در کلاب هاوس خبرآنلاین مطرح شد؛ بعد از ترور شهید سلیمانی در حوزه امنیت ملی با تغییری مواجه شدیم که سایه بر سر برجام دارد

در کلاب هاوس خبرآنلاین مطرح شد؛ بعد از ترور شهید سلیمانی در حوزه امنیت ملی با تغییری مواجه شدیم که سایه بر سر برجام دارد

در کلاب هاوس امشب خبرآنلاین، موضوع " از واکسن تا برجام؛ روحانی چه کرد؟ رییسی چه کرد؟ " مورد نقد و بررسی افراد مختلف قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عنوان بحث و گفت و گوی امشب کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین «از واکسن تا برجام؛ روحانی چه کرد؟ رییسی چه کرد؟»است که چهره های مختلف سیاسی،صاحب نظران اقتصادی و بین المللی و تحلیلگران رسانه ای نظراتشان را ارائه کردند.

برخی حامیان دولت می گویند عضویت ایران در شانگهای با یک تلفن انجام شد

امیر پسنده پور فعال سیاسی
درباره برجام بهتر است پیش درآمدی با بحث شانگهای داشته باشیم. برخی حامیان دولت می گویند عضویت ایران در شانگهای با یک تلفن انجام شد در حالی که اینطور نیست.
درباره برجام هم تصمیم قطعی و نهایی تا به امروز گرفته نشده است. از تصمیم تیم مذاکره کننده یا راهبرد وزارت خارجه این را می توان دید.
درباره مذاکرات وین هم یک مناقشه بزرگ می بینیم. طرفین اصلی دعوا ایران و آمریکا هستند و این بدعت که گذاشته شد تا مذاکرات با حضور دیگران باشد و به صورت غیرمستقیم با آمریکا گفتگو کنیم هم مناقشات را باقی می گذارد و هم مذاکرات طولانی خواهد کرد. این طرز گفتگو فقط در حد مقدمه باقی می ماند.
مذاکره برای رسیدن به تغییر موضع و داشتن دست بالاتر است ولی ایالات متحده از الان به فکر پلن های B-c است و عدم مذاکره مقداری قابل توجه است. در دولت آقای رییسی تاکنون ما چیزی ندیدیم ولی اگر نتیجه ای گرفته شود بنا به بنیانی است که از قبل گذاشته شده است.
سیاستهای اصلی و راهبردی توسط شورای عالی امنیت ملی تعیین و تدوین می شود و دیپلماتها فقط مذاکره می کنند. امیدوارم این مساله حل شود چون ساختارهای اقتصادی دیگر کشش و توان بیش ازاین ندارد.
درباره واکسن هم آشکار است اتفاق امروز مرهون اقدامات گذشته است. ثبت سفارش و انتقال پول در زمانهای قبل انجام شده و امیدواریم سریعتر انجام شود. در موضوع واکسن از بحث و جدلها باید دور شویم چون منافع ملی و جان و امنیت جانی مردم مطرح است.

س) گزاره ای مطرح است که ظاهرا صحیح است. در حوزه سیاست خارجی دولتها اجراکننده تصمیمات نهادهای بالادستی هستند و این توسط مقام معظم رهبری هم اعلام شده است. با توجه به این موضوع سیاست خارجی ما چقدر متاثر از تغییر دولتهاست؟ مذاکرات 4+1 یا برجام یا FATF چقدر در اختیار دولت فعلی و چقدر مربوط به نهادهای بالادستی است؟

در همه کشورها دکترین امنیت ملی در سطوح بالاتر تهیه و تدوین می شود و زمان طولانی تری را دارد. تصمیم خروج آمریکا از افغانستان از دوره اوباما گرفته شد و دولتهای بعدی مکلف به اجرای سیاستهای کلی هستند. ایران هم مستنثی نیست. ما بعد از ترور شهید سلیمانی در حوزه امنیت ملی با تغییری مواجه شدیم که سایه بر سر برجام هم دارد. رفتن و آمدن دولتها تغییری در راهبرد ندارد. شاید در تاکتیک و روش تغییر کنیم ولی در راهبرد یکسان عمل می کنیم. تبار شناسی تفکرات تیم مذاکره نشان می دهد می خواهیم از موضع دیگری وارد شویم. اگر راهبرد رفع مناقشه باشد، تغییر تاکتیک خیلی موثر نیست.
سیاست خارجی در جای دیگری به جز دولت تعریف می شود و پس از ترور شهید سلیمانی سعی می کنیم با برگ برنده در میز مذاکره آماده شویم چون امنیت ملی ما باید اولی بر هر چیزی باشد.

2323

پست بعدی

هیات انتخاب آثار جشنواره تئاتر خیابانی مریوان معرفی شد

ش سپتامبر 25 , 2021
فاطمه رادمنش، شهرام کرمی، سیروس همتی، حمید مرادویسی و سوران حسینی، به عنوان هیات انتخاب پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، معرفی شدند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عبید رستمی، دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، در حکمی، عضوهای هیات داوران این رویداد نمایشی را معرفی کرد. بر این اساس، […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000