برگزاری مراسم تشییع پیکر اکبر نحوی در شیراز

برگزاری مراسم تشییع پیکر اکبر نحوی در شیراز

ایسنا نوشت: پیکر دکتر اکبر نحوی، پژوهشگر و استاد دانشگاه شیراز صبح امروز (۲۰ آذرماه) در شیراز تشییع و برای خاکسپاری به زادگاهش قم منتقل شد.

در این مراسم که به همت بخش زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه شیراز برگزار شد، پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگستان زبان ادب و فارسی و دیگر دانشگاه‌ها و موسسات عالی کشور و همچنین استاندار فارس خوانده شد.

یوسف نیری در سخنانی در این مراسم از شخصیت علمی و عاشق دکتر نحوی تجلیل کرد و گفت: دکتر نحوی استادی آگاه، دانا، عاشق و انسانی تأثیرگذار در فرهنگ ایران بود.

او افزود: غیرت او در دفاع از فرهنگ ایرانی، فردوسی و سعدی در آثار ارجمندش هویدا است. ما بدون هیچ تردید انسانی بزرگ، پژوهشگری ارجمند و یار و همراهی بی‌تکرار را در بخش زبان و ادبیات فارسی از دست داده‌ایم.

در حاشیه این مراسم کوروش کمالی سروستانی، مدیر دانشنامه فارس درباره ویژگی‌های شخصیت اکبر نحوی گفت: استاد اکبر نحوی بزرگ‌مرد و دلنشین عالمی بود از قبیله تأمل بر پدیده‌ها، صبور، مهربان، آزاده و زلال، به اجماع دوستدارانش مرد مدارا، عقل و دقت بود. در سکوت او، معنا شکل می‌گرفت. از دریچه قاب عینکش خیره که می‌نگریست، کشفی دوباره بر ناشناخته‌های تاریخ علم ادب می‌زد.

او سپس با اشاره به سال‌ها آشنایی اهالی فرهنگ با نحوی، گفت: پیوسته او را آزاده، رها و وارسته یافته‌ایم با تواضعی که پهلو به معنا می‌زد، خشک‌مغزی را تاب نمی‌آورد، روایتگر تاریخ و ادب بود و در هر روایتش حقیقتی تازه زاده می‌شد. وجه اندیشگانی نحوی بر همه وجودش غالب است. عمق تحمل و مدارا و احترام را از او آموختیم. فهیم‌مردی که گزافه‌سخنی نمی‌گفت و رفتاری تاریخ‌نگر داشت، مردی که با گزاره‌های علمی و روایات مستند ادبی و تاریخی شناخته شده است.

مدیر مرکز سعدی‌شناسی در پایان گفت: نحو اکبر و اکبر نحوی تکرارناپذیرند. استاد برای هر پرسش علمی در حوزه تحقیق و پژوهشش، پاسخی قانع‌کننده داشت. کتاب‌ها و مقالات ارزشمندش را که در کنار هم می‌چینی قابی از دانسته‌هایی را می‌یابی که دستی در حماسه و اسطوره و رویی در تاریخ و ادب دارد.

پست بعدی

روزبه حصاری: تعداد فالوئرهای من در اینستاگرام برای مردم مهم نیست

ش دسامبر 11 , 2021
روزبه حضاری بازیگر سینما و تلویزیون معتقد است مخاطبان او مانند خودش کف کوچه و خیابان است. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزبه حصاری، بازیگر سینما و تلویزیون باور دارد که مخاطبانش به نوع گویش و پوشش او بیش‌تر از تعداد دنبال‌کنندگانش در شبکه‌های مجازی توجه می‌کنند. حصاری درباره مخاطبانی که […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000