گردهمایی رهبران ادیان اصلی جهان در واتیکان با حضور آیت­ الله محقق ­داماد از ایران

گردهمایی رهبران ادیان اصلی جهان در واتیکان با حضور آیت­ الله محقق ­داماد از ایران

رهبران ادیان اصلی جهان در اقدامی متفاوت و کم نظیر در واتیکان گرد هم آمدند و آیت الله محقق داماد، به عنوان میهمان مدعو از ایران در این نشست جهانی حضور داشت.

به گزارش خبرآنلاین، رهبران تمامی ادیان اصلی جهان در روز دوشنبه 12 مهرماه 1400 به دعوت پاپ فرانسیس در واتیکان گرد هم آمدند تا با رایزنی با یکدیگر و تبادل آرا با دانشمندان برجسته جهان، بیانیه‌ای عملی درباره مسائل مرتبط با تغییرات اقلیمی صادر کنند.
این‌رهبران دینی از پاپ درخواست کردند به نمایندگی از همه ادیان، آن را به رهبران سیاسی شرکت کننده در کنفرانس COP26 ، تسلیم کند. بیست و ششمین کنفرانس جهانی تغییر اقلیم، COP۲۶ در ماه نوامبر امسال در شهر گلاسکو اسکاتلند برگزار خواهد شد، و پس از کنفرانس پاریس سال ۲۰۱۶ که منجر به توافق اقلیمی جهانی شد، مهمترین نشست رهبران سیاسی دنیا برای مواجهه با مشکلات اقلیمی خواهد بود.

آیت­ الله دکتر سیدمصطفی محقق ­داماد، رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی از ایران به عنوان یکی از متفکرین شیعی در این گردهمایی شرکت کرد و ضمن امضای بیانیه مشترک ادیان، به ایراد سخنرانی پرداخت.

سخنرانی دکتر محقق داماد در این همایش جهانی به شرح زیر بوده است:
بحران محیط زیست که امروز حیات بشررا برروی کره زمین سخت ودشوارکرده، یک بحران اخلاقی وفکری است و برای حل آن رهبران دینی می توانند نقش مهمی ایفا کنند. نگاه بشر به جهان پیش روی خویش دوگونه نگاه است؛ الهی وغیرالهی. درنگاه الهی مجموعه جهان پیش رو اعم از انسان، حیوانات، کوهها، دریاها و سایر بخش های طبیعت یک مجموعه هستی و همه مظاهر آفریدگار ونشان دهنده او هستند ‌درحالی درنگاه غیر الهی چنین نیست.
دراین نگاه بشر خود را جدای از طبیعت می بیند و طبیعت را برای خود و در تسخیر خود میداند و همواره تلاش دارد که تسلط بیشتری برآن بدست آورد. درحالی که درنگاه نخستین بشر برای طبیعت احترام قایل است و خود را جزیی از آن می داند. درقرآن مجید، طبیعت همانند انسان با خدا گفتگو می کند وتسبیح خدا می گوید لذا طبیعت از نظر مومنین مقدس است و هرگز مومنین به طبیعت تجاوز نمی کنند.
به موجب انچه در متون مقدس آمده نیز، خدا در آغاز آفرینش انسان ، او را به دو امر ملتزم نموده است یکی اجتناب از قتل نفس و دیگری اجتناب از آلوده کردن طبیعت ومتاسفانه امروز بشر به عهد الهی وفا نکرده ومرتکب کشتار بیگناهان وتخریب وفساد درطبیعت می شود. رسالت پیروان ادیان درجهان معاصر اتحاد بر ای رساندن پیام الهی وتحقق ووفای به این دوتعهد خداوند است.

برگزاری نشست رهبران ادیان اصلی جهان در واتیکان با حضور آیت­ الله محقق ­داماد

لازم به ذکر است که بیست و ششمین کنفرانس جهانی تغییر اقلیم، COP26 در ماه نوامبر امسال در شهر گلاسکو اسکاتلند برگزار خواهد شد و پس از کنفرانس پاریس سال 2016 که منجر به توافق اقلیمی جهانی شد، مهمترین نشست رهبران سیاسی دنیا برای مواجهه با مشکلات اقلیمی خواهد بود.

/6262

پست بعدی

پیام تسلیت انجمن بازیگران سینما برای درگذشت فتحعلی اویسی

س اکتبر 5 , 2021
در پی درگذشت تاسف بار فتحعلی اویسی انجمن بازیگران سینمای ایران در پیامی درگذشت این بازیگر کهنه‌کار را تسلیت گفت. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فتحعلی اویسی بازیگر آثار مشهور سینمایی چون «ناخدا خورشید»، «سرب» و «بانو» امروز سه‌شنبه ۱۳ مهر از دنیا رفت. در پی این رویداد ناگوار انجمن بازیگران […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000