واکسیناسیون ۱۲ تا ۱۸ ساله‌ها شروع شده است/ بازگشایی مدارس از آبان؟

واکسیناسیون ۱۲ تا ۱۸ ساله‌ها شروع شده است/ بازگشایی مدارس از آبان؟

کیفیت آموزش مجازی در دوران اپیدمی سبب شد تلاش‌ها برای بازگشایی مدارس جدی‌تر پیگیری شود. اما تردیدها درخصوص زمان واکسیناسیون کامل در گروه بزرگسالان و دانش‌آموزان و البته تامین امکانات بهداشتی مدارس سبب شده اما و اگرهایی زیادی درخصوص بازگشایی مدارس همچنان باقی بماند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همزمان با شیوع ویروس کرونا یکی از اولین مراکزی که تعطیل شد مدارس بود. با این تصمیم آموزش حضوری کنار گذاشته شد و تلفن‌های هوشمند تبدیل به همان میز و نیمکت‌های کلاس‌های درس شدند. بستر فضای مجازی اگرچه اجازه نداد در کنار مدرسه، آموزش هم تعطیل شود اما کیفیت آموزش را با اما و اگرهای زیادی مواجه کرد، مسئله‌ای که سبب شد با گذشت حدود دوسال از آموزش غیرحضوری حالا زمزمه‌های بازگشایی مدارس در شرایط اپیدمی کرونا به‌گوش برسد.

بدون تردید بازگشایی مدارس در شرایط اپیدمی کرونا بدون ایجاد ایمنی از طریق گسترده شدن واکسیناسیون در جامعه شدنی نیست، اما این ایمنی فقط متوجه افراد بزرگسال نمی‌شود طوری‌که متخصصان معتقدند اگر ما بخواهیم احتیاط کنیم که ایمنی بیشتر شود و از جهش‌های ویروس جلوگیری کنیم بهتر است گروه سنی دانش‌آموزان هم با واکسن‌های خاصی واکسینه شوند. اما همین مسئله‌ی واکسینه شدن دانش‌آموزان سبب شد نگرانی‌های زیادی در جامعه به‌ویژه برای خانواده دانش‌آموزان ایجاد شود. نگرانی‌هایی از جنس پرسش و سردرگمی که نمی‌دانستند کدام واکسن‌ها مناسب این گروه سنی هستند، آیا اصلاً واکسن‌های مناسب در دسترس هست؟

واکسیناسیون ۱۲ تا ۱۸ ساله‌ها شروع شده است/ بازگشایی مدارس از آبان؟

البته تلاش برای بازگشایی مدارس در دوران اپیدمی کرونا فقط به ایران اختصاص ندارد، برخی کشورهای دیگر هم دراین‌باره تلاش‌هایی انجام دادند و هرکدام‌شان سعی کردند به‌کمک واکسن‌های فایزر، مودرنا، سینوفارم و یا انواع دیگر دانش‌آموزان خودشان را واکسینه کنند. با این وجود در ایران پرسش‌های زیادی درخصوص واکسیناسیون دانش‌آموزان و گروه سنی زیر ۱۸سال مطرح شد، دراین‌باره دکتر حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته کشوری ستاد کرونا گفت از آن‌جایی‌که واکسن‌ها علائم محدودی روی کودکان دارند بنابراین تمام واکسن‌هایی که توسط وزارت بهداشت تایید شده است قابلیت استفاده برای گروه سنی زیر ۱۸ساله‌ها را دارد.

البته برخی متخصصان مانند حسین کیوانی، ویروس‌شناس واکسن‌هایی با ویروس کشته شده را برای کودکان مناسب دانستند. با این وجود از آن‌جایی در دسترس‌ترین واکسن در ایران واکسن سینوفارم بود و البته این واکسن تاییدیه بهداشت جهانی را داشت لذا وزارت بهداشت واکسیناسیون این گروه سنی را با واکسن‌های چینی شروع کرد تا شاید این اقدام بتواند زمینه‌ساز بازگشایی مدارس شود. البته علیرضا کاظمی سرپرست وزارت بهداشت اعلام کرد واکسیناسیون کرونا برای دانش آموزان کاملاً اختیاری است و هیچ شرطی برای واکسینه شدن دانش آموزان به منظور حضور در مدرسه وجود ندارد.

