه امتداد ببخشد. در عین حال، او فقط یک قهرمان نظامی نبود؛ به نوامیس و تمامیت ایران و سایر کشورها و ملت‌های مظلوم منطقه می‌اندیشید. بنابراین، یک‌تنه در برابر هیمنه مغرب‌زمین ایستاد؛ غربی که با همدستی اسرائیل و برخی حکام وابسته، غول کریه و موحشی به نام داعش را بلای جان کشورهای اسلامی کرده بود. شهید سلیمانی شاخ این غول را شکست و زنان و کودکان بی‌پناه عراق و سوریه را از شر این گروه خبیث و جانی نجات داد. بنابراین، او فقط متعلق به ایران نیست، بلکه امنیت منطقه ما مدیون اوست. همه این‌ها ایجاب می‌کند که شاعران و هنرمندان درقبال ثبت و ضبط احوال و شخصیت و حماسه او احساس مسئولیت کنند. هرکسی در هر حیطه‌ای از هنر و ادبیات، وظیفه دارد این حماسه حقیقی را به گوش جهانیان و نسل‌های آینده برساند».

تبیینِ صلابت، پاکی و مهربانی سردار

این شاعر در ادامه از جایگاه جهاد تبیین که رهبر انقلاب به آن اشاره کرده‌اند، در این مسیر می‌گوید: «این جهاد، واقعاً ضرورت دارد. چراکه ما در جهانی زندگی می‌کنیم و در روزگاری به سر می‌بریم که نظام سلطه با خباثت ذاتی‌اش، سعی دارد تمام حقایق را وارونه جلوه دهد. غربی‌ها برای رسیدن به مقاصد شوم خود حاضر شده‌اند حتی چهره‌ای به صلابت، پاکی و مهربانی شهید سلیمانی را نماد خشونت و ترور معرفی کنند. درحالی که لااقل به خاطر نابودکردن داعش، جا داشت جایزه ادعایی صلح نوبلشان را به او بدهند. اما به جای این کار، با وقاحت او را ترور کردند. این واقعیت و این ماهیت پلید باید هم برای ایرانی‌ها و هم جهانیان تبیین شود».

۵۸۵۸

پست بعدی

شکایت دختر جوان از 3 پسر با اتهام شکنجه/ متهم شاکی را دروغ‌گو خواند

چ دسامبر 29 , 2021
شرق نوشت:هفدهم بهمن‌ سال ۹۷ دختر جوانی به نام مرجان به پلیس آگاهی رفت و از سه پسر به نام‌های سامان، رضا و دوست دیگرشان به اتهام آزار و اذیت و شکنجه شکایت کرد. این دختر ادعا کرد دوستش هم در این نقشه حضور داشته است. او گفت: مدتی قبل […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000