ارسال نامه به وزیر بهداشت برای پوشش بیمه نوار تست قند خون

ارسال نامه به وزیر بهداشت برای پوشش بیمه نوار تست قند خون

بیش از ۵۰۰ پزشک به وزیر بهداشت در خصوص «بیمه شدن نوار تست قند خون» نامه نوشتند.

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از روابط عمومی انجمن اطلاع رسانی دیابت گابریک، در نامه ای که به امضای ۵۶۹ پزشک خطاب به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نوشته شده آمده است:

«چنانچه عنایت دارند، هفته آخر آبان ماه به مناسبت روز جهانی دیابت (۲۳ آبان)، در کشورمان هفته ملی دیابت نام گرفته است. امسال فدراسیون بین‌المللی دیابت محوریت این روز را موضوع "دسترسی به خدمات مراقبتی دیابت"، شامل دسترسی به داروهای خوراکی و انسولین، تجهیزات خود-پایشی قند خون، آموزش استاندارد خود-مدیریتی دیابت، مراقبت‌های روانی و تغذیه سالم و ورزش، قرار داده است.

با توجه به اولویت بالای مدیریت بیماری‌های غیر واگیر در نظام سلامت کشور و اقدامات مؤثر و کارشناسی وزارت بهداشت در راستای ارتقای خدمات مراقبتی و درمانی در این زمینه مانند اجرای برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت از سالها قبل و دستاوردهای نظام سلامت در کنترل این بیماری، امیدواریم شاهد برداشتن گام‌های مؤثر دیگری در زمینه مدیریت دیابت در کشور باشیم.

همانطور که مستحضرند در ایران بیش از پنج میلیون نفر مبتلا به دیابت شناسایی شده‌اند که در حال حاضر از این تعداد حدود ششصد هزار نفر روزانه انسولین تزریق می‌کنند. سال‌ها است که خود-پایشی قند خون (SMBG) از اجزای جدایی ناپذیر مدیریت دیابت به شمار می‌رود. اما با وجود سودمندی‌های اثبات شده در مدیریت دیابت به ویژه در افراد تحت درمان با انسولین، به نظر می‌رسد این ابزار به میزان کافی در کشور ما، مورد استفاده قرار نگرفته است. از مهم‌ترین علت‌های این امر می‌توان به عدم آگاهی مبتلایان در مورد اهمیت خود پایشی قند خون، عدم وجود دستورالعمل لازم بر حسب شرایط کشور و عدم استطاعت آنان در پرداخت هزینه بالای تجهیزات پایش قند خون اشاره نمود.

بر این اساس، انجمن اطلاع‌رسانی دیابت گابریک و انجمن دیابت ایران (دو عضو رسمی فدراسیون بین‌المللی دیابت) با منتخبی از متخصصین دیابت کشور اقدام به نگارش اولین بیانیه مشترک SMBG با توجه به شرایط بومی نمودند. پس از اخذ نظر و پیشنهادهای گروهی متشکل از اساتید، پزشکان فوق تخصص غدد و متابولیسم و متخصصین دیابت، این بیانیه در دو حالت "مراقبت استاندارد" و "مراقبت محدود" تدوین شده و بعد از تایید اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ گردیده است. (مجموعه پیوست)

متأسفانه با وجود دسترسی بالای مبتلایان به خدمات بهداشتی- درمانی کشور، عدم پوشش بیمه‌ای نوار تست قند خون و آموزش استاندارد دیابت، مانع اصلی در استفاده اثربخش از SMBG و اجرایی شدن این بیانیه ملی گردیده و ارتقای سلامت مبتلایان به دیابت و کاهش بار بیماری در کشور را با مشکل مواجه نموده است. این در حالی است که تعداد کثیری از والدین کودکان مصرف کننده انسولین روزانه با انجمن‌های دیابت تماس گرفته و اعلام می‌کنند بضاعت تهیه نوارهای تست قند خون را برای کودک خود ندارند و این موضوع سلامت و آینده کودکانشان را در معرض خطر جدی قرار داده است.

با توجه به آنچه گذشت، تقاضا می‌شود دستور فرمایید پوشش بیمه‌ای نوار تست قند خون و آموزش و بازآموزی استاندارد دیابت (به عنوان پیش شرط بهره‌مندی از خدمات بیمه‌ای) برای مبتلایان به دیابت نوع یک و نوع دو مصرف کننده انسولین، در دستور کار شورای محترم عالی بیمه کشور قرار گرفته و به تصویب برسد.»

۴۷۲۳۳

پست بعدی

جزئیات جلسه کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس درباره «اینماد»/به پلتفرم‌های ایرانی رمزارز ، درگاه رسمی پرداخت تعلق نمی گیرد؟

چ دسامبر 8 , 2021
فارس نوشت: رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در تشریح جزئیات جلسه این کمیته درباره موضوع اجباری شدن اینماد، گفت: ما به دنبال رفع و حل مساله هستیم که دغدغه صاحبان کسب و کارهای اینترنتی حل شود و مشکلی برای دستگاههای اجرایی ایجاد نشود. مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000