بانویی مقاوم که نوه مرجع تقلید مدافع مشروطه بود

بانویی مقاوم که نوه مرجع تقلید مدافع مشروطه بود

خانم پروین خلیلی،(۱۳۱۷-۱۴۰۰) بانوی صبورِ امام موسی صدر، رهبر شیعیان لبنان، از دنیا رفت.

او نوه آیت‌الله میرزا حسین خلیلی تهرانی، از مراجع بزرگ نجف و مدافعین مشروطه بود. خانم خلیلی از بدو ازدواج با امام موسی صدر، در تمام مقاطع زندگی در ایران و عراق و لبنان، با وجود انواع مشکلات و سختی‌ها، همراهیِ قابل ستایشی از خود به خرج داد.

او که در خانواده‌ای نسبتاً برخوردار پرورش یافته بود، در زندگی مشترکش، با کمبودها ساخت و گاهی از برخی امکانات به نفع دیگران گذشت. خانۀ او پس از ربوده شدن امام موسی صدر تا مدت‌ها محل آمد و شد بسیاری از مردم بی‌پناهی بود که در جنگ‌های داخلی و اشغال کشورشان از سوی اسرائیل، پناهی نداشتند. او با آنکه امکان بازگشت به ایران را داشت، در تمام سال‌های مقاومت، در لبنان ماند و از خانه‌ای به خانه دیگر کوچ کرد و مردم را تنها نگذاشت.

شاید خیلی‌ها ندانند که امام موسی صدر با وجود موقعیتی که در لبنان داشت، حتی فاقد یک آپارتمان شخصی بود و خانواده‌اش ناچار بودند با اجاره نشینی روزگار را بگذرانند. در لبنان، از مسلمان و مسیحی، خیلی‌ها هستند که از فضائل و الطاف خانم خلیلی در حق خود و خانواده و فرزندانشان حرف‌های فراوانی برای گفتن دارند.

هنوز هم خیلی‌ها را می‌بینید که وقتی یاد او و نیکی‌هایش می‌افتند، بغض راه گلویشان را می‌بندد و نم اشکی بر چهره‌شان جاری می‌شود. او خاطرات تلخی از کوتاهی‌ها و بی‌مسئولیتی‌ها و برخوردهای ناروای برخی سیاستمداران و مسئولان کشورهای منطقه در پیگیری پرونده همسرش داشت که همیشه درباره آن‌ها سکوت کرد و حساب‌شان را به خدا واگذار نمود.

او همواره چشم‌انتظار همسرش ماند و سرانجام با خستگی از این دنیا و تحمل سال‌ها رنج بیماری، چشم از جهان فرو بست.

/6262

پست بعدی

حضور «جنایت بی‌دقت» در بخش رقابتی جشنواره‌ای در برزیل

ی اکتبر 3 , 2021
«جنایت بی‌دقت»، ساخته شهرام مکری، در جشنواره اولهار برزیل، با فیلم‌هایی از کشورهای آلمان، آمریکا، آرژانتین، روسیه،‌ برزیل و… رقابت می‌کند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «جنایت بی‌دقت» به کارگردانی شهرام مکری، در ادامه برنامه نمایش‌های جشنواره‌ای خود، در بخش رقابتی دهمین جشنواره اولهار (olhar) در برزیل به نمایش در می‌آید. […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000