امام جمعه کرمانشاه : حوزه های علمیه بیش از گذشته خود را با مسایل جامعه تطبیق دهند

امام جمعه کرمانشاه : حوزه های علمیه بیش از گذشته خود را با مسایل جامعه تطبیق دهند

شفقنا نوشت: آیت الله محمد حجتی گفت: یکی از ویژگی های مراکز تولید اندیشه اسلامی در بُعد کاربردی باید استفاده از یک دید جهان شمول باشد، با وجود بزرگانی در جهان اسلام به ویژه در بین آیات عظام و مراجع تقلید می توان بسیاری از مجهولات که معلول تحولات سریع در زندگی بشر کنونی است را با استفاده از یک فقه پویا پاسخگو باشیم.

آیت الله محمد حجتی در پاسخ به این پرسش که وضعیت کرسی های درس خارج از نظر کیفی و موضوعی و موضوع شناسی به ویژه پاسخگویی به مسائل مستحدثه در اجتهاد چگونه است؟ اظهار داشت: یکی از ویژگی های مراکز تولید اندیشه اسلامی در بُعد کاربردی باید استفاده از یک دید جهان شمول باشد، با وجود بزرگانی در جهان اسلام به ویژه در بین آیات عظام و مراجع تقلید می توان بسیاری از مجهولات که معلول تحولات سریع در زندگی بشر کنونی است را با استفاده از یک فقه پویا پاسخگو باشیم.

امام جمعه کرمانشاه : حوزه های علمیه بیش از گذشته خود را با مسایل جامعه تطبیق دهند

امام جمعه موقت کرمانشاه در پاسخ به این سئوال که امروزه حداقل صدها مساله قضایی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و علمی به ویژه در پزشکی و اخلاق پیدا شده است که همه آنها از قبیل تبدّل موضوع و تغییر موضوع است و احکام جدیدی را می طلبد. آیا مجتهدینی که امروز پرورش می یابند مجتهدینی آگاه به زمان و موضوع شناس و توانمند در اجتهادی پخته و جامع هستند؟، عنوان کرد: انسان علیرغم بلوغ علمی و تجربی که به سرعت در مسیر آن قرار گرفته است، بازهم به ابهامات یا همان بن بست های غیرمنتظره ای می رسد که اینجا انسان به نوعی مستاصل می گردد، با این وجود شاید در نگاه اول اینگونه به نظر برسد که فقه در پاسخگویی به این ابهامات چهره ای ناکارآمد داشته باشد، ولی فقه ما دارای یک ویژگی مهم و کلیدی است و آن حرکت در موازات زمان است و قید زمان فقه دینی ما را به نوعی همراهی می کند و همین عامل باعث می شود که تجمیع آرا مجتهدین و مراجع همیشه راهکاری برای پاسخگویی به سئوالات و ابهامات بشر امروز داشته باشد که این همان فقه پویاست که از آن سخن به میان آمد.
این استاد عالی حوزه در ادامه سخنان خود در پاسخ به این پرسش که آیا به عنصر زمان و مکان به عنوان یک عنصر بنیادی و اساسی و فراگیر موثر در اجتهاد اهتمام ورزیده می شود؟، عنوان کرد: تاکیدات اسلام به ویژه مذهب تشیع در بحث فقه و ممانعت از ایستایی آن باعث شده است که فقهای ما در مباحث شرعی در بُعد زمان اسیر نشوند به گونه ای که هر مجهولی با استناد به فقه پویای شیعه راهکار و پاسخی متناسب و جامع از خود ارائه دهد که این یک امتیاز و البته یک دلیل مستند بر فقه جامع و پویای ماست.
آیت الله حجتی در پاسخ به اینکه با روند فعلی آیا در دهه های آینده حوزه های علمیه همپای نیازهای دین و پاسخگوی جامعه خواهند بود؟ گفت: حوزه های علمیه از بدو تاسیس تاکنون دوران های مختلفی را در بحث کمیت و کیفیت پشت سرگذاشته اند، روزگاری جبر زمانه باعث محدودیت حوزویان به ویژه فقها و مراجع می شد، گاهی جبر حاکمان این وضعیت را رقم می زد، به هر حال حوزه های علمیه ما این دوران پرفراز و نشیب را پشت سر گذاشته اند و امروز هم با تحولاتی که در این مراکز فکری و دینی دیده می شود، ان شاء الله در مسئله معنایی و وجوبی حوزه های علمیه ما در آینده هم می توانند همچنان نقش آفرین باشند.
امام جمعه موقت کرمانشاه تصریح کرد: البته فارغ از همه مسائلی که بیان گردید، امروز حوزه های ما باید بیش از گذشته خود را با مسایل جامعه تطبیق دهند، تطبیق از این جهت که حوزه و حوزویان حرکت جامعه اسلامی را به خوبی رصد کنند تا در امور معنوی و دینی مردم و پاسخگویی به شبهات دچار ایستایی و استیصال نشوند.

بیشتر بخوانید:

انتقاد خطیب جمعه تهران از فشار تورم و بیکاری بر مردم / حذف ارز ترجیحی اقدام شجاعانه‌ای است

علم‌الهدی : نگفتم محاکمه صحرایی کنیم / جریان هایی،منافع شان با تهاجم به پیغمبر و نظام هماهنگ می شود

21217

پست بعدی

اعلام مکان برگزاری مراسم 9 دی در پایتخت

س دسامبر 28 , 2021
ایسنا نوشت:رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مهمترین برنامه های سالروز نهم دی را تشریح کرد. حجت الاسلام والمسلمین موسی پور با بیان اینکه ایام الله روزهایی است که قدرت خدا حضور ویژه پیدا می کند، اظهار کند: انقلاب اسلامی ایام الله گوناگونی تجربه کرده است که بازخوانی آن قدرت و […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000