آراء نمایندگان به شفافیت نمی رسد/ تغییرات نظر مخالفان را تأمین نمی کند

آراء نمایندگان به شفافیت نمی رسد/ تغییرات نظر مخالفان را تأمین نمی کند

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت:نماینده شهرضا در مجلس گفت: با وجود تغییرهای اندک در اصلاحیه طرح شفافیت آراء نمایندگان، بعید می دانم کلیاتش رأی موافق بیاورد.

سمیه محمودی نماینده شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی ، با اشاره در دستور کار قرار داشتن طرح شفافیت آراء نمایندگان مجلس، گفت: با توجه به رد کلیات این طرح مقرر شد ۵۰ نفر درخواست بررسی مجدد دهند و در کمیسیون آیین نامه داخلی تغییراتی ایجاد کنیم. اما با وجود تغییرهای اندک بعید می دانم کلیاتش رأی موافق بیاورد.

وی اضافه کرد: تنها دو یا سه بند به طرح پیشین اضافه شده و تغییرهای قابل توجهی که بتواند نظر مخالفان را تأمین کند، به وجود نیامده است. ضمن اینکه طرح شفافیت آراء نمایندگان دو سوم رأی نشست علنی را نیاز دارد.

محمودی اظهار کرد: در اصلاحیه جدید طرح شفافیت آراء نمایندگان کار سخت تر هم شده است؛ پیش از این با یک تعداد امضاء، نشست مجلس می توانست غیرعلنی شود، در صورتیکه حالا گفته شده باید ۵ دقیقه علت غیرعلنی کردن صحن را توضیح دهند و این موضوع چندان جالب نیست.

آراء نمایندگان به شفافیت نمی رسد/ تغییرات نظر مخالفان را تأمین نمی کند

وی با اشاره به رد کلیات طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس گفت: پیشتر گفته بودم متن این طرح جامع و کامل نیست. پیشنهادم در کمیسیون آیین نامه داخلی این بود که باید با آسیب شناسی دست به اصلاح زده می شد و حداقل برای تصمیم گیری از هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان دعوت می کردیم تا کمبودهای قانون را بیان می کردند.

سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس افزود: مخالف اصل طرح نیستم اما متن آن خوب نوشته نشده بود و محدودیت هایی را ایجاد می کرد.

وی اظهار کرد: البته قرار بود نمایندگان در صحن علنی به کلیات رأی موافق دهند و به صورت دو شوری به کمیسیون آیین نامه داخلی بازگردد تا جزئیاتش اصلاح شود، اما رأی نیاورد؛ اگرچه بسیاری از مواد طرح به دو سوم آراء صحن نیاز نداشت.

محمودی گفت: یکی از دلایل رد کلیات طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، این بود که محدودیت‌هایی ایجاد شد و برایشان پیش بینی وجود نداشت. در این طرحِ رد شده، نماینده پس از ۴ سال نمایندگی رها می شود و از او حمایت صورت نمی گیرد. یا اینکه یک پزشک می توانست طبابت کند و نماینده هم باشد اما یک مهندس ۴ سال محدود و پروانه کارش طبق قانون دچار مشکل می شد. آیا برای این دسته از نمایندگان می توان کاری انجام داد؟

سخنگوی کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس اضافه کرد: در محتوای طرح مذکور مثلاً اگر یک نماینده برای خانواده درجه یک خود سفارش می کرد، محل ایراد بود اما اینکه خودت بستگان هم محدود شوند، تصمیم درستی نیست.

وی یادآوری کرد برای در دستور کار قرار گرفتن مجدد طرح اصلاح قانون نظارت و رفتار نمایندگان باید ۵۰ نماینده درخواست دهند و تصویب شود.

نمایندگان مجلس یازدهم در ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ کلیات طرح شفافیت آراء نمایندگان و در ۱۲ آبان ۱۴۰۰، کلیات طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس را رد کردند.

23216

پست بعدی

کدام دوره ارز دیجیتال را باید شرکت کنیم؟

ش نوامبر 13 , 2021
افراد زیادی از کودکی آرزوی میلیاردر شدن دارند، آرزوی یک ماشین و یک خانه لوکس اما برای بدست آوردن هدف های بزرگ باید کارهای بزرگی نیز انجام داد؛ یکی از بهترین و پر ریسک ترین مشاغل که می تواند شما را در کمترین مدت زمان به میلیارد ها تومان پول […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000