جاده وزیرشدن مسعودفیاضی هموار شد/ نمایندگان کم کم دارند قانع می شوند

جاده وزیرشدن مسعودفیاضی هموار شد/ نمایندگان کم کم دارند قانع می شوند

اعتماد نوشت:«ما قبل از این نسبت فامیلی، سال‌ها دوست و آشنا بودیم.» این جمله‌ای است که مسعود فیاضی در واکنش به حاشیه‌هایی که طی روزهای گذشته و در پی اعلام نامش به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ایجاد شد، به زبان آورده است.

او که برادر داماد علیرضا زاکانی است، با رد شائبه اثرگذاری شهردار تهران در معرفی او به مجلس گفته «بنده ورودی ۷۳ دانشگاه تهران هستم. آقای زاکانی ورودی سال ۶۹ دانشکده پزشکی بودند و دانشکده‌های ما کنار هم بود و از طریق فعالیت‌های بسیج باهم آشنا شدیم. آن زمان، آقای داماد 6 ساله و عروس خانم یک ساله بود و ۱۵، ۱۶ سال بعد، خودمان این دو را به هم معرفی کردیم»

این توضیحات این‌طور که پیداست، دست‌کم بخشی از پارلمان را قانع کرده است. چنانکه دیروز یک عضو هیات‌رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم با اشاره به جزییات نشست اخیر کمیسیون آموزش مجلس با گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش گفته است: «در این جلسه، مجلس به ماجرای فامیلی ایشان با زاکانی شهردار تهران ورود کرد و در این باره توضیحاتی از گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش خواست.» محمدرضا احمدی که با باشگاه خبرنگاران جوان گفت‌وگو می‌کرد، همچنین گفته است: «براساس این توضیحات معرفی فیاضی به عنوان گزینه وزارت ربطی به رابطه او با شهردار تهران ندارد.»

همزمان یک عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز روایتی مشابه از این نشست کمیسیون با گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به دست داده و فیاضی را مدیری توصیف کرده که «دارای شخصیتی علمی است و برنامه‌های خوبی درباره وزارت آموزش و پرورش به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارایه کرده است.»

احمدحسین فلاحی در این اظهارنظر رسانه‌ای درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به ایرنا گفته است: «کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در جلسه با وزیر پیشنهادی با وجود طرح انتقادات خود، نسبت به فیاضی نظر مثبت دارند.» آنچه در این میان اما محل تعجب است، این نکته اساسی است که چطور نمایندگان با شنیدن این توضیحات قانع شده و پذیرفته‌اند از آنجا که رابطه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با شهردار این روزهای تهران به ‌مراتب قدیمی‌تر از رابطه خویشاوندی آنان است و درحالی‌که این رابطه خویشاوندی احتمالا کمتر از یک دهه قدمت دارد، وزیر پیشنهادی و شهردار کنونی آن‌طورکه فیاضی تصریح کرده و نمایندگان نیز تاکید می‌کنند، رفاقتی حدودا 30 ساله دارند، بنابراین مشکلی در کار نیست! آن‌هم وقتی وزیر پیشنهادی به‌ جای آنکه احیانا توضیح دهد که نه او و نه شهردار تهران اجازه نمی‌دهند رابطه خویشاوندی‌شان، در مسائل حرفه‌ای، سیاسی و مدیریتی اثرگذار شود، صرفا از این گفته که رابطه‌ای عمیق‌تر و قدیمی‌تر از آنچه افکار عمومی می‌پندارند، داشته و درواقع نه فقط به‌ جهت یک رابطه خویشاوندی سببی، بلکه به ‌واسطه سال‌ها رفاقت و دوستی صمیمی از دوران دانشگاه، با یکدیگر ارتباط دارند!
به این اعتبار اکنون نه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، بلکه این نمایندگان مجلس هستند که باید توضیح دهند چطور در واکنش به اظهارات فیاضی که به‌ منظور رد شائبه نقش‌آفرینی زاکانی در معرفی‌اش به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح کرده، قانع شده‌اند؛ پرسشی تازه که ما را بر آن داشت سراغ این نمایندگان رفته و از آنان درباره این نشست و آنچه میان وزیر پیشنهادی و نمایندگان مطرح شده، پرس‌وجو کنیم.
محمدرضا احمدی که در قامت یکی از اعضای هیات‌رییسه مجلس از قانع‌کننده بودن توضیحات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخن گفته و تاکید کرده‌ بود که «براساس توضیحات وزیر پیشنهادی، معرفی او به عنوان گزینه وزارت، ربطی به رابطه او با شهردار تهران ندارد»، در واکنش به پرسش «اعتماد» گفت: «ما فعلا یک بار با وزیر پیشنهادی جلسه داشتیم و قرار است در جلسه بعدی بیشتر در این رابطه صحبت کنیم.» این نماینده اصولگرای مجلس یازدهم همچنین در واکنش به اینکه آیا بحث خاص رابطه گزینه پیشنهادی و شهردار تهران هم همچنان روی میز بررسی است، گفت: «در این رابطه نمایندگان از ایشان سوال کردند. جواب آقای فیاضی هم علاوه بر توضیحاتی که درباره رابطه خویشاوندی‌شان داده و گفتند که از سال‌ها قبل آقای زاکانی را می‌شناخته و رابطه‌شان ربطی به این ازدواج خاص نداشته، تاکید کرد که آقای زاکانی هیچ نقشی در معرفی او به عنوان وزیر پیشنهادی نداشته است.»

