انتقاد یک چهره اصولگرا از توهین به آیت الله صافی/ آیت‌الله باید نظرات صاحب‌نظرانی چون من را هم بشنوند!

انتقاد یک چهره اصولگرا از توهین به آیت الله صافی/ آیت‌الله باید نظرات صاحب‌نظرانی چون من را هم بشنوند!

سایت مدارا نوشت: محمد حسن قدیری ابیانه، دیپلمات سابق و تحلیلگر سیاسی اصولگرا اظهار داشت: نباید فکر کنیم کسی که مرجع تقلید است، همه اظهارنظرهای او حکم دینی محسوب می‌شود. در مسائل سیاسی ما صاحب‌نظران تحصیل‌کرده‌ای داریم از جمله بنده. من دکترای علوم دفاعی استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک دارم. حدود ۴۰ سال در مسائل سیاست خارجی عمل کرده‌ام. توقع دارم وقتی آیت‌الله می‌خواهند چنین نظراتی ارائه دهند، نظرات امثال بنده را هم بشنوند.

محمد حسن قدیری ابیانه، دیپلمات سابق و تحلیلگر سیاسی اصولگرا در واکنش به اظهارات اخیر آیت‌الله صافی گلپایگانی و انتقادها و حمایت‌های پس از آن گفت: «آیت‌الله صافی به عنوان یک مرجع تقلید مورد احترام هستند. ایشان در مسائل دینی مرجع تقلید است. مراجع تقلید دیگری هم داریم که حتی در مسائل مذهبی و اعمال مذهبی با یکدیگر اختلاف دیدگاه دارند. یکی یک موضوعی را حرام می‌داند و دیگری مکروه می‌داند. طبیعتا مقلدان باید در مسائل مذهبی از آنان تقلید کنند. اگر مرجعی را اعلم نمی‌دانند به مرجع اعلم مراجعه کنند.»

او ادامه داد: «همه باید احترام آیت الله صافی را نگه‌دارند. هیچ توهینی نباید صورت بگیرد. اما این بدین معنا نیست که ممکن است آیت‌الله صافی در مسائل سیاسی اشتباه نکند. هرچند این اشتباه صادقانه و دلسوزانه باشد. این که آیت‌الله صافی گفته‌اند ما با همه کشورها رابطه برقرار کنیم، چنین برداشت می‌شود که با آمریکا هم رابطه برقرار کنیم. این در حالی است که ما بعد از انقلاب با آمریکا رابطه‌مان را برهم نزدیم. آمریکایی‌ها یکی از بزرگترین سفارت‌های خارجی در ایران را داشتند اما اسناد لانه جاسوسی نشان می‌دهد که آنها از این حضور دیپلماتیک و سیاسی در جهت دشمنی با اسلامی، جمهوری اسلامی و ملت ایران استفاده می‌کردند. آنها به دنبال تجزیه ایران بودند. آنها به دنبال ضربه زدن به اقتصادی ایران، کودتا، حمایت از تروریست‌ها و … بودند الان هم همان سیاست را دارند.»

* باید آیت‌الله صافی را در مورد مسائل روشن کنند

قدیری ابیانه افزود: «بنابراین اگر تحلیل متفاوتی از آیت‌الله صافی گلپایگانی در رابطه با مسائل سیاسی داشته‌باشیم نباید توهین تلقی شود. من معتقدم به ایشان مشورت غلط داده شده‌است. در زمینه رابطه با همه کشورها اشتباه می‌کنند. باید آیت‌الله صافی را در مورد این مسائل روشن کرد. زمان آقای روحانی برجام امضا شد اما کاملا مشخص است که به هیچ یک از تعهدات شان عمل نکردند و تحریم‌ها را نیز تشدید کردند. تحریم علیه ایران، جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود. آمریکا از عربستان در کشتار یمن حمایت می‌کند. ما باید علیه آمریکا موضع بگیریم و محکوم کنیم. البته پیشنهاد آیت‌الله صافی گلپایگانی خیرخواهانه ست اما در تحلیل‌شان اشتباه می‌کنند.»

انتقاد یک چهره اصولگرا از توهین به آیت الله صافی/ آیت‌الله باید نظرات صاحب‌نظرانی چون من را هم بشنوند!

این دیپلمات سابق همچنین در مورد مواضع سایر علما همچون آیت‌الله علوی بروجردی گفت: « این که برخی از رسانه‌ها صحبت‌های آیت‌الله صافی را منعکس نکردند از سر لطف بوده‌است. حتما احساس می‌کردند بیان این مطالب از زبان آیت‌الله صافی گلپایگانی اشتباه است و نزد افکار عمومی به ضرر ایشان تمام می‌شود. بنابراین نباید منعکس نکردن اظهارات ایشان را دشمنی به حساب آورد. این که سایر مراجع هم خواستار رابطه با آمریکا شوند بعید می‌دانم که مراجع ما آنقدر دچار اشتباه شوند.»

* دولت در خط مقدم برنامه ها و سیاست های جمعیت و ترویج فرزند آوری قرار دارد

او ادامه داد: «رابطه با آمریکا مشکلی را حل نمی‌کند. قذافی که با آمریکا رابطه داشت الان کجاست؟ کشورش هم تجزیه شده‌است. سوریه با آمریکا رابطه داشت. سفارت و تبادل هیات داشتند اما الان آمریکا در سوریه چه می‌کند؟ آمریکا ۲۰ سال در افغانستان حضور داشت. انتظار از همه است که در مواضعی که اتخاذ می‌کنند اولا این موارد را مد نظر قرار دهند. ثانیا جنایات آمریکا را محکوم کنند. البته آیت‌الله صافی هم پیش از این اقدامات آمریکا را محکوم کرده‌اند. اما نباید فکر کنیم کسی که مرجع تقلید است، همه اظهارنظرهای او حکم دینی محسوب می‌شود. در مسائل سیاسی ما صاحب‌نظران تحصیل‌کرده‌ای داریم از جمله بنده. من دکترای علوم دفاعی استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک دارم. حدود ۴۰ سال در مسائل سیاست خارجی عمل کرده‌ام. توقع دارم وقتی آیت‌الله می‌خواهند چنین نظراتی ارائه دهند، نظرات امثال بنده را هم بشنوند.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی در واکنش به این موضوع که مراجع و روحانیون بسیاری در مورد مسائل سیاسی اظهارنظر کرده و عمدتا نظراتشان هم اجرایی می‌شود، گفت: «اگر نظرات‌شان صائب است که خوب است. بلکه باید نظرات مراجع محترم تقلید مورد توجه بسیار قرار بگیرد. آنها دلسوز دین و دنیای ما هستند. من نگفتم چرا ایشان اظهارنظر کرده‌است بلکه معتقدم که موضع ایشان در این مورد خاص اشتباه بوده‌است.»

گفتنی است آیت‌الله صافی گلپایگانی در دیدار اخیر با رئیس مجلس شورای اسلامی در قم، توصیه‌هایی درباره وضعیت معیشتی در جامعه و نیز روابط خارجی مطرح کرد.
آیت‌الله صافی گلپایگانی درباره روابط خارجی گفت: توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم.اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است.شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید.

23219

پست بعدی

تزریق بیش از ۸۶ میلیون دز واکسن به ایرانیان

ش اکتبر 30 , 2021
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، در شبانه روز گذشته، ۷۶۷ هزار و ۵۵۳ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، تا کنون ۵۲ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۵۷ نفر دُز اول، ۳۳ میلیون و ۶۷۴ هزار و […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000