بعد از نهایی شدن واکسینه شدن دانش‌آموزان با واکسن سینوفارم، وزارت بهداشت اجازه داد گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال در سامانه نوبت‌دهی واکسیناسیون ثبت نام کند، حتی در شهری مانند تهران مراکز اختصاصی برای تزریق واکسن دانش‌آموزان اعلام شد که این گروه سنی می‌توانند طی امروز و فردا با مراجعه به آن‌ها و تزریق اولین دزِ واکسن، کارت واکسن کرونای خود را دریافت کنند.

با این وجود همچنان ابهامات زیادی درخصوص زمان بازگشایی مدارس وجود دارد. بدون تردید این مسئله به انجام واکسیناسیون کامل بزرگسالان و گروه سنی زیر ۱۸سال بستگی دارد، از این روی روزها و ماه‌های مختلفی بیان می‌شود اما یکی از ماه‌هایی که به‌نظر می‌رسد به احتمال زیاد خواست بازگشایی مدارس می‌تواند در آن محقق شود آبان‌ماه است چراکه مثلاً محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو معتقد است تا آن روز بخش زیادی از گروه بزرگسال جامعه دو دز واکسن خود را دریافت کرده‌اند. برخی دیگر مانند دکتر مصطفی قانعی، عضو کمیته علمی کشوری ستاد کرونا معتقد است واکسیناسیون کامل می‌تواند در ماه‌های بهمن و دی کامل شود.

واکسیناسیون ۱۲ تا ۱۸ ساله‌ها شروع شده است/ بازگشایی مدارس از آبان؟

به‌هرصورت آن‌چه مشخص است واکسینه شدن چیزی حدود ۷۰درصد از جامعه در برابر کرونا می‌تواند زمینه بازگشایی مدارس را فراهم کند. چراکه مطالعات نشان داده واکسیناسیون عمومی توانسته به کاهش موارد بستری و مرگ کمک کند. اما با این وجود همچنان نگرانی‌هایی باقی مانده است. نگرانی‌هایی از این جنس که تزریق واکسن سبب کاهش اجرای پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه در گروه سنی زیر ۱۸ساله‌ها شود، گروهی که ممکن است چندان دستورالعمل‌های بهداشتی را به‌خصوص در مدارس رعایت نکنند.

از طرفی شرایط تهویه و امکانات بهداشتی در مدارس مورد توجه کارشناسان است طوری‌که آمیتیس رمضانی، مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران با اشاره به‌همین مسئله گفته که واکسیناسیون دانش‌آموزان به معنی این نیست که کودکان را واکسن بزنیم و دو ماه دیگر آن‌ها را با همان شرایط قبلی به مدرسه بفرستیم؛ درحالی‌که نکات ایمنی مانند تهویه هوای ساختمان مدارس و داشتن فن‌های تهویه و ماسک و بسیاری از مسائل دیگر هم در کنار این موضوع مطرح است. یا مثلاً علیرضا ناجی، ویروس شناس معتقد است باید درخصوص بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها با طمانینه عمل کرد.

حالا با همه این تلاش‌ها برای بازگشایی مدارس و نگرانی‌ها از شیوع مجدد کرونا باید منتظر ماند و دید چه زمانی واکسیناسیون عمومی و کامل برای گروه بزرگسالان و دانش‌آموزان به سطح قابل قبولی می‌رسد و دیگر این‌که امکانات بهداشتی مورد نیاز در مدارس فراهم می‌شود یا خیر؟

۴۷۲۳۳

پست بعدی

عکس کودک مبتلا به سرطان که اشک همه را درآورد و حالا پایان خوش ماجرا/ تصاویر

پ اکتبر 7 , 2021
دو سال پیش تصویری از یک خواهر و برادر خردسال در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که کاربران را به شدت تحت تاثیر قرار داد. به گزارش خبرآنلاین،‌ در عکس کودک ۴ ساله‌ای به نام بکت که مبتلا به سرطان بود، به دستشویی رفته و خواهر بزرگترش اوبری، که حدود یک […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000