این عضو هیات‌رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین در واکنش به پرسش دیگر «اعتماد» درباره اینکه مجلس و نمایندگان با چه متر و معیاری صحت و سقم این گفته وزیر پیشنهادی را پذیرفته‌اند، اضافه کرد: «ما هنوز در حال بررسی ابعاد مختلف رزومه و برنامه وزیر پیشنهادی هستیم و قرار است در روزهای بعد نظر نهایی‌مان را اعلام کنیم اما در مورد این مساله خاص، وزیر پیشنهادی علاوه بر توضیحاتی که به آن اشاره کردم، در حضور نمایندگان سوگند یاد کرد که اساسا آقای زاکانی معرف ایشان نبوده و فردی دیگر او را به این عنوان به رییس‌جمهوری معرفی کرده است.» احمدی البته در پاسخ به اینکه چه کسی معرفی فیاضی به ابراهیم رییسی بوده، تصریح کرد که نمایندگان در این رابطه سوالی نکردند و ایشان هم به نام کسی اشاره نکرد.

اما این تنها نگاهی نیست که موافقان و حامیان احتمالی وزیر پیشنهادی دنبال می‌کنند. چنانکه دیروز یک نماینده دیگر مجلس نیز در این رابطه اظهارنظر کرده و با بیان اینکه «نسبت فامیلی مقامات عیب نیست»، گفته است: «این‌طور نیست که اگر گزینه‌ای فامیل یکی از مسوولان است، عیب و ایرادی به او وارد است و نباید به کار گرفته شود؛ این مساله نه نقطه منفی در کارنامه گزینه پیشنهادی است، نه نکته‌ای مثبت.» جواد نیک‌بین که در این رابطه با پایگاه خبری- تحلیلی «عصر ما» به گفت‌وگو نشسته، معتقد است: «این مساله به هیچ عنوان موضوع اهمیت‌داری نیست؛ مجلس باید کارنامه و برنامه گزینه پیشنهادی را بررسی کند و نسبت به آن تصمیم بگیرد.»

او همچنین می‌گوید: «وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که فامیل آقای رییسی نیست! آقای زاکانی هم که نه عضو هیات وزیران است، نه در بخش‌های دیگر زیرمجموعه دولت فعالیت دارد؛ بنابراین نمی‌تواند دخل و تصرفی در معرفی این گزینه پیشنهادی داشته باشد.»
هرچه هست مسعود فیاضی هنوز چند روزی برای رفع ابهام درباره این حواشی فرصت دارد و طبیعتا درصورتی که موفق به شفاف‌سازی در رابطه با این حاشیه خاص و البته دیگر حاشیه‌هایی شود که طی روزهای گذشته مسیر او را به سوی وزارت، ناهموار ساخته، احتمالا با توجه به همسویی که مجلس یازدهم با دولت سیزدهم دارد، می‌تواند سکان هدایت وزارت آموزش و پرورش را به دست بگیرد. با این همه باید دید طی روزهای پیش‌رو چه خواهد گذشت و چه سرنوشتی پیش ‌روی او به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است.

23302

پست بعدی

انتقاد از دلیل ممنوع‌الخروجی مسئولان در طرح مجلس/ اگر کسی بخواهد اطلاعات را منتقل کند فقط باید سفر کند؟/وقت مجلس برای پوپولیسم هدر می رود

ی نوامبر 14 , 2021
شرق نوشت:نوروزی، نماینده مجلس، گفته است: «متأسفانه وقتی آقای خاوری مدیرعامل بانک ملی ایران از کشور خارج شد، بخش زیادی از اسناد و اطلاعات را هم با خود برد که شاید آن را منتشر کند». او با این سخنان به توجیه ضرورت تصویب طرح ممنوعیت خروج مسئولان پرداخته است. نگرانی